Szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, bardzo widocznie jednak podnosi zużycie paliwa i wpływa na
zanieczyszczenie środowiska, a przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Mimo, że większość Polaków deklaruje stosowanie reguł ekojazdy, to większość łamie jej podstawowe zasady. Ekojazda to płynna jazda, przynosząca wymierne korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 25% paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Jedną z najważniejszych zasad ekojazdy jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Bieg należy zmieniać na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Powinno się więc redukować biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniać bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby nie “wrzucać luzu” podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie postoju dłuższego niż 1 minuta warto wyłączać silnik samochodu.
Do zwiększenia spalania przyczynia się niepotrzebne obciążenie samochodu, więc warto opróżnić bagażnik i bez potrzeby nie jeździć z zamontowanym na dachu boksem. Nie zapominajmy o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach, gdyż jego nieprawidłowy poziom ma wpływ na ilość zużywanego paliwa – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?