Zużyty pasek rozrządu

Porady / Eksploatacja

Autor: Andrzej Bartoszak

Liczba odwiedzin: 86314

Określenie stopnia zużycia paska rozrządu jest w zasadzie niemożliwe. Przebiegu używanego paska nie można ocenić wzrokowo.

Określenie stopnia zużycia paska rozrządu  jest w zasadzie niemożliwe. Przebiegu używanego paska nie można ocenić wzrokowo – wygląda on tak samo po tygodniu eksploatacji, jak pod koniec swego „technicznego życia”. Chyba, że akurat trafiliśmy na moment gdy naderwało się kilka zębów, ale pracuje on jeszcze prawidłowo.

 Fot. Opel: Zerwanie paska rozrz±du mo¿e mieæ powa¿ne konsekwencje dla silnika. Pasek ten nale¿y wymieniaæ w okresach zalecanych przez producenta samochodu.

Co ważne, pasków zębatych w zasadzie nie naciąga się, a tylko jednorazowo, wstępnie ustawia ich napięcie. Gdy pasek ma mały przebieg, a został zdemontowany z innych przyczyn, najlepiej jest wymienić go na nowy. Sygnałem do wymiany paska (podczas okresowego przeglądu silnika, ale gdy nie nadszedł jeszcze moment wymiany wskazany przez producenta) jest ocieranie o boki rolek prowadzących, np. na skutek uszkodzenia łożysk tych rolek, oraz zaolejenie paska. Produkty ropopochodne niszczą materiał paska zębatego.

 

Kiedy wymieniać?

 

Niezależnie od marki i modelu samochodu pasek rozrządu należy wymieniać po przebiegu zalecanym przez producenta auta albo wcześniej. Nigdy później, bo tak zwane „zerwanie” się paska, polegające na ukruszeniu jego zębów, zazwyczaj powoduje poważne zniszczenia w silniku. W przypadku jednostki wysokoprężnej najczęściej dochodzi do całkowitego zniszczenia głowicy. Gdy kupujemy samochód używany i mamy jakąkolwiek wątpliwość co do przebiegu silnika i terminu wymiany pasków rozrządu, dokonajmy tej czynności profilaktycznie, co oszczędzi nam ewentualnych późniejszych poważnych kłopotów.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • macbal@vp.pl (gość)
    • Artyk€ł bardzo ciekawy, ale proszę o podobny w temacie łąńcuszków rozrządu.
    • piotr (gość)
    • artykuł właściwie nic nie wnosi. Należałoby podać jak można określić ( bez specjalistycznych przyrzadów ) prawidłowość napięcia paska. I np.podać polecanych producentów tego b.ważnego elementu, oraz podać zalecany czas wymiany dla najpopularniejszych pojazdów.
    • Paweł (gość)
    • GATES lub CONTITECH paski tych firm są bardzo dobrej jakości.Kiedyś założyłem pasek BOSCHA po tygodniu zmieniłem na gatesa,bo silnik tak wył że nie szło wytrzymać.Jeżdżę do dzisiaj.Pozdrawiam
    • k. (gość)
    • I winny byl pasek boscha ;)
    • novax (gość)
    • "Niezależnie od marki i modelu samochodu pasek rozrządu należy wymieniać po przebiegu zalecanym przez producenta auta albo wcześniej." LOL :D
    • stach (gość)
    • Artykuł wprowadza ludzi w bład.Zerwanie paska rozrządu w Japońskich i Koreańskich samochodach benzynowych nie powoduje zniszczenia silnika.Czeka nas co jedynie,to holowanie do warsztatatu w celu wymiany paska.Co innego w Dieslach.Tam,przy maleńkiej komorze spalania rzeczywiście po zerwaniu paska rozrządu nastąpi" spotkanie" zaworów z tłokami i zniszczenie silnika.Pozdrawiam.
    • misiaty (gość)
    • Czy lanos to auto koreańskie bo jeśli tak to zerwanie paska rozrządu skończyło się na wymianie dwóch zaworów były zgięte albo silnik jest "niekolizyjny " co żadko się zdzrza albo bedziesz miał problem prawie zawsze przerabiałem to sam już kilka razy pozdrawiam
    • arasWielki (gość)
    • stach -ty jesteś nie poważny nieznasz się i tyle! jak zerwałem pasek w civic-u 1.6 16v to wszystkie zawory sie pokszywiły!!! ...i to japońskie auto nie?
    • makowiec (gość)
    • czy ktos moze mi powiedziec,kiedy mam wymienic ten cholerny pasek w mojej lagunie 2?mam juz 60000km na liczniku,podobno moge jezdzic do 80000km?dziekuje za odpowiedz
    • ,,,,,,,,,myśłiciel,,,,,,, (gość)
    • was popie......ło, ludzie pasek max 50 lub max 3 lata albo drugie auto ,,, NAJWAŻNIEJSZE NA ZERWANIE NIE MA 1000000000000000000% REGUŁY NIEKIEDY AUTO MA I 120 I PAS ORGINAŁ NIEKIEDY 50 I ZRYWKA. WIELE BARDZO WIELE CZYNNIKÓW WPŁYWA NA TO
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • YARO (gość)
    • Stara dobra metoda na napięcie paska przy montażu. VW POLO rok 82 w instrukcji podawał: pasek naprężyć tak aby na największej wolnej długości (między kółkami) dał się obrócić palcami o kąt ok. 90. Gdy przyjrzy się bliżej paskowi zużytemu widać, że guma w miejscu stopy zęba rozwarstwia się lub zaczyna pękać. Taki pasek od razu wymieniamy, to jest jego kres.
    • Heinz (gość)
    • heh uszkodzenia są różne.. kumpel w VW golf 3 1.9 TDi przy 160 zerwał sie pasek (przebieg 56000, wina żle zamontowany napinacz-wina fabryczna) uszkodził tylko wałek rozrządu i jeden zawór oraz popychacz(wymienił wszystkie). inny gość w ford escort 1.8 diesel nawet dobrze silnika nie odpalił i już mu pesek serwało .. 2 zawory złamane 4 skrzywione 6 prowadnic wykrzywionych 6 popychaczy rozwalonych. masakra a tylko chciał odpalic wóz
    • troche nieudolne to zdanie (gość)
    • troche sie czepiam ale zdanie "pasek rozrządu należy wymieniać po przebiegu zalecanym przez producenta auta albo wcześniej. Nigdy później, [...] nie ma sensu bo jak "po przebiegu zalecanym przez producenta" to juz jest pozniej niz zaleca producent wiec zdanie stoi w sprzecznosci z nastepnym "nigdy pozniej"
    • opelek felek (gość)
    • ale macie fury_ he he polecam omege z silnikiem 2- litrowym 90-93 rok ( nie wiem jak młodsze i inne modele) która to ma bezkolizyjny rozrząd i w przypadku zerwania paska jest bardzo małe prawdopodobeństwo ze cos sie stanie złego o czym ty rozprawiaćie towarzysze .
    • Ja (gość)
    • Taaa...Omege z 90-93 roku, hahaha. Jak jeszcze jej rdza nie zjadla...
    • zapominalski (gość)
    • to te wasze paski szybciutko sie zuzywaja, zainwestujcie w Fiata 125p.(w gazie) przejechalem 106 tys. km i zapomnialem ze ta rzecz trzeba kiedys wymienic(od nowosci nie byl wymieniany), silnik chodzi prawidlowo ale jak chce sie szybciej ruszyc to niestety czasem strzela w gaznik i nie jest to wina zaplonu bo byl juz ustawiany. wiec panowie inwestujcie w polskie fury :D
    • andreas (gość)
    • panowie prosze o krótką piłke w moja strone po ilu kilometrach wymienić pasek w passacie b5
    • WOLAND (gość)
    • Przecież trudno określić poziom zniszczenia jakiego dokona pękający pasek, zależy w jakim momencie walnie z zasady pomiędzuy 70 a 80 tys.,a po trzech latach to juz mus bo szlag go trrafia wymiana i koniec.Po co ma nad morzem gdzieśstrzelić w korku i z pełnym bagaznikiem Ja wymieniałęm w swoim audi co roku profilaktycznie i nigdy nie walnął
    • toyo (gość)
    • trzeba kupić toyotę - tutaj zawory nie sięgają tłoka w swoich najwiekszych wychyleniach czyli jak zerwiesz pasek to co najwyżej nie pojedziesz dalej... japońce mają łeb do konstruowania....
    • darcyn (gość)
    • to urwij lusterko w tej toyocie... zaplaczesz za niemcem
    • krzysiek (gość)
    • NAjlepsz fura to: Fiat 126p panowie i panie
    • jk (gość)
    • a jak ktos zna swoj samochodz widzial zuzyty pasek ze 2-4 razy to tez nie jest w stanie okroeslic jak bardzo jest zuzyty
    • jacek7 (gość)
    • kto mi podpowie po jakim prrzebiegu zalecana jest wymiana paska w lublinie 2,4 d? nie mam żadnej książki a ostatnio nabyłem takie autko.
    • Marius (gość)
    • Mój Punciak 1.2 8V wiek 12 lat nabite 108 tyś km i pasek nie był wymieniany ani jeden raz :) Fiot gówno wort :D ? Bo ja jestem innego zdania :D Ps. Oczywiście pasek już będę wymieniał by jeździć do 200 tyś km :] Pozdrawiam
    • tedy (gość)
    • jak sie zachowuje silnk w trakcie jazdy gdy zerwie sie pasek rozżądu
    • jancol (gość)
    • wymieniaj co 60000-70000 u kumatego mechanika i ładuj dobre klamoty paski GATES lub CONTITECH dla mnie bardziej CONTITECH ,arolki INA i będziesz miał spokuj.Pozdrawiam

Dodaj komentarz