Dział: Przewody zapłonowe - Najważniejsza jest izolacja

Redakcja
Patronat: Janmor. Niskie i wysokie temperatury, wysoka wilgotność powietrza, agresywne w działaniu substancje drogowe, a także obecność smarów i olejów stwarza środowisko nieprzyjazne dla przewodów zapłonowych. Co robią najlepsi producenci kabli, aby ich wyroby nie były przyczyną niechcianych postojów?
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody zapłonowe
Patronat: Janmor

Przewody zapłonowe, jak każda część samochodu, gdy ulegną zużyciu, należy wymienić na nowe, kierując się zaleceniami producenta pojazdu. Doradcą najczęściej bywa mechanik lub sprzedawca w sklepie z artykułami motoryzacyjnymi. Mimo to warto zapytać, co to za przewody, albowiem na tak zwanym after markecie konkurują ze sobą różne konstrukcje. Mając wybór radzę decydować się na przewody z izolacją o dużej zawartości silikonu, które oferuje polska firma Janmor.

Tajemnica izolatora
O tym, że najlepszym izolatorem jest silikon świadczą wyniki badań ekspertów z firmy Dow Corning. Silikon jest materiałem wytrzymującym wysokie temperatury, panujące w bezpośrednim sąsiedztwie silnika. Silikon ma unikalną zdolność zachowywania elastyczności i utrzymywania własności podobnych do gumy w ekstremalnie niskich temperaturach bliskich –60 stopni. Jest też wytrzymały w eksploatacji. Ponieważ znakomicie pracuje w najwyższych temperaturach wystarcza na dłużej niż izolatory. Trzeba bowiem wiedzieć, że temperatury wyższe od temperatury otoczenia powodują przedwczesne starzenie się gum. W przypadku silikonu tak nie jest. Ponadto silikon w porównaniu z innymi materiałami ma najwyższą zdolność absorbowania emisji fal radiowych.

Najwięcej silikonu
Janmor do produkowanych przewodów stosuje surowce od największych światowych producentów, posiadających wymagane certyfikaty zgodne ze światowymi standardami jakościowymi.
Jakość, jaką zapewnia silikon potwierdzają nie tylko producenci kabli, ale także największe światowe firmy produkujące przewody zapłonowe oraz sami producenci samochodów, w których pierwsze fabrycznie montowane przewody także są z silikonu. Janmor wymógł na kontrahentach zwiększenie zawartości silikonu w warstwach izolacyjnych, obecnie silikon stanowi około 60%. U niektórych firm konkurencyjnych ta proporcja komponentu silikonowego waha się od 5-10 %, a mimo to takie przewody także określa się mianem silikonowych.

Liczą się szczegóły
Poza silikonowym przewodem najwyższej jakości pozostałe elementy wiązek są wykonane z najlepszych materiałów. Terminale

Fot: Janmor
Fot: Janmor

wykonane są ze sprężystego mosiądzu lub z wysoko gatunkowej kwasoodpornej stali nierdzewnej.

Na jakość wiązki duży wpływ ma sposób montażu terminali na przewodzie. Firma Janmor, chcąc zapewnić jak najwyższą jakość połączenia pomiędzy rdzeniem a terminalem, odizolowuje oba końce odciętego przewodu. Następnie po zawinięciu na przewód tak odsłoniętą żyłę prądową zaciska się z odpowiednią siłą na specjalistycznych automatach, gwarantując w ten sposób tzw. „full contact”. Dodatkowym atutem tych terminali jest ich specjalna budowa. Zastosowanie podwójnego zacisku na końcach terminalu uniemożliwia w normalnej eksploatacji zerwanie go z przewodu. Druga strona terminala ma blaszkę sprężystą, która zapewnia pełen styk, pomimo zużywania się zakończeń na świecach i kopułkach w trakcie długotrwałej eksploatacji.

Ostatnim elementem składowym przewodów zapłonowych są osłony. W Janmorze montuje się je na przewodzie w celu uszczelnienia połączeń miedzy świecami i kopułką, zabezpieczając je w ten sposób przed działaniem czynników zewnętrznych. Osłony te także wykonane są z silikonu, który stanowi w nich do 60% masy.(opr)

Janmor radzi kierowcom
Kupując przewody zapłonowe warto też pamiętać, że średnica zewnętrzna przewodu nie ma wpływu na lepszą lub gorszą jego izolację, czy przewodnictwo, a różnice grubości kabli wynikają z wymagań producentów pojazdów i są spowodowane potrzebą dostosowania wiązki do konstrukcji silnika. Praktycznie z tego wynikają dwa wnioski:
1. Nie należy stosować przewodów o średnicy innej niż nakazuje producent pojazdu.
2. Producenci przewodów powinni dostarczać wyroby jak najbardziej zbliżone parametrami do oryginałów.

od 12 lat
Wideo

Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty