Dbajmy o przewody zapłonowe

(sw)
Silikon, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom, sprawia, prąd przepływa niemal bez strat oraz znacznie ogranicza ryzyko przebicia.
Silikon, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom, sprawia, prąd przepływa niemal bez strat oraz znacznie ogranicza ryzyko przebicia.
Istotą działania układu zapłonowego jest doprowadzenie wysokiego napięcia z cewki do świecy. Najważniejszą rolę pełnią tutaj przewody zapłonowe, które mają ogromny wpływ na efektywność całego układu.
Silikon, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom, sprawia, prąd przepływa niemal bez strat oraz znacznie ogranicza ryzyko przebicia.
Silikon, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom, sprawia, prąd przepływa niemal bez strat oraz znacznie ogranicza ryzyko przebicia.

Przewody zapłonowe pracują w bardzo nieprzyjaznych warunkach, przede wszystkim w skrajnych, bardzo niskich lub bardzo wysokich temperaturach. Są narażone na działanie brudu, smarów i olejów. To wszystko powoduje, że w większości przypadków winą za nieprawidłowe działanie układu zapłonowego obarcza się przewody. Wydawać się może, że to z powodu źle funkcjonujących przewodów mamy kłopoty z "odpaleniem" auta, albo że to z winy przewodów silnik pracuje nierówno, szarpie, a czasem nawet gaśnie. Należy jednak postawić pytanie, czy pierwotną przyczyną niesprawności układu zapłonowego są przewody, czy może co innego?

Izolacja najważniejsza

Budowa przewodu zapłonowego nie jest skomplikowana, ale ważne jest by poszczególne jego elementy były wykonane z najlepszych surowców. Ponieważ przez przewód płynie prąd o bardzo wysokim napięciu, a dodatkowo ma on tę właściwość, że znajduje sobie zawsze najkrótszą drogę by dotrzeć z punktu A do punktu B, to bardzo istotną rolę pełnią osłony samego przewodu (kabla), jak i osłony terminali. Najwięksi światowi producenci stosują w osłonach silikon, który jest najlepszym izolatorem, a jednocześnie nie traci swoich właściwości nawet w ekstremalnych temperaturach (-50 st. C - +250 st. C). Taki izolator jakim jest silikon, dzięki swoim wyjątkowym właściwościom, sprawia, prąd przepływa niemal bez strat oraz znacznie ogranicza ryzyko przebicia.

Nie zawsze to przewód jest winny

Czasem nawet najlepszy przewód zapłonowy może mieć przebicie. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że nie wymieniamy świec zapłonowych zgodnie z zaleceniami producenta. Wypalona lub nadmiernie zużyta świeca potrzebuje znacznie większego prądu do przeskoku iskry, co może powodować wypalenie osłon przewodu oraz właśnie jego przebicie. Uwaga ta jest szczególnie istotna dla użytkowników samochodów z instalacją gazową, która powoduje szybsze zużycie świec zapłonowych.

W trakcie eksploatacji, niewielkie z pozoru zanieczyszczenie powoduje nieszczelność osłon przewodu zapłonowego i w rezultacie wypalenie ścieżki na izolatorze
W trakcie eksploatacji, niewielkie z pozoru zanieczyszczenie powoduje nieszczelność osłon przewodu zapłonowego i w rezultacie wypalenie ścieżki na izolatorze świecy i wewnątrz osłony (wyraźny ślad po iskrze).

Często także nierówna praca silnika, szarpanie, kłopoty z zapłonem są właśnie wynikiem źle wyregulowanej instalacji gazowej, nie zaś przewodów. Należy także zachować ostrożność przy samym montażu i demontażu przewodów zapłonowych. Najlepiej zastosować do tego specjalne szczypce, tak by nie szarpać za kabel, gdyż wtedy łatwo uszkodzić terminal, albo świecę.

Czasem przy nieuważnym montażu świec zapłonowych (np. brudne ręce) izolator (porcelana) ulega zanieczyszczeniu. Później, w trakcie eksploatacji, takie niewielkie z pozoru zanieczyszczenie powoduje nieszczelność osłon przewodu zapłonowego i w rezultacie wypalenie ścieżki (rys. 1) na izolatorze świecy i wewnątrz osłony (wyraźny ślad po iskrze). W takim przypadku należy bezwzględnie wymienić zniszczone świece i osłony. A najlepiej dokonać także wymiany przewodów zapłonowych na nowe. Ponieważ w autach z instalacją LPG takie problemy występują znacznie częściej, radzimy przestrzegać następujących zasad.

Pamiętaj, że:

- Przewody zapłonowe nie są wieczne i należy je wymieniać co 30-50 tys. km.

- Wymieniaj świece zapłonowe zgodnie z zaleceniami producenta (zwykle co 10-15 tys. km)

- W przypadku problemów z zapłonem, najpierw sprawdź instalację gazową, jeśli jest taka potrzeba wymień świece, a w ostatniej kolejności przewody.

- Wymieniając przewody zapłonowe, zawsze pamiętaj o wymianie świec. Wypalone świece na pewno znacznie przyspieszą zużycie przewodów.

- Przewody wymieniaj zawsze w komplecie, tak by ich zużycie było równomierne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty