Dział: Akumulatory - Ostry sprawdzian akumulatorów

Redakcja
Patronat: TAB Polska Sp. z o.o. Czy akumulatory, które trafiają do sprzedaży są gotowe do pracy. Czy deklarowane parametry techniczne zgadzają się ze stanem faktycznym. Czy parametry w testowanych wyrobach są powtarzalne.
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska Sp. z o.o.

Akumulatory Topla słoweńskiego producenta TAB z powodzeniem rywalizują na rynku polskim z najbardziej znanymi markami. Topla zwyciężają w testach eksploatacyjnych i laboratoryjnych.

15 baterii na start
W teście przeprowadzonym m.in. przez specjalistów WAT oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych. Badaniom poddano markowe akumulatory o pojemności 55 Ah, czyli takie, jakie są najczęściej stosowane w mniejszych samochodach dostawczych oraz osobowych typu van. Były to wersje podstawowe, o zdolności rozruchowej w zakresie 480 A – 640 A według EN. Badano cztery akumulatory danego producenta.

Podczas testów wykonano następujące pomiary akumulatorów: stopień naładowania po zakupie, parametry przed zamrożeniem (napięcie, prąd rozruchu), nadwyżka wartości prądu rozruchu, parametry po zamrożeniu w temp. –18 stopni, powrót do temperatury +20 stopni, czas wyładowania pod pełnym obciążeniem, parametry po rozładowaniu, stan naładowania, ładowanie jednogodzinne (zdolność pochłaniania ładunku) i test szczelności.

W warunkach arktycznych
Warto zwrócić uwagę, że ocenę faktycznego stopnia naładowania i prądu rozruchu. Następnie wykonano pomiary po pełnym naładowaniu i po 8-godzinnym schłodzeniu i 10-godzinnym przemrożeniu akumulatora w komorze chłodniczej o temperaturze –18 stopni. Pomiary wykonano za pomocą testera akumulatorów TA 203.

Sprawność akumulatora badano metodą pomiaru dynamicznej konduktancji. To metoda, dzięki której można badać akumulator bez rozładowania i wyjmowania go z samochodu, można też badać akumulatory rozładowane.

Sprawdzian „na światłach”
Sprawdzono stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie reakcję na głębokie wyładowanie w samochodzie Fiat Doblo 1,9 JTD. Ten sprawdzian jest szczególnie ważny dla użytkowników, dlatego organizatorzy pozorowali pozostawienie auta „na światłach”. Wyładowywano akumulatory wyższym prądem, czyli włączono w samochodzie wszystkie odbiorniki prądu. Największy zapas prądu rozruchu miały Topla. Zwycięzcami testu zostały wyroby firmy TAB, Hoppecke i Banner. W pokonanym polu zostały baterie wielu renomowanych firm.

Bateria na urlopie pracuje podwójnie
Nie tylko na wakacjach nie można pozwolić sobie na ryzyko awarii akumulatora. Dlatego należy stosować tylko akumulatory markowe i dbać o ich stan techniczny.

Mimo nowoczesnych technologii akumulator po kilku latach eksploatacji traci swoją siłę. Warto więc przed urlopem sprawdzić techniczny stan baterii, a jeżeli nie gwarantuje ona prawidłowego rozruchu i obsługi wszystkich urządzeń elektrycznych w pojeździe, kupić nowy akumulator. TAB Polska poleca akumulatory Topla, które ostatnimi laty tak doskonale przyjęły się na naszym rynku. Z wyborem nie będzie kłopotu, albowiem w punktach sprzedaży zawsze można liczyć na fachową poradę i profesjonalną pomoc.

Fot: TAB
Fot: TAB

Wybrane z półki
Akumulatory Topla są produkowane w wiodącej technologii Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowej, co gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.

  • Model Energy ma przedłużoną żywotność, wysokie zdolności rozruchowe, niskie zużycie wody i cechuje go niezawodny rozruch w niskich temperaturach.
  • Model Start charakteryzują dobre zdolności rozruchowe i wysoka niezawodność pracy. Zastosowano w nim wysokiej jakości polietylenowe separatory kopertowe. Jest niedrogi.
  • Model Top także produkowany w technologii wapniowo-wapniowej, jest zalecany do stosowania w samochodach, które potrzebują dużo prądu, na przykład podczas wielokrotnego rozruchu w krótkim czasie.
  • EcoDry wykonano w technologii AGM, co oznacza, że elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten  akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić.

Pytania i odpowiedzi praktyczne
Czy można ładować podłączony akumulator bezpośrednio w samochodzie bez wyciągania go i odczepiania samochodowych klem?
Można pod warunkiem odłączenia jednej klemy. Jeśli w samochodzie znajduje się komputer, którego odłączenie wymagałoby wezwanie serwisu do jego zakodowania, nie powinno się tego robić samemu. Najlepiej przyjechać do zakładu, gdzie akumulator zostanie wymontowany z podtrzymaniem napięcia. W instrukcji obsługi auta powinien być opis ponownego zaprogramowania komputera w przypadku, gdy jego parametry kasują się po odłączeniu akumulatora. Należy pamiętać, że przy odłączaniu akumulatora centralny zamek zamyka drzwi, dlatego nie należy zostawiać kluczyków w stacyjce.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty