Dział: Części Azjatyckie - Strefa wysokiego napięcia

Redakcja
Patronat działu: Geparts
Patronat działu: Geparts
Patronat: GeParts. Wielu użytkowników samochodów przypomina sobie o istnieniu przewodów wysokiego napięcia dopiero w momencie, gdy zaczynają odmawiać posłuszeństwa. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być nie do końca prawidłowe traktowanie tego elementu przez serwisy samochodowe.
Patronat działu: Geparts
Patronat działu: Geparts

Dział: Części Azjatyckie
Patronat: GeParts

Czytając plany obsługi pojazdów można znaleźć wiele informacji dotyczących wymiany olejów, filtrów, pasków rozrządu, świec zapłonowych, natomiast niejednokrotnie nie ma żadnej wzmianki o przewodach wysokiego napięcia.

W nieprzyjaznym środowisku
Przewody wysokiego napięcia pracują w dość ekstremalnych warunkach. Mając ciągły kontakt ze zmiennymi temperaturami, wilgocią i solą, ich izolacja musi być odporna na napięcia rzędu 30 kV. Jeśli w silniku pojawią się jakieś wycieki, to mogą one dodatkowo niekorzystnie wpłynąć na izolację przewodów. Innym niekorzystnym zjawiskiem może być uszkodzenie izolacji w wyniku ocierania o inne elementy silnika. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być niedokładne zamocowanie lub zastosowanie przewodów o niewłaściwej długości. Nawet w przypadku, gdy przewody są eksploatowane w miarę optymalnych warunkach – nie ma wycieków i zamontowana jest osłona pod silnikiem, ich izolacja i tak ulega stopniowemu starzeniu.
Przykładowo, oferowane przez firmę GeParts przewody zapłonowe z izolacją silikonową mają odporność na przebicie do 70kV. Stanowi to znaczny zapas w stosunku do napięć występujących podczas normalnej pracy układu zapłonowego. Z biegiem czasu, w wyniku starzenia, odporność ta maleje i może nastąpić przebicie. Zjawisko to zachodzi w przewodach wszystkich producentów, łącznie z tymi stosowanymi na pierwszy montaż. Dlatego, po upływie około dwóch lat, przewody wysokiego napięcia powinny zostać wymienione na nowe.

LPG papierkiem lakmusowym
Drugim, obok czasu, czynnikiem mającym wpływ na zużycie przewodów, jest przebieg pojazdu. Dotyczy to w szczególności przewodów z rdzeniem węglowym, który ulega stopniowemu wypalaniu, a to z kolei skutkuje wzrostem oporności i osłabieniem iskry. Wartością graniczną jest tutaj przebieg rzędu 50-60 tys. km. Po jego przekroczeniu przewody, także te z rdzeniem miedzianym i ferrytowym, powinny zostać wymienione na nowe. W przypadku eksploatacji silnika na paliwie LPG lub CNG wymiany przewodów powinno się dokonać po roku lub przejechaniu 30 tys. km. Wynika to z wyższego o kilka kV napięcia potrzebnego do jonizacji tego rodzaju mieszanki paliwowo – powietrznej.

Można powiedzieć, że obecność instalacji gazowej jest pewnego rodzaju papierkiem lakmusowym obnażającym wszelkie niedoskonałości układu zapłonowego, a zwłaszcza przewodów wysokiego napięcia. W praktyce warsztatowej można spotkać takie przypadki, gdy układ zapłonowy poprawnie pracuje na benzynie, a na LPG już nie.

O czym warto pamiętać
Jeśli przewody są niewłaściwie eksploatowane, to ich uszkodzenie może nastąpić znacznie wcześniej. Aby przybliżyć ten problem, można porównać przewód wysokiego napięcia do rury transportującej płyn pod wysokim ciśnieniem. Cewka zapłonowa pełni rolę pompy wytwarzającej ciśnienie, a świeca zapłonowa zaworu je upuszczającego. Jeśli z jakiegoś powodu to ciśnienie, czyli w tym przypadku wysokie napięcie, nie zostanie rozładowane np. w wyniku spadnięcia przewodu, to może nastąpić pęknięcie, czyli przebicie tego przewodu.

Do takiej awarii może się przyczynić także nieostrożny użytkownik lub mechanik „badający” pracę silnika poprzez zdjęcie tzw. „fajki”. Jakiekolwiek rozłączanie elementów układu zapłonowego w czasie pracy silnika jest niedopuszczalne i może doprowadzić do poważnej awarii, z uszkodzeniem modułu zapłonowego lub sterownika silnika włącznie. Może się okazać, że przewód zapłonowy poddany takiemu „sprawdzeniu” pozornie będzie pracował poprawnie, odmawiając posłuszeństwa  w wilgotny poranek.

Powinni o tym pamiętać także mechanicy badający ciśnienie sprężania w cylindrach silnika. W trakcie takiej próby najlepiej jest wyłączyć układ zapłonowy, odłączając na przykład czujnik położenia wału. Jeśli nie ma takiej możliwości, to wykręcone świece wkładamy w końcówki przewodów zapłonowych i kładziemy je w miejscu zapewniającym dobry kontakt z „masą”.

Siła przebicia
Innym przykładem uszkodzenia spowodowanego niewłaściwą eksploatacją jest przebicie przewodów, będące następstwem mycia komory silnika. Jeśli zachodzi konieczność wykonania tej czynności, to należy zadbać, aby po jej zakończeniu dokładnie wysuszyć wszystkie elementy układu zapłonowego. Resztki wody powinny zostać usunięte, zwłaszcza z zagłębień w głowicy, w których znajdują się świece i z okolic cewki zapłonowej. Usunięcia pozostałej po myciu wody należy oczywiście dokonać przed uruchomieniem silnika.

Niekontrolowane przebicie, pojawiające się w miejscu łączenia przewodów wysokiego napięcia z cewkami, to przyczyna uszkodzenia modułu. Zgubny wpływ na izolację przewodów mogą też mieć substancje ropopochodne, np. olej wyciekający z uszczelki pokrywy zaworów.

Przebicie pojawiające się w przewodach zapłonowych lub innych elementach układu można porównać z wydeptaną ścieżką na skróty. Jeśli iskra przeskoczyła nie na elektrodach świecy, a przykładowo przez izolację przewodu, to następnym razem też będzie próbowała pójść na skróty tą ścieżką. Będzie to skutkowało wypadaniem zapłonów i nierównomierną pracą silnika.
Z pozoru niegroźne objawy, w postaci okresowego przerywania silnika, mogą doprowadzić do zniszczenia katalizatora, czy uszkodzenia kolektora ssącego, w wyniku tzw. zjawiska „Back Fire”, występującego podczas eksploatacji pojazdów zasilanych LPG. Stosunkowo niewielki koszt kompletu przewodów wysokiego napięcia oferowanych przez firmę GeParts zapewni pewną i bezawaryjną eksploatację samochodu.

Przewody zapłonowe:


Indeks: 11E3011-JPN. Fot: GeParts
Indeks: 11E3011-JPN. Fot: GeParts

Indeks: 11E3011-JPN.
  • Producent JPN
  • Opis średnica (mm): 7
  • Rodzaj izolacji: silikon
  • Klasa przewodu: F
  • Odporność temp. min. -50 max. 250
  • Uwagi: zalecane do LPG/CNG
  • Zastosowanie: mazda 626, Mazda MX6, 1800i, 2000i, 16v, rok produkcji od 1991 do 2010
Indeks: 11E3029-JPN
Indeks: 11E3029-JPNFot: GeParts
Indeks: 11E3029-JPNFot: GeParts

  • Producent: JPN
  • Zastosowanie: Mazda 5, Mazda 6 i wersja kombi, 1800i,2000i, 2300i, 16v,  rok produkcji 2005

Indeks 11E4023-JPN Fot: GeParts
Indeks 11E4023-JPN Fot: GeParts

Indeks 11E4023-JPN
  • Producent JPN
  • Opis średnica (mm): 7
  • rodzaj izolacji: silikon
  • klasa przewodu: F
  • odporność temp. min. -50 max. 250
  • Uwagi: zalecane do LPG/CNG
  • Zastosowanie: Honda Accord 1800i, 2000i,2200i, 2300i, 16v, roczniki produkcji od 1998 do 2009
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty