Znaki i sygnały drogowe wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub informacje. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, uwzględniając konieczność zapewnienia czytelności i zrozumiałości znaków i sygnałów drogowych dla uczestników ruchu drogowego, określił, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także warunki ich umieszczania na drogach.
Zgodnie z kodeksem drogowym, znakami drogowymi poziomymi są umieszczone na nawierzchni linie ciągłe lub przerywane, pojedyncze lub podwójne, strzałki, napisy, symbole i inne linie związane z oznaczaniem określonych miejsc na drodze oraz punktowe elementy odblaskowe.
- Znaki poziome ułatwiają orientację na drodze i mają taką samą wagę jak znaki pionowe - przypomina insp. Marek Konkolewski. Przypomina, że jeśli na drodze są umieszczone znaki barwy białej i żółtej wskazujące różny sposób zachowania, to kierujący jest obowiązany stosować się do znaków barwy żółtej.
- Jeśli widzimy niejasne sytuację jeśli chodzi o oznakowanie poziome czy pionowe, należy skontaktować się z zarządcą drogi i żądać, aby sytuacja została naprawiona - przypomina Konkolewski.
Znaki drogowe poziome
Znak | Nazwa | Objaśnienia |
P-1 linia pojedyncza przerywana | w którym kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom, wyznacza pasy ruchu | |
Znak P-1 o podwójnej szerokości, w którym kreski i przerwy są równe, informuje ponadto, że wyznaczony pas ruchu jest pasem: 1) ruchu powolnego, 2) zanikającym albo 3) przeznaczonym wyłącznie dla pojazdów wyjeżdżających na inną drogę lub jezdnię. | ||
P-2 linia pojedyncza ciągła | oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza ponadto zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią | |
P-3 linia jednostronnie przekraczalna | oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem | |
P-4 linia podwójna ciągła | rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią | |
P-5 linia podwójna przerywana | znajdująca się między skrzyżowaniami po obu stronach pasa ruchu, oznacza pas o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi nadawanymi przez sygnalizator S-4 | |
P-6 linia ostrzegawcza | w której kreski są dłuższe od przerw, rozdziela pasy ruchu i uprzedza o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione, lub do miejsca niebezpiecznego | |
P-7a linia krawędziowa przerywana | umieszczone przy krawędzi jezdni znaki: wyznaczają krawędź jezdni | |
P-7b linia krawędziowa ciągła | umieszczone przy krawędzi jezdni znaki: wyznaczają krawędź jezdni; znak P-7b oznacza ponadto zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym | |
P-8a strzałka kierunkowa na wprost | oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką | |
P-8b strzałka kierunkowa do skręcania | oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką | |
P-8c strzałka kierunkowa do zawracania | oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką | |
Połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi. Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3. | ||
P-9 strzałka naprowadzająca | oznacza nakaz wjazdu na sąsiedni pas ruchu wskazany strzałką; nie dotyczy to kierujących pojazdami, dla których jest przeznaczony dalszy odcinek pasa ruchu | |
P-10 przejście dla pieszych | oznacza miejsce przejścia dla pieszych | |
P-11 przejazd dla rowerzystów | oznacza miejsce przejazdu dla rowerzystów | |
P-12 linia bezwzględnego zatrzymania — stop | wskazuje miejsce zatrzymania pojazduw związku ze znakami pionowymi B-20 lub B-32 | |
P-13 linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów | wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7 | |
P-14 linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów | wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu, przed przejściem dla pieszych lub przed sygnałem świetlnym | |
P-15 trójkąt podporządkowania | potwierdzają oznakowanie wlotu na skrzyżowanie znakami pionowymi odpowiednio A-7 i B-20 | |
P-16 napis stop | potwierdzają oznakowanie wlotu na skrzyżowanie znakami pionowymi odpowiednio A-7 i B-20 | |
P-17 linia przystankowa | wyznacza na jezdni miejsce przystanku pojazdów określonych i oznacza, że zakaz zatrzymywania się innych pojazdów na przystanku obowiązuje na całej długości linii | |
P-18 stanowisko postojowe | wyznacza miejsce przeznaczone do postoju pojazdów | |
P-19 linia wyznaczająca pas postojowy | wyznacza pas przeznaczony na postój pojazdów wzdłuż krawędzi jezdni lub oddziela od niej zatokę postojową | |
P-20 koperta | wyznacza stanowisko postojowe zastrzeżone dla określonego rodzaju pojazdów | |
P-21 powierzchnia wyłączona | oznacza powierzchnię drogi, na którą wjazd i zatrzymanie są zabronione | |
P-22 BUS | oznacza pas ruchu przeznaczony dla ruchu pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach | |
P-23 rower | oznacza drogę lub jej część (pas ruchu) przeznaczoną dla ruchu rowerów jednośladowych | |
Na pasie ruchu mogą być umieszczone inne niż określone w ust. 1 i 2 napisy lub symbole oznaczające jego przeznaczenie. | ||
P-24 miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej | oznacza, że stanowisko postojowe, na którym znak umieszczono, jest przeznaczone dla pojazdu samochodowego uprawnionej osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz dla kierującego pojazdem przewożącego taką osobę | |
P-25 próg zwalniający | oznacza wypukłość na jezdni zastosowaną w celu spowolnienia ruchu pojazdów | |
Znaki od P-1 do P-9, P-12 do P-23§ stosuje się odpowiednio do kolumn pieszych, jeźdźców i poganiaczy. |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?