Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znikające marki z USA

Marcin Dreger
W 1915 roku w USA samochody produkowało 300 niezależnych firm, a obecnie pozostało już tylko 13 marek należących do trzech koncernów: General Motors, Forda i Chryslera. Przypominamy niektóre z tych, które zniknęły.
Fot, Pontiac
Fot, Pontiac

Dawno, dawno temu rynek motoryzacyjny w Ameryce Północnej należał do największego na świecie. Rozwój miast, jak i rozwijające się technologicznie społeczeństwo nie chciało już jeździć bryczkami lub konno – chcieli czegoś więcej, czegoś bardziej luksusowego i innowacyjnego. Pierwsze pojazdy bez koni, jak na początku określono samochody, pojawiły się już pod koniec XIX wieku i zmieniły sposób jak i styl podróżowania na zawsze.

Wszystko szło jak należy, najnowsze technologie, inżynierowie z Europy, duża chłonność rynku, rosnący eksport sprawiały, że USA stało się potęgą jeżeli chodzi o tę gałąź przemysłu. Ale wszystko ma swój koniec. Wczesne lata osiemdziesiąte były wyjątkowo trudne dla północnoamerykańskiej gospodarki. Wysokie oprocentowanie kredytów oraz wszechobecny kryzys sprawiły, że popyt na samochody był wyjątkowo niski. Do tego dochodziły przestarzałe technologicznie modele, kiepska jakość produkcji oraz największy wróg – samochody zagraniczne. Auta z kraju Kwitnącej Wiśni zdobyły ponad 20% rynku i zaczęły otwierać własne fabryki na terenie USA. Koncerny z Europy również coraz śmielej wchodziły na ten rynek i do dziś są wyznacznikiem jakości oraz niezawodności. Koncerny spoza Stanów Zjednoczonych tworzyły też nowe marki, jak np. Toyota, która rozpoczęła produkcję Lexusa, Honda – Acurę, a Nissan – Infiniti.

General Motors, Ford oraz Chrysler to koncerny, które trzymają dziś w ryzach cały amerykański przemysł motoryzacyjny. Mogłoby się wydawać, że Wielka Trójka z Detroit ma się dobrze, ale to złudne wrażenie. Nie tak dawno w tarapaty popadł Chrysler Corporation. Gdyby nie doraźna pomoc rządu, dzisiaj samochody tego koncernu byłyby już tylko wspomnieniem. Pomógł rząd, pomogli też europejczycy, a głownie koncern Fiata, który wykupił pakiet akcji amerykańskiego koncernu i stał się większościowym udziałowcem. Przy okazji Fiat stał się również właścicielem Jeepa oraz Dodge’a.

„Badge engineering” to termin określający jeden samochód produkowany pod wieloma markami. W Europie znamy to na przykładzie Subaru BRZ i Toyoty GT86, Peugeota106, Toyoty Aygo i Citroena C1, czy Opla Mokka i Chevroleta Trax. Amerykanie natomiast produkowali tak samochody na znacznie większą skalę. Jednym z najpopularniejszych przykładów może być Ford

Plymouth Barracuda 1970 / Fot. Plymouth
Plymouth Barracuda 1970 / Fot. Plymouth

Crown Victoria – znany jako „nowojorska taksówka” oraz Mercury Grand Marquis i Lincoln Town Car. Samochody te mimo, że wyglądają trochę inaczej (głównie Lincoln), to tak naprawdę są jednym modelem. Zmiany kosmetyczne spowodowały, że zapełnił on miejsce w salonach aż trzech różnych marek. Ta sprytna zagrywka spowodowała między innymi koniec marki Mercury, która tak naprawdę nie posiadała własnego, odrębnego modelu i powstała po to, aby zapełnić miejsce w cenniku między tanim Fordem, a drogim i prestiżowym Lincolnem. Klienci, którzy chcieli kupić Mercurego, byli zachęcani przez dilerów ofertą kupna Lincolna, którego salon znajdował się tuż obok, bądź nawet w tym samym budynku. Kupujący woleli zatem wybrać nieznacznie droższego, ale bardziej prestiżowy model, przyczyniając się do większej prowizji dilera. Ta strategia nie mogła wróżyć średniakowi z koncernu Ford nic dobrego.

Większość powodów zamknięcia firm, to zła strategia marketingowa, oraz przestarzałe technologicznie modele i brak wizji na przyszłość. Gdy Japończycy wraz z Europejczykami zalali Amerykę Północną falą samochodów z importu, amerykanie myśleli, że to tylko chwilowy problem. Lecz tak się nie stało. Lepsza jakość, lepsze parametry oraz innowacyjność zagranicznych aut sprawiły, że modele made in USA przestały być atrakcyjne.

Podejście Oldsmobile’a do klienta było również jednym z wielu czynników przesądzających o końcu tej wspaniałej marki. Firma założona jeszcze w XIX wieku była znana z pięknych i zaawansowanych technologicznie pojazdów, które były dumą koncernu. W 1985 roku sprzedaż osiągnęła aż milion egzemplarzy, co uplasowało te markę na trzecim miejscu pod względem sprzedaży za takimi gigantami jak C

Saturn Sky / Ft. Saturn
Saturn Sky / Ft. Saturn

hevrolet (również GM) i Ford. Za popularnością nie szła niestety produkcja. Problemy z dostawami ośmiozaworowych silników Rocket zmusiły koncern do wkładania pod maskę innych jednostek. A klient płacił za silnik, którego nie otrzymywał. Takie posunięcia, jak i problem z poprawnym montażem poszczególnych elementów pojazdu sprawiły, że Oldsmobil stracił trzecie miejsce, i już na nie nigdy nie powrócił.

Marką jednego modelu można nazwać należącą do koncernu GM firmę Saturn, która nie produkowała nic nadzwyczajnego aż do wypuszczenia w kooperacji z Pontiakiem i Oplem modelu Sky (Pontiac Solstice/Opel GT). Dwumiejscowy roadster z tylnym napędem to w czasach premiery (2006 rok) nie został uznany za racjonalne przedsięwzięcie, ale projekt chwycił i sprzedaż okazała się lepsza niż przewidywano. Ale to nie pomogło Saturnowi, który wkrótce zakończył działalnośc. Z kolei siostrzany model Solstice stał się też synonimem upadku marki Pontiac, ponieważ to ten samochód miał być nadzieją na odrodzenie firmy.

Oczywiście takich przykładów w dziejach amerykańskiej motoryzacji jest więcej, a Oldsmobile, Pontiac, Hummer, Plymouth, Mercury, Saturn, Eagle to tylko niektóre z marek, które przeszły już do historii.

Wybrane marki samochodów z USA, które nie są już produkowane

Koncern

GM

Ford

Chrysler

Marka

Hummer

Oldsmobile

Pontiac

Saturn

Edsel

Mercury

Plymouth

Rok założenia

1992

1897

1926

1985

1957

1939

1928

Rok zamknięcia

2010

2004

2010

2009

1959

2011

2001

Ciekawsze modele

Hummer H1-H3

4-4-2, Aurora, Cutlass, Curved Dash Toronado,

Catalina, Firebird, G8, GTO, LeMans, Solstice

Sky

Citation, Corsair, Villager

Cougar, Grand Marquis, Mariner

Barracuda, Belvedere,

Prowler,

RoadRunner

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty