Zastosowanie kleju zamiast tradycyjnej uszczelki gumowej umożliwia wykorzystanie szyby jako elementu usztywniającego nadwozie. Wpływa również na poprawę własności aerodynamicznych pojazdu. Ponadto przynosi oszczędności materiałowe oraz zmniejsza pracochłonność montażu.
Wymiana szyby klejonej wymaga spełnienia różnych wymogów technologicznych i konstrukcyjnych. Powierzchnie klejone muszą być dokładnie oczyszczone i przeważnie jeszcze pokryte odpowiednim preparatem zwiększającym przyczepność kleju. Ważny jest także sam sposób nanoszenia kleju. Ze względu również na to, że klej wymaga pewnego okresu wiązania, należy bezwzględnie przestrzegać wszystkich zaleceń producenta odnośnie prawidłowego ułożenia szyby przy użyciu odpowiednich klinów i elementów dystansowych.
Niespełnienie któregoś z wymogów objawia się w różny sposób. Niedostateczna ilość kleju rozprowadzonego na obwodzie szyby może nie wypełnić całkowicie przestrzeni między nią a nadwoziem, co będzie przyczyniało się do powstawania przecieków. Z kolei nieprawidłowo ustawiona szyba przednia w stosunku do otworu w karoserii podczas wiązania kleju potrafi generować większy hałas podczas jazdy. Wadliwe położenie szyby względem nadwozia, szczególnie tej, która ma za zadanie zwiększać jego sztywność może powodować powstawanie nadmiernych naprężeń. W skrajnych przypadkach doprowadzi to do zniszczenia (pęknięcia) szyby.
W autach wyposażonych w poduszki powietrzne czas wiązania kleju użytego podczas wymiany szyby przedniej powinien być o pewien okres dłuższy (przeciętnie o jakieś trzy godziny), aby podczas ewentualnej kolizji odpalona poduszka nie wyrwała szyby z nadwozia.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?