Dział: Przewody zapłonowe - Ważne ogniwo układu zapłonowego

Redakcja
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor
Patronat: Janmor. Przez wiele lat przewody wysokiego napięcia stanowiły stały element funkcjonalny układu zapłonowego. Nie występują jedynie w układach zapłonowych, w których cewki wysokiego napięcia są nakładane bezpośrednio na świece zapłonowe.
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody zapłonowe
Patronat: Janmor

Po drogach naszego kraju  w dalszym ciągu jeździ znaczna liczba kilku lub kilkunastoletnich pojazdów, mających układ zapłonowy z przewodami wysokiego napięcia. Aby zjonizować przestrzeń między elektrodami świecy, a tym samym umożliwić przeskok iskry zapalającej mieszankę, potrzebujemy napięcia od kilkunastu do kilkudziesięciu kilowoltów, a to oznacza, że przewody wysokiego napięcia muszą mieć izolację wytrzymującą takie napięcia.

Izolator wytrzymały i odporny
Materiał użyty do izolacji przewodów powinien mieć odpowiednią wytrzymałość mechaniczną i odporność na takie czynniki, jak: wysokie i niskie temperatury, wilgoć, sól oraz produkty ropopochodne. Materiałem najlepiej spełniającym te wymagania jest silikon. Obok wysokiej odporności na przebicia ważne jest, aby przesyłanie energii z cewki zapłonowej do świecy odbywało się przy możliwie najmniejszych stratach. Jeśli będą one za wysokie, to może się okazać, że energia iskry jest za mała, aby nastąpiło prawidłowe spalenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Rdzenie i terminale
Za przepływ, a tym samym również za wielkość strat energii, odpowiada tzw. rdzeń przewodu. Obecnie znamy przewody z

fot: Janmor
fot: Janmor

rdzeniem miedzianym, węglowym, kevlarowym i ferrytowym.

Rdzeń miedziany jest najstarszym, ale wciąż dość chętnie stosowanym rozwiązaniem. Jest to spowodowane doskonałą przewodnością miedzi, powodującą minimalne straty energii. Alternatywnym rozwiązaniem są przewody z rdzeniem węglowym, w których nie zachodzi konieczność stosowania dodatkowych oporników.

Przewody z rdzeniem ferrytowym cechuje niska oporność, co powoduje niewielkie straty przesyłanej energii. Stosuje się tutaj technologię Wire Wound, polegającą na tym, że w rdzeń wykonany z włókna szklanego i kevlaru wprasowuje się mieszankę ferromagnetyczną, a następnie owija się go spiralnym oplotem ze stali nierdzewnej.

Aby przewody wysokiego napięcia prawidłowo przekazywały energię do świecy, to na ich końcach muszą się znajdować odpowiednie terminale przyłączeniowe. Z jednej strony łączą one przewód z cewką lub kopułką aparatu zapłonowego, a z drugiej ze świecą. Terminale te muszą być wykonane z materiału o odpowiedniej sprężystości, zapewniającej łatwy montaż oraz pewne i trwałe połączenie elektryczne. Istotny jest też sposób łączenia terminali z rdzeniem przewodzącym prąd. Terminale przyłączeniowe muszą być zabezpieczone za pomocą odpowiednich osłon.

fot: Janmor
fot: Janmor

Firma Janmor od lat specjalizuje się w produkcji przewodów zapłonowych. Wieloletnie doświadczenia oraz stosowanie nowoczesnych technologii pozwalają zaoferować odbiorcom produkt najwyższej jakości, przy jednoczesnym zachowaniu przystępnej ceny. Obecnie są to dwie linie produktów – ProLine oraz EcoLine.

Dwie linie Janmoru
Przewody z linii ProLine oferowane są w dwóch wersjach - z rdzeniem ferrytowym lub miedzianym. Te z rdzeniem ferrytowym wykonane są we wspomnianej wcześniej technologii Wire Wound. Pozwala to uzyskać doskonałe parametry elektryczne, przy bardzo niskiej emisji zakłóceń.

Druga linia - EcoLine może być wyposażona w rdzeń kevlarowy lub miedziany. Rdzeń kevlarowy ma oporność rozłożoną wzdłuż przewodu, nie wymagając tym samym stosowania dodatkowych oporników. Przewody z rdzeniem miedzianym, podobnie jak w przypadku linii ProLine, mają wtopione na końcach oporniki. Jako materiał izolacyjny stosuje się EPDM. Terminale przyłączeniowe wykonane są tak jak w wersji ProLine. Materiałem stosowanym na osłony może być EPDM lub silikon.

Zakup i montaż przewodów zapłonowych produkowanych przez Janmor zapewnia poprawną pracę układu zapłonowego, także w przypadku wyposażenia pojazdu w instalację LPG. Należy pamiętać, iż stosowanie paliwa LPG stawia przed układem zapłonowym, a w szczególności przewodami, bardzo wysokie wymagania.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty