„Zimówki” na każdą pogodę

(ks)
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Najnowsze trendy w konstrukcji opon zimowych są niezmienne - mają zapewniać krótszą drogę hamowania, pewniejszą trakcję oraz prowadzenie – bez względu na pogodę jaką spotkamy na trasie. Ostatnio mielismy okazję bliżej poznać najnowszą oponę firmy Goodyear.
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Zima nie tylko w naszym kraju jest nierówna, dlatego nowoczesna opona zimowa musi sprawdzać się nie tylko na świeżym czy ubitym śniegu, lodzie i błocie pośniegowym, ale też na mokrej i suchej nawierzchni. To jeszcze nie wszystko, kierowcy oczekują od takich opon zapewnienia im wysokiego komfort dostosowanego do ich stylu jazdy. Taka opona powinna być też cicha i zapewniać ograniczenie zużycia paliwa. Do lamusa odchodzi przekonanie, że zimą nie należy używać szerokich opon. Szersze opony zapewniają wiele korzyści: lepszy kontakt z nawierzchnią, krótszą drogę hamowania, pewne i stabilne prowadzenie oraz lepszą trakcję. Dlatego stworzenie takiej opony jest technologicznym dziełem sztuki, do którego przykładają się m.in. projektanci i inżynierowie zajmujący się bieżnikiem oraz specjaliści od mieszanki, z której bieżnik jest wykonywany.

Specjaliści amerykańskiego giganta oponiarskiego Goodyear pokazali w Luksemburgu dziewiątą już generację opon zimowych UltraGrip9 z myślą o europejskich klientach poszukujących ogumienia na trudne drogi. Fabien Sesarcon, odpowiedzialny za produkty firmy w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce nie krył zadowolenia po testach opony na miejscowym torze. Zwraca on uwagę na opracowane w UltraGrip9 lamele i krawędzie nowego wzoru tak, aby jak najbardziej dopasowywały się do kształtu stopki opony, czyli powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią. To oznacza, że niezależnie od wykonywanego manewru opona reaguje pewnie podczas jazdy na wprost, na zakrętach, a także przy hamowaniu i przyspieszaniu.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Zastosowana zmienna geometria bloków zapewnia pewne prowadzenie na drodze. Duża liczba krawędzi i wysokie lamele na blokach barkowych bieżnika gwarantują lepsze zachowanie na śniegu, a wysoka gęstość lameli oraz bardziej kwadratowa powierzchnia styku poprawia przyczepność opony na lodzie.Natomiast hydrodynamiczne rowki zwiększają odporność na aquaplaning i polepszają przyczepność na topniejącym śniegu. Z kolei kompaktowe bloki barkowe z technologią 3D BIS zwiększają skuteczność hamowania w porze deszczowej.

Konkurencja jednak nie śpi i Michelin przedstawił Alpin 5, która jest odpowiedzią na zmiany klimatyczne w Europie, gdzie z powodu coraz mniejszych opadów śniegu ogumienie zimowe musi zapewnić bezpieczeństwo nie tylko podczas jazdy na ośnieżonych nawierzchniach, lecz także na drogach mokrych, suchych lub oblodzonych. Alpin 5 zaprojektowano w oparciu o zaawansowane technologie wykorzystane w rzeźbie bieżnika i składzie mieszanki gumy, pamiętając o tym, że bezpieczeństwo zimą nabiera szczególnego znaczenia. Bo o tej porze roku odnotowuje się najwięcej wypadków spowodowanych przez utratę przyczepności.  Ze statystyk wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4% wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, zaś najwięcej, bo aż 57%, na nawierzchniach suchych. Tak wynika z badań wykonanych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie Analizując te badania, konstruktorzy Michelin skonstruowali oponę, która zapewnia przyczepność na wszystkich zimowych arunkach. W Alpin 5 znajdziemy wiele nowatorskich technologie, m.in. w mieszance gumy bieżnika użyto elastomerów funkcjonalnych zapewniających większą przyczepność na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Nowa mieszanka opiera się na czwartej generacji technologii Helio Compound i zawiera olej słonecznikowy pozwalający na zachowanie właściwości gumy i jej elastyczności w niskiej temperaturze.

Inna nowinką jest zastosowanie technologii Stabili Grip, która opiera się na samoblokujących się lamelach i efektywnym powrocie rzeźby bieżnika do pierwotnego kształtu. Samoblokujące się klocki zapewniają optymalny kontakt opony z podłożem i większą precyzję kierowania (to tzw.efekt „śladu”).

Alpin 5 ma głębokie rowki i specjalnie zaprojektowane klocki bieżnika dla uzyskania efektu „raków i trybów” w obszarze kontaktu opony ze śniegiem. Przy powrocie klocków do pierwotnego kształtu boczne rowki skutecznie odprowadzają wodę, dzięki czemu zmniejszają ryzyko aquaplaningu. Lamele w bieżniku opony działają jak tysiące małych pazurów zapewniających większą przyczepność i lepszą trakcję. W porównaniu z poprzednią generacją bieżnik  Alpin 5 ma 12% więcej krawędzi, 16% więcej nacięć i o 17% wyższy stosunek gumy do rowków i kanałów.

Swoją zomową propozycję przedstawił też Continental. To WinterContactTM TS 850 P. Opona ta jest przeznaczona do samochodów osobowych o wysokich osiągach oraz do pojazdów typu SUV. Dzięki nowemu, asymetrycznemu wzorowi bieżnika oraz

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

zastosowanym rozwiązaniom technologicznym, opona gwarantuje lepsze parametry jeśli chodzi o prowadzenie na suchej i zaśnieżonej nawierzchni, doskonałą przyczepność oraz skraca drogę hamowania. Nowa opona charakteryzuje się większymi kątami pochylenia i większym zagęszczeniem lameli w porównaniu do swej poprzedniczki. Na powierzchni bieżnika WinterContactTM TS 850 P znajduje się też większa liczba bloków, co przekłada się na zwiększenie liczby krawędzi poprzecznych. Lamele w środkowej części bieżnika oraz na wewnętrznej części opony wypełniają się większą ilością śniegu, przez co zwiększa się tarcie i poprawia przyczepność.

Wskaźnik TOP
Klient może śledzić poziom zużycia ogumienia, bo na UltraGrip 9 umieszczono specjalny wskaźnik „TOP” (Tread Optimal Performance) w kształcie płatka śniegu. Jest on wbudowany w bieżnik i kiedy grubość bieżnika spada do 4 mm, wskaźnik znika, ostrzegając tym samym kierowców, że opona nie jest już zalecana do użytkowania w warunkach zimowych i powinno się ją wymienić.

Dobra na suchej nawierzchni
Komfort i bezpieczeństwo na suchych nawierzchniach zależą w dużym stopniu od sztywności bieżnika opony. Aby poprawić ten parametr, Continental rozwinął konstrukcję barku zewnętrznego nowej opony WinterContactTM TS 850 P. Lamele bloków zewnętrznej części opony są zaprojektowane tak, aby zwiększać ich sztywność bloków. Pozwala to zapewnić jeszcze większą precyzję ruchu opon podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Jednocześnie lamele i bloki znajdujące się na wewnętrznej stronie opony i w środkowej części bieżnika dodatkowo zwiększają przyczepność.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty