Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Ekojazda postrachem kursantów?

Paweł Durkiewicz
Fot. Przemek Świderski/ Archiwum Dziennika Bałtyckiego
Fot. Przemek Świderski/ Archiwum Dziennika Bałtyckiego
Od 1 stycznia 2015 roku zostaną wprowadzone kolejne zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Kierowcy będą musieli wykazać się umiejętnością jazdy autem w sposób ekologiczny.
Fot. Przemek Świderski/ Archiwum Dziennika Bałtyckiego
Fot. Przemek Świderski/ Archiwum Dziennika Bałtyckiego

Od początku przyszłego roku egzaminy na prawo jazdy niemal wszystkich kategorii (poza motocyklowymi) będą trudniejsze o dodatkowe kryterium. Zdający będą musieli wykazać się ekojazdą, czyli jazdą oszczędną. Pod tym hasłem kryją głównie dwie umiejętności - adekwatnej do prędkości zmiany biegów oraz hamowania silnikiem. Projekt zmian opracowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, w oparciu o unijną dyrektywę, mającą na celu m.in. ochronę środowiska.

Według nowych reguł osoba zdająca egzamin praktyczny powinna zmieniać bieg na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie około 2 tys. obrotów na minutę. Pierwsze cztery biegi powinny zostać włączone jeszcze zanim auto uzyska prędkość 50 km/h. Egzaminowany musi też wiedzieć, jak korzystać z momentu obrotowego silnika podczas hamowania.

- Nie ma jeszcze dokładnych kryteriów oceny, wiadomo jednak, że w autach egzaminacyjnych dodatkowa kamera będzie rejestrować licznik obrotomierza i skrzynię biegów - tłumaczy Andrzej Pepliński, wicedyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku. - Ekojazda to właśnie umiejętność dobrego dostosowania biegu do prędkości poruszania się, czyli coś, co w dobrych szkołach jazdy jest przekazywane kursantom od  zawsze.

Jak można było przewidzieć, niedaleka perspektywa wprowadzenia dodatkowego wymogu spowodowała, że aktualni kursanci robią wszystko, by podejść do egzaminu jeszcze w tym roku. - Gdyby miało dojść do paniki z powodu zmian, odczuwalibyśmy ją już teraz, a na razie liczba zapisów nie odbiega od normy - zapewnia Pepliński. - Ale naprawdę nie ma powodów do strachu. Każdy dobrze nauczony kursant, który opanował podstawowe umiejętności kierowania samochodem, z pewnością bez trudu wpoi sobie nawyki jazdy ekologicznej. Pepliński zapewnia, że egzaminatorzy w początkowym okresie po wprowadzeniu nowego kryterium nie będą sztywno podchodzić do jego oceny. W razie niewielkich błędów w tym zakresie egzaminator nie będzie oblewał egzaminowanego, tylko udzieli mu pouczenia.

Mimo apelów ekspertów ruchu drogowego, zmiany w zasadach egzaminowania kandydatów na kierowców po raz kolejny nie obejmą jednak wprowadzenia obowiązkowych testów psychologicznych. Wicedyrektor PORD przyznaje, że właśnie na tym polu są najpilniejsze potrzeby: - Mówi się o tym już od wielu lat, ale nic z tego nie wynika. A potrzebę  zmiany dostrzegamy niemal co dzień, obserwując osoby podchodzące do egzaminu. Niestety, wciąż nie ma nawet projektu takiej reformy.

                                                                                                  Źródło: Dziennik Bałtycki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty