Zmiany w prawach jazdy w 2014 roku

Prawo jazdy

Autor: Mariusz Michalak

Liczba odwiedzin: 9441

W przyszłym roku nowością w zdobywaniu prawa jazdy będzie m.in. jednolita baza pytań. To sprawi, że kandydaci na kierowców będą zdawać egzamin na takich samych zasadach w całej Polsce. Kolejne nowe przepisy wejdą w życie w 2016 roku.

Zgodnie ze zmianami, które zostały wprowadzone w egzaminie na prawo jazdy w styczniu 2013 roku, Wojewódzkie Ośrodki Fot: Archiwum PolskapresseRuchu Drogowego miały wybrać dostawców programu komputerowego na bazę pytań do egzaminu. System dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW). W rezultacie w poszczególnych województwach wybrano różnych dostawców i różne bazy pytań. Egzamin na prawo jazdy nie jest zatem jednolity. Ma to się jednak zmienić.

Jednolity system pytań i jednolity system teleinformatyczny mają zostać wprowadzone jeszcze do końca listopada tego roku. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego mogłyby stosować go od przyszłego roku. Ma być on połączony z systemem wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, funkcjonującym w starostwach na terenie kraju. W ten sposób zapewniony zostanie w pełni elektroniczny obieg informacji. Nowe regulacje przewidują, że połowa pytań ma być jawna dla zdających, a podczas egzaminu teoretycznego nadal będzie wymagane uzyskanie co najmniej 68 punktów na 74 możliwych.

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami zakłada, że egzaminy na „prawko” będzie można zdawać także w większej ilości miast. Do tej pory było to możliwe jedynie w miastach wojewódzkich i miastach na prawach powiatu. Ustawa nie zakłada tworzenia nowych WORD-ów, ale mogą powstawać  punkty egzaminacyjne. O ich lokalizacji zadecydują marszałkowie województw. Z danych Biura Analiz Sejmowych wynika, że w Polsce istnieje ograniczona, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, dostępność ośrodków zdawania egzaminów na prawo jazdy. Jeden ośrodek egzaminacyjny obsługuje ok. 700 tys. mieszkańców. Dla porównania w Holandii jeden ośrodek dostępny jest dla 300 tys. mieszkańców, w Wielkiej Brytanii dla 150 tys. mieszkańców, a w Irlandii dla 90 tys.

Niewykluczone, że już niedługo, aby zdobyć prawo jazdy, kandydat na kierowcę będzie musiał także zaliczyć egzamin z pierwszej pomocy. Politycy argumentują, że zmiany związane są z tym, że wiele ofiar wypadków drogowych miałoby szansę przeżyć, gdyby skutecznie udzielono im pierwszej pomocy W uzasadnieniu projektu czytamy, że w niewielkim odsetku wypadków, pomoc medyczna przybywa na miejsce zdarzenia przed upływem pierwszych czterech minut od zgłoszenia. Jest to czas, w którym po zatrzymaniu krążenia należy podjąć akcję reanimacyjną. Zmiany mogłyby wejść w życie za rok od uchwalenia przepisów. Projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym już wkrótce będzie miał pierwsze czytanie w Sejmie.

Za to po raz kolejny opóźniło się wprowadzenie „zielonego listka” dla młodych kierowców. 22 lipca 2013 roku weszły w życie zmienione przepisy o rejestracji i oznaczaniu pojazdów. Zgodnie z nowymi regulacjami, świeżo upieczony kierowca będzie musiał obowiązkowo oznakować prowadzony przez siebie pojazd nalepką z „zielonym listkiem”. Przepis ten będzie obowiązywał jednak dopiero od 2016 roku. W tym samym czasie w życie wejdą także regulacje dotyczące obowiązku odbycia jazd doszkalających pomiędzy czwartym, a ósmym miesiącem od uzyskania prawa jazdy, a także odbycie kursu reedukacyjnego dla osób, które popełnią dwa wykroczenia w okresie próbnym. Przypominamy, że także od 2016 r. po zgromadzeniu więcej niż 24 punktów w ciągu roku, kierowca nie straci prawa jazdy, tylko trafi na specjalny kurs. Potem jednak nie będzie mógł uzbierać więcej niż 24 punktów w ciągu pięciu lat.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • bryan (gość)
    • Zasadniczo w samym egzaminie teoretycznym na prawko się nie zmieniło chodzi o m.in.oprawę tego aspektu problemu o którym wielokrotnie opisywałem na tym forum i przypominam jeszcze raz,że trzymam zakład,że wszystkie(decydenckie)osoby wraz(pseudo)ekspertami,którzy stworzyli i współtworzyli oraz przyczynili się do tego,to zakładam co do jednego,że nie zdadzą za pierwszym podejściem bezbłędnie egzamin teoretyczny w obecności rzeszy dzieci przystępujących do zdobywania wiedzy na temat zachowania na drodze.Nie zapominajmy,że te osoby zdawali na zupełnie"znośnych"egzaminach i poniektórzy chełpiący się znawstwem od spraw względem tematu przedstawione pytania na egzaminach.Może pp.Bublewicz pierwsza?Świetny materiał na show telewizyjny na żywo i spoko pieniędzy nie biorę.2opcja show to taka kto nigdy nie miał prawka i celująco prawidłowo odpowie dostaje za darmo"zdanie państwowego egzaminu z wiedzy teoretycznej"a tym co mają prawko i obleją urzędowo odebrać uprawnienia a w przeciwnym -c.d.n.
    • bryan (gość)
    • przypadku nagroda pieniężna.Pomysłów nie miara. Ja nie muszę brać udziału bo to nie ja wymyśliłem ten cały cyrk z egzaminem teoretycznym i od początku istnienia systemu punktów karnych mam 0 (słownie: zero) pokonując rocznie ok 220 tys. km po całej Europie. Pozdrawiam.
    • Motomaniak (gość)
    • czy ktoś wie czy w historii tego kraju jest jakiś rok bez majstrowania przy prawkach i edukacji ??? bo ja nie pamiętam
    • bryan (gość)
    • Nie było majstrowania w prawkach np.w latach1977/78,1984/85,1992albo1993rok(w edukacji były kosmetyczne zmiany,ale nie miały wspływu ani skali tego co się działo przed i po13.01.13 r(ta data moim zdaniem to"czarna data"historii praw jazdy od czasówLIGA OCHRONY KRAJUpo obecnym kształcieWORDjako"wredny oddział represji drogowej"-to słowa studenta co dopiero zdał egzamin na prawo jazdy katBi przyznał,że ten wcześniej zdany egzamin teoretyczny był jak wygrane losy w totalizatora sportowego-niestety słyszę o tym jak"szczęśliwcy",że to"cud!","jak na loterii", "szczęśliwa wygrana,to klejnot w rękach i tylko nie zawalić na łatwiejszym praktycznym".Wiem co to znaczy,że im się"udało"i są na swój sposób ofiarami systemu, przez nieodpowiedzialnych ludzi decydenckich,którzy sami poniekąd zdawali na"łatwiejszych"zasadach zdawania(wKAŻDEJdziedzinie edukacji znajdą się co wyuczyli na pamięć nawet profesorowie).Będzie gorzej i za kilka lat dojdzie do"ułatwiania zdawalności"na potrzeby gospodarki kraju.
    • gregor (gość)
    • Ja wlasnie podchodzilem do nastepnej kategorii prawa jazdy.uwazam ze zdanie egzaminu teoretycznego nie jest latwe.ale tez nie ma co przesadzac ze ciezko go zdac.poprostu jak ktos nie przysiadzie nad zasadami ruchu to go nie zda.trzeba poswiecic troszke czasu i checi i nie powinno byc zadnych problemow:)poprostu ytzeba byc na egzaminie skoncentrowanym i wyluzowanym,no i oczywiscie miec troszke wiedzy.pytania nie sa bardzo logicznie ulozone,ale tez nie ma co zwalac winny na pytania tylko wziac sie za nauke.
    • bryan (gość)
    • Masz racje gregor, pytania są niektóre zupełnie nie związane tylko z poruszaniem na drodze bo są pytania związane z inżynierią drogową albo jaka częstotliwość mrugania kierunkowskazów a to dla diagnosty i można mnożyć w nieskończoność itd. Nie każdy potrafi szybko czytać pytania i jest zbyt krótki czas na decyzję co naukowo udowodniono, że to nie to samo co w realu. Jak można być luzowanym skoro sama oprawa egzaminu ma gęstą atmosferę. Zła manualizacja sprzętu komputerowego, większość odruchowo klika podwójnie a tu celowo pojedynczo. Punktacja niewspółmiernie za wysoka do minimalnych.Krótko mówiąc egzamin jest na wielokrotność kasy a nie kwintesencją sprawdzania wiedzy na prawko de facto można napisać cały kilkustronicowy raport błędnych aspektów całego egzaminu teoretycznego, który zmniejsza bezpieczeństwo w rzeczywistości oraz bezmyślności osób decyzyjnych nie wspominając o osłabieniu gospodarki państwa polskiego. Dobry materiał do pracy magisterskiej a temat na opasły tom.Pozdrawiam
    • Anonim (gość)
    • tylko łapówki umią brać złodzieje i naciągacze
    • Teresa (gość)
    • no i co z jednolitą bazą pytań i ich jawnością???????????????????????????????????????" Ani słychu ani dychu" a już 30.11.2013 !!
    • wujek (gość)
    • jakie to ma znaczenie czy będą takie same pytania czy inne? kogo to obchodzi? ważne by pytania były merytoryczne... a uczyć się i tak trzeba bo nie może być tak, by nie znający przepisów jeździł po drodze
    • s.x.e (gość)
    • bryan... nie próbuję być złośliwy więc wybacz uwagę i potraktuj ją prosze poważnie. Przeczytałem Twoje trzy wpisy i mam dość spore problemy ze zrozumieniem. Popracuj nieco nad składnią zdań i interpunkcją bo w chwili obecnej trzeba deszyfrować i mocno analizować to co napisałeś. Te konstrukcje są wybitnie nieczytelne. pozdr.
    • Padalec (gość)
    • Gdyby ktośz szukał jeszcze innych informacji o zmianach w kodeksie drowgowym na rok 2014 roku, udało mi się znaleźc taki artykuł : .......l Jest tam napisane o mandatach za przekroczenie prędkości. Może kogoś zainteresuje! Edytowany przez moderatora
    • bryan (gość)
    • Do Padalec - ta średnia to dotyczy zaledwie 19 % społeczeństwa w wieku produkcyjnym i jest skutecznie nabijana w butelkę kierowców...
    • fibula (gość)
    • Wczoraj zdawałam egzamin w Łodzi, który zaliczyłam wynikiem pozytywnym 74/74. Prawda jest niestety gorzka i typowa dla naszego społeczeństwa. Ludzie nie uczą się przepisów i testów. Idą i liczą, że przy odrobinie szczęścia trafią dobrą odpowiedź lub kłują typowo na pamięć. Następnie wszyscy opowiadają jakie to trudne są testy !!!

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!