Zautomatyzowana skrzynia biegów

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 28277

Obsługiwanie trzech pedałów dwiema nogami jest nienaturalne. Już dawno do takiego wniosku doszli Amerykanie.

Obsługiwanie trzech pedałów dwiema nogami jest nienaturalne. Już dawno do takiego wniosku doszli Amerykanie, którzy rozpowszechnili przekładnie automatyczne. Uparci Europejczycy dopiero teraz na szerszą skalę oferują samochody wyposażone w dwa, a nie trzy pedały. Nabywców kuszą ładnie wymyślone nazwy – Selespeed, SensoDrive czy Dualogic.

 Fot. Citroen: W zautomatyzowanej skrzyni przek³adniowej biegi s± zmieniane si³ownikami elektrohydraulicznymi, a nie miê¶niami kierowcy.

Wyeliminowanie pedału sprzęgła jest możliwe, gdy silnik współpracuje z przekładnią automatyczną, zautomatyzowaną lub bezstopniową. W tradycyjnej przekładni mechanicznej, najbardziej rozpowszechnionej w Europie, pedał sprzęgła musi być, niestety.

 

Nie dla słabego

 

W samochodach o małej mocy silnika stosowanie klasycznej przekładni automatycznej jest niemożliwe i w gruncie rzeczy niecelowe. Przekładnia automatyczna jest nie tylko bardzo droga, lecz także duża, ciężka i przy przeniesieniu napędu ma spore straty. Gdy silnik o mocy np. 60 KM połączymy z przekładnią automatyczną, na koła jezdne dostarczana będzie moc o ok. 5 KM mniejsza. Samochód straci Fot. Citroen: Biegi mo¿na zmieniaæ d¼wigni± w trybie sekwencyjnym – w jednej p³aszczy¼nie („+” – bieg wy¿szy, a „-” bieg ni¿szy) lub prze³±czyæ na tryb automatyczny. Wtedy prze³o¿enia zmieniane s± samoczynnie. dynamikę i na dodatek będzie drogi. By uchronić od tej pesymistycznej wizji obecnie lansuje się tzw. przekładnie zautomatyzowane.

 

Automatyzacja

 

Przekładnia zautomatyzowana to tradycyjna przekładnia mechaniczna, w której poszczególne przełożenia są zmieniane siłownikami elektrohydraulicznymi, a nie mięśniami kierowcy. Kierowca zmienia biegi dźwignią w trybie sekwencyjnym (w jednej płaszczyźnie) lub przyciskami przy kierownicy. Przesunięcie dźwigni zmiany biegów powoduje także uruchomienie siłowników sterujących pracą sprzęgła, dzięki czemu wyeliminowano pedał sprzęgła. W bardziej rozwiniętych konstrukcjach biegi mogą być zmieniane całkowicie automatycznie, a ich zmianą kieruje sterownik elektroniczny. Kierowca może więc zmieniać biegi sam lub Fot. Citroen: W niektórych samochodach, np. w Citroenach C3, do manualnej zmiany biegów s³u¿± ³opatki umieszczone przy kierownicy. zdać się na działanie elektroniki. Zautomatyzowane przekładnie, zwane niekiedy sekwencyjnymi lub półautomatycznymi, są chętnie kojarzone z silnikami o małej pojemności skokowej, ale nie tylko. Takie skrzynie o nazwie Selespeed stosuje m.in. Alfa Romeo w modelach 147 i 156, u Citroena nazywa się SensoDrive (np. model C3, C3 Pluriel), a u Fiata -  Dualogic (np. Punto).

 

Siła propagandy

 

W wielu prospektach reklamowych samochodów często utożsamia się przekładnię automatyczną ze zautomatyzowaną. Wspólną cechą obu przekładni jest brak pedału sprzęgła i samoczynne przełączanie biegów. Konstrukcyjnie istnieje między nimi przepaść, dlatego wydaje się, że potencjalny nabywca powinien być jednak informowany, za co płaci. Warto o to pytać sprzedawcę.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Tagi: , , , , , , , , ,

W związku z ciszą referendalną komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.