Zepsuł ci się motocykl? Dostaniesz samochód

(ip)
Fot. Andrzej Wiśniewski/Polskapresse
Fot. Andrzej Wiśniewski/Polskapresse
Nasi rodacy podróżujący motocyklami po Europie, oprócz masy niesamowitych wrażeń i emocji czasem mogą podczas wyjazdów motocyklem napotkać też trudności. Jakie i jak wtedy może pomóc jeden telefon do kraju?
Fot. Andrzej Wiśniewski/Polskapresse
Fot. Andrzej Wiśniewski/Polskapresse

W pierwszym kwartale 2015 zarejestrowano 9 132 nowe jednoślady, czyli o 248 więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. 5 586 zarejestrowanych tylko w marcu, to najlepszy rezultat miesięczny osiągnięty od 2005, od kiedy Polski Związek Przemysłu Motorowego monitoruje rynek. Rejestracje motocykli w marcu wzrosły o 166,8% w stosunku do marca roku ubiegłego. Znacząca część tych pojazdów to duże motocykle turystyczne, a duża ich część wyjedzie na zagraniczne podróże w maju i czerwcu. Coraz lepsze i nowsze pojazdy skłaniają do długich wypraw liczących kilkaset kilometrów. Wyprawy na Przylądek Północny, czy do Portugalii na zachodni kraniec Europy nie należą już do rzadkości. Dostarczają niesamowitych wrażeń, czasem też kłopotów.

Dzisiejsze motocykle to zaawansowane technologicznie maszyny. Minęły już czasy, kiedy każdy kierowca sam potrafił naprawić motocykl. Tak było w czasach Junaków - z jednej strony proste konstrukcje, a z drugiej konieczność powodowały, że prawie każdy kierowca potrafił usprawnić jednoślad. Teraz to niemożliwe. Jeśli nie ma się specjalnego klucza i podstawki centralnej w motocyklu, samodzielnie nie uda się naprawić nawet tak - wydawałoby się - prozaicznej i niestety dosyć częstej awarii jak przebita opona. Nawet najlepszy zestaw do naprawy opon nie pomoże, jeśli kierowca nie wie jak go użyć. Wbrew pozorom to wcale nie jest proste.

Motocykle obecnie są tak samo skomplikowane jak samochody – mają komputery, skomplikowane układy, próba samodzielnej naprawy nie dość, że może być nieskuteczna, to jeszcze może spowodować więcej szkód, a nawet utratę gwarancji. Dlatego w trudnych sytuacjach pomocne może być motocyklowe assistance.

- Zakres takiej pomocy obejmuje awarie (np. mechaniczne, elektryczne), pomoc w razie uszkodzenia napędu (łańcuch, pasek), przebicia opony, przepalonej żarówki, rozładowania akumulatora. Zdarzają się też wezwania do pomocy po wypadku. Pierwsza opcją jest usprawnienie motocykla na miejscu awarii, tak aby kierowca mógł kontynuować podróż. Jeżeli to niemożliwe polisa assistance pozwala skorzystać z holowanie do ASO/Serwis (najbliższego, ale położonego nawet 250 km od miejsca zdarzenia) – mówi Piotr Brzeski, kierownik ds. rozwoju rynku motoryzacyjnego w Mondial Assistance.

Jeśli usprawnienie motocykla nie jest możliwe w ramach ubezpieczenia, kierujący może otrzymać pojazd zastępczy. Nie jest to jednak inny jednoślad, a samochód. Tym, którzy wolą zaczekać kilka dni na naprawę motocykla oferowany jest zwrot kosztów pobytu w hotelu. Ubezpieczonemu przysługuje też pomoc w organizacji i pokrycie kosztów powrotu po naprawiony lub odnaleziony po kradzieży pojazd.
Ciekawostką jest pomoc w razie błędu kierowcy, w przypadku wlania niewłaściwego paliwa, uszkodzenia, czy zagubienia kluczyków.

- Najczęstsze są prozaiczne kłopoty jak przebicie opony czy brak paliwa. Wtedy pomoc jest udzielana na miejscu, nawet jeśli zdarzyło się to „pośrodku niczego" – mówi Piotr Brzeski z Mondial Assistance.

Przed wyjazdem na zagraniczną wyprawę warto też sprawdzić przepisy dotyczące motocykli w krajach, przez które będzie przebiegała trasa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty