Dacia Jogger. Nadwozie/wnętrze
Trudno snuć teorie i rokować wyniki sprzedaży, gdy auto dopiero w marcu trafi do pierwszych klientów. Jedno jest pewne – nie znajdziemy na rynku tańszej propozycji w segmencie aut 7-miejscowych. Oczywiście, w bazowej, najtańszej odmianie nie dość, że stylistyka jest mocno ograniczona oszczędnościami – stalowe felgi, nielakierowane lusterka itp. – to na dodatek nie dostaniemy dwóch dodatkowych miejsc z trzecim rzędzie. Ale gdy dopłacimy 3000 złotych, będziemy mogli cieszyć się bazową wersja 7-osobową. Ale czy stylistyka jest problemem?
W sumie nie, bowiem kupując Dacię Jogger czy jakikolwiek inny model tej marki, nikt nie liczy na szpan i uznanie w oczach przechodniów czy innych kierowców. Tu liczy się funkcjonalność i ekonomika, a wygląd schodzi na dalszy plan. Najnowszy model rumuńsko-francuskiego producenta mimo to nie jest brzydki. Z przodu mamy linie przypominające Sandero/Logana, szczególnie klosze lamp z charakterystyczną grafiką LED przywodzą na myśl ten sympatyczny swoją drogą model. Oceniając topową odmianę SL Extreme nie sposób pominąć licznych dodatków i nakładek z tworzyw sztucznych, które nie tylko skutecznie chronią nadwozie przed przypadkowymi obiciami, ale i nadają autu terenowego zacięcia. Tak, moda na crossovery zatacza coraz szersze kręgi.
Producent twierdzi, że nowy Jogger łączy w sobie najlepsze cechy wielu segmentów. Jest tu przestrzeń i funkcjonalność kombi, pojemność minivana, jak również sprawność w terenie godna SUV-a. Z tym ostatnim to być może odrobina przesady, bowiem nie uświadczymy tu ani specjalnie podwyższonego zawieszenia, a tym bardziej napędu na cztery koła. Ot, być może z nieco większą śmiałością wjedziemy na polna drogę. Z pełnym pokładem siedmiu osób i bagażem na więcej bym się nie odważył.
Wnętrze prezentuje się poprawnie i po raz kolejny widać tu niemal kopię tego, co znamy ze wspomnianego Logana/Sandero. Ale czy to źle? Wręcz przeciwnie. Wnętrze tych dwóch aut, a również i Joggera jest naprawdę świetne i jak na ten przedział cenowy – zaskakująco dobrze wykonane i przemyślane. Twarde plastiki? Owszem, są praktycznie wszędzie, ale dla kogoś, kto często będzie przewoził dzieci, psa i bagaże – nie będzie to problem. Być może będzie to nawet zaleta, bowiem zadrapania będą mniej bolały, a zabrudzenia będzie można zmyć wodą z płynem do mycia naczyń. Praktyczność i prostota przede wszystkim. Oczywiście dostaniemy tutaj opcjonalny duży ekran info-rozrywki, dedykowany uchwyt na smartfon z portem USB obok, bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, nawigację, pakiet systemów wsparcia i ochrony itp.
Dacia Jogger. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy
Pod maską Dacii Jogger może pracować jeden z dwóch silników. W sumie to jeden silnik w dwóch wersjach. Jest to 1.0 TCe z fabryczną instalacją LPG o mocy nominalnej 100 KM i momencie obrotowym 170 Nm, jak również mocniejszy wariant o mocy 110 KM i momencie obrotowym 200 Nm, ale już bez LPG. Ten mocniejszy bez LPG jest odrobinę droższy, choć zapewnia lepszą dynamikę – 10,5 sekundy do setki i 180 km/h w odmianie 5-osobowej. Mimo to zapewne najczęstszym wyborem będzie słabsza i „zagazowana” odmiana, która jest odrobinę tańsza, ale i wyraźnie mniej dynamiczna. W tym wariancie sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 12,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h. O ile taki układ we współpracy z 6-biegową skrzynią manualną był bardzo zadowalający w Dacii Logan, tak w Joggerze, który może na pokład zabrać 7 osób i nieco bagażu, może okazać się po prostu za słaby.
Podczas europejskiej prezentacji jeździłem tą mocniejszą odmianą 110-konną, która nie jest demonem prędkości podczas jazdy „solo”, ale nie jest również zawalidrogą – nic z tych rzeczy. Rozpędzanie się do prędkości miejskich jest dynamiczne i dość przyjemne, oczywiście jak na ten segment auta. Prowadzenie jest oczywiście mocno komfortowe i nieco rozbujane, ale po raz kolejny – nikt nie oczekuje po takim aucie emocji z dynamicznej jazdy. Tu ma być przyjemnie, miękko i komfortowo, gdy na pokładzie jest kilka osób. Przy komplecie pasażerów może być już przesadnie miękko, więc radzę uważać w łukach – auto lubi się przechylać. Podczas jazdy w pojedynkę na drobnych nierównościach zawieszenie wydaje się nerwowe, ale jest to dość normalne.
W końcu pod obciążeniem musi zachować rozsądną stabilność. Na plus oceniam precyzyjną skrzynię biegów, choć testowane auto miało niecały 1000 kilometrów przebiegu. Jak będzie później? Ciężko powiedzieć. Przy okazji testu Dacii Logan, która miała przejechane ponad 20 000 kilometrów, skrzynia zachowywała się podobnie, czyli bardzo poprawnie.
Spalanie również jest rozsądne i nie przekracza krytycznych wartości. W trasie, przy prędkości 100-110 km/h udało mi się osiągnąć wynik około 6,5 l/100km, na drogach podmiejskich można bez problemu zejść poniżej 6 l/100km. Przy większym ruchu miejskim trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie około 7,5 l/100km.
Dacia Jogger. Ceny i wyposażenie
Jak wspomniałem, ceny startują od poziomu 63 400 złotych za 5-miejscową bazową wersję Essential z silnikiem 1.0 TCe LPG. Za odmianę 7-miejscową trzeba zapłacić o 3000 złotych więcej. Za model z silnikiem 1.0 TCe o mocy 110 KM dopłacimy po 2000 złotych. Najwyższa wersja 7-osobowa to SL Extreme za 80 400 złotych z silnikiem 1.0 TCe 110 KM, a po doposażeniu m.in. w podgrzewane fotele, opcjonalny lakier i kilka pakietów, cena ostateczna wzrasta do 87 800 złotych. Od początku sprzedaży w Polsce, tj. od 1 grudnia 2021 roku, na nową Dacię Jogger złożono kilkaset zamówień. Pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów już na przełomie marca i kwietnia.
Dacia Jogger. Podsumowanie
Czy Dacia Jogger ma wady? Zważywszy na cenę, wytykanie błędów w postaci kiepskiej jakości materiałów czy wykonania wydaje się nietaktem. Być może topowa odmiana z dodatkami jest nieco za droga, ale jeśli ktoś szuka 7-miejscowego auta z oszczędnym napędem w rozsądnej cenie, raczej nie znajdzie nic lepszego.
Dacia Jogger – zalety:
- przyjemna dla oka stylistyka;
- przestronne i praktyczne wnętrze;
- najtańszy 7-miejscowy samochód na rynku;
- prostota obsługi i przydatne dodatki;
- niewielkie spalanie również w wersji ze 110-konnym silnikiem;
- wersja z LPG w standardzie.
Dacia Jogger – wady:
- kiepska dynamika z kompletem pasażerów;
- wszędzie twarde plastiki, ale w tej cenie to wada na siłę...
Porównanie Dacia Jogger do wybranych konkurentów:
| Dacia Jogger 7 os 1.0 TCe LPG 100 KM. (MT6) | Citroen Berlingo 7 os. XL 1.2 PureTech 110 KM (MT6) | Ford Tourneo Connect Grand 7 os. 1.5 EcoBlue 100 KM (MT6) |
Cena (zł, brutto) | od 66 400 | od 84 800 | od 102 213 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | MPV/5 | kombi van/5 | kombi van/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4547/1784 | 4753/1921 | 4825/1835 |
Wysokość (mm) | 1632 | 1849 | 1820 |
Rozstaw osi (mm) | 2897 | 2975 | 3062 |
Pojemność bagażnika (l) | 160/1819 | 850/2693 | 322/2620 |
Liczba miejsc | 7 | 7 | 7 |
Masa własna (kg) | 1216 | 1495 | 1676 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50/40 (LPG) | 60 | 60 |
Rodzaj paliwa | benzyna/LPG | benzyna | diesel |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 100 | 110 | 100 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 | 205 | 240 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13 | 13,9 | 13,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 170 | 163 |
Spalanie (l/100km) | 6,1 (WLTP) | 6,1 (WLTP) | 5,8 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 119 | 139 | 153 |
Zobacz także: Tak prezentuje się Dacia Jogger
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?