Silnie zautomatyzowana jazda w zakresie granicznym
BMW stworzyło nowego rodzaju prototyp do celów badawczych – auto, które służy do testowania zautomatyzowanej jazdy z wykorzystaniem zaawansowanej technologii kontrolnej – demonstrujące maksymalizację bezpieczeństwa jazdy w dynamicznym zakresie granicznym. Ponadto – na zamkniętym torze sprawnościowo-badawczym – samochód ten dowodzi skuteczności najnowszej generacji systemów kontrolnych. Systemy te aktywnie uczestniczą w procesie decyzyjnym dotyczącym zmiany toru jazdy, by zapewnić perfekcyjną współpracę elektroniczne sterowanego układu kierowniczego z układami hamulcowym i napędowym. Wykonano ogromny krok naprzód wobec aktualnie stosowanych systemów, reagujących tylko na już pojawiające się zjawiska pod- lub nadsterowności za pomocą starannie wymierzonych impulsów hamujących koła.
BMW i3 oraz Samsung Galaxy Gear
Błyskawiczne upowszechnianie się smartfonów oznacza, że internet, aplikacje i usługi cyfrowe na dobre zadomowiły się w naszym codziennym życiu. a trend ten z pewnością rozwinie się i w innych kierunkach – takich jak ten wskazywany przez
inteligentny zegarek naręczny (smartwatch) Samsung Galaxy Gear. Takie urządzenia nosi się na przegubie ręki jak zwyczajny zegarek, ale wyświetlają dane przesyłane bezpośrednio ze sparowanego z nimi smartfonu. W Las Vegas BMW jako pierwszy producent samochodowy zaprezentowało połączenie smartwatcha z samochodem – wyświetlanie funkcji samochodu na ekranie zegarka. Jest to część testowej aplikacji. Samsung Galaxy Gear wyposażony w aplikację BMW I Remote funkcjonuje podobnie jak sama aplikacja BMW I Remote, która utrzymuje stałą komunikację między kierowcą a BMW i3, dostarczając mu informacji, które mogą mu się przydać, kiedy jest poza samochodem. Samsung Galaxy Gear pokaże więc dane nt. stopnia naładowania baterii akumulatorów oraz możliwym zasięgu pierwszego na świecie w pełni elektrycznego auta premium w klasie kompaktowej, a także godzin wyjazdów zapamiętanych w komputerze. Aplikacja badawcza pokazuje też, czy okna, drzwi i szyberdach są zamknięte, a także pozwala przesłać do nawigacji samochodu cel planowanej podróży czy dostosować warunki termiczne w samochodzie na powitanie pasażerów – a wszystko to także za pośrednictwem S Voice, aplikacji do sterowania głosem Samsunga.
Oparte na kamerach systemy wsparcia kierowcy wprowadzają najwyższy poziom bezpieczeństwa do nowych klas samochodowych.
Postęp w technologii kamer i wyświetlaczy już dawno pozwoliły uczynić z wykrywania optycznego podstawę dla nowoczesnych systemów wsparcia. Na przykład seryjnie produkowane samochody są już dziś dostępne z kamerą (montuje się ją w centralnej, górnej części przedniej szyby), która dostarcza dane do systemów zapobiegania niezamierzonemu opuszczeniu
pasa (LDW) oraz systemów rozpoznawania znaków drogowych. Takie systemy jak ostrzeżenie o możliwości kolizji, o obecności pieszego przed autem z funkcją hamowania autonomicznego w mieście, asystent rozpoznawania zatorów drogowych czy aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go – wszystkie one pracują wyłącznie w oparciu o wykrywanie optyczne. Oferując podobne możliwości, pozwalają zrezygnować z dodatkowych, kosztownych urządzeń opartych na technologii radarowej. Owe systemy bezpieczeństwa można więc zaoferować w tych klasach aut, gdzie dotychczas popyt na takie wyposażenie był niski.
Nowoczesne systemy oparte na kamerach mają przewagę nad czysto radarowymi układami, jeśli chodzi o wykrywanie przeszkód nieruchomych. Ponadto szeroki kąt postrzegania kamery pozwala skutecznie wykryć obiekty poruszające się na skraju pola widzenia kierowcy. Jednocześnie jednak systemy kamerowe mają konkretne wymagania dotyczące oświetlenia. Systemy takie podnoszą już poziom bezpieczeństwa na przykład w innowacyjnym BMW i3.
Nowy asystent parkowania z autonomią boczną i wzdłużna
Nowy asystent parkowania z prowadzeniem poprzecznym i wzdłużnym zapewnia użytkownikom znaczący wzrost komfortu i bezpieczeństwa. W porównaniu z dotychczasowymi systemami nie tylko wykrywa dzięki czujnikom ultradźwiękowym miejsca do zaparkowania równolegle do drogi oraz przejmuje proces parkowania poprzez kontrolę nad elektronicznym układem kierowniczym (autonomia boczna). Nowy system umie autonomicznie przełączać automatyczną skrzynię biegów, samodzielnie decydując o jeździe w przód lub w tył i automatycznie hamować (autonomia wzdłużna). Funkcje te wymagają dodatkowego interfejsu między skrzynią biegów, a elektronicznie sterowanymi pedałami gazu i hamulca. Kierowca musi tylko nacisną przełącznik aktywujący nowy system wsparcia – i monitorować procedurę parkowania.
Funkcjonalność systemów takich jak nowy asystent parkowania z autonomią boczną i wzdłużną oraz rozpoznawanie zatorów drogowych idą o wiele dalej od obecnych na drodze. Samochody o bardzo zaawansowanym stopniu automatyzacji potrafią w pewnych sytuacjach przejąć wszystkie obowiązki kierowcy. Wszystkie te systemy, zarówno te częściowo autonomiczne, jak i w pełni zautomatyzowane, są tworzone, badane i wdrażane przez dział BMW ActiveAssist, nową dziedzinę technologii w ramach BMW ConnectedDrive.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?