Dział: Systemy hamulcowe - Poznaj tajemnice czujników

Redakcja
Patronat działu: ATE Continental
Patronat działu: ATE Continental
Patronat: ATE Continental. System czujników koła w nowoczesnych układach hamulcowych, takich jak: SBD ASR, EDS i ESP ma za zadanie przekazywanie informacji o ilości obrotów koła odpowiednie mu sterownikowi.
Patronat działu: ATE Continental
Patronat działu: ATE Continental

Dział: Systemy hamulcowe
Patronat: ATE Continental

Im dokładniejsza jest ta informacja, która przekazuje ten system, tym lepsza i bardziej komfortowa regulacja, a tym samym doskonalszy i bardziej wytrzymały system hamulcowy.

Czujnik pasywny (indukcyjny)
W pierwszych latach działania systemów ABS wystarczało, kiedy czujniki koła dostarczały sygnał od momentu osiągnięcia prędkości ok. 7km/ h. Po rozszerzeniu ABS o dodatkowe funkcje, takie jak: ASR, EDS i ESP koniecznością stało się zaprojektowanie systemów czujników kół, które przy niewielkich prędkościach byłyby w stanie przekazywać pełnowartościowy sygnał. Czujniki pasywne udoskonalono na tyle, że diagnozowały prędkości już od 3 km/h, ale była to granica ich możliwości.

Czujnik aktywny (magnetyczno-rezystencyjny)
Nowa generacja czujników aktywnych jako pierwsza jest w stanie zdiagnozować prędkość już od 0 km/h. Jeśli porównać oba systemy czujników, można zauważyć, że dotychczasowe czujniki pasywne wytwarzały sygnał w kształcie sinusoidy. Sygnał ten sterowniki ABS przetwarzały na sygnał czworokątny, gdyż tylko takie sygnały pozwalają sterowni kom na wykonanie niezbędnych obliczeń. Właśnie to zadanie sterowników ABS – przetwarzanie sygnału sinusoidalnego na czworokątny – zostało przekazane do wykonania przez aktywny czujnik koła. To znaczy: czujnik aktywny wysyła na wyjściu sygnał czworokątny, który bezpośrednio służy sterownikowi ABS do niezbędnych obliczeń. Wartość sygnału czujnika z uwagi na skok, prędkość koła i prędkość pojazdu pozostaje przy tym bez zmian.

Budowa i funkcje czujnika pasywnego.
Czujnik indukcyjny zbudowany jest z płytek magnetycznych otoczonych cewką. Obie końcówki cewki są połączone ze

Fot: ATE Continental
Fot: ATE Continental

sterownikiem ABS. Pierścień zębaty ABS znajduje się na piaście, albo półosi. Przy obrocie koła linie pola magnetycznego czujnika koła zostają pocięte poprzez pierścień zębaty ABS, podczas czego w czujniku koła wytworzone (indukowane) zostanie napięcie w kształcie linii sinusoidalnej. Poprzez stałe zmiany: ząb – prze rwa, ząb – przerwa, powstaje częstotliwość, która przenoszona jest do sterownika ABS. Częstotliwość ta jest uzależniona od prędkości obrotu koła.

Budowa i funkcje czujnika aktywnego
Magnetyczno -rezystancyjny czujnik zbudowany jest z czterech oporników, zmienianych
magnetycznie, źródła napięcia i komparatora (wzmacniacz elektryczny). Zasada pomiaru poprzez cztery oporniki znana jest w fizyce jako most Wheatstona. Aby ten system czujników mógł sprawnie funkcjonować potrzebne jest koło dekodujące. Pierścień zębaty czujnika zasłania podczas jazdy dwa z oporników, tym samym rozstraja most pomiarowy i wytworzony zostaje sygnał sinusoidalny. Elektronika odczytująca – komparator przekształca sygnał sinusoidalny w sygnał czworokątny. Sygnał ten może sterownik ABS bezpośrednio zastosować do dalszych obliczeń.Czujnik aktywny w pojazdach z kołem dekodującym składa się z czujnika i małego magnesu podporowego. Koło dekodujące charakteryzuje się naprzemienną polaryzacją:biegun północny i południowy naprzemiennie. Warstwa namagnetyzowana jest osłonięta powłoką gumową. Koło dekodujące może być wbudowane także bezpośrednio w piaście.

Niezawodna diagnostyka
Lokalizując błędy w nowoczesnych systemach regulacji hamulców fachowcy, oprócz urządzeń do diagnostyki sterowników, potrzebują obecnie również odpowiednich przyrządów, służących do niezawodnego badania systemów czujników. Zadanie to spełnia nowy tester ATE AST firmy Continental Teves. Umożliwia on szybkie i bezpieczne testowanie pasywnych i aktywnych czujników prędkości kół. W aktywnych systemach czujników można kontrolować koła impulsowe bez ich demontażu. Za pomocą rozszerzonego zestawu kabli czujnikiem ATE AST można również badać inne czujniki ESP firmy ATE, takie jak: czujnik obrotu wokół osi pionowej pojazdu, czujnik ciśnienia oraz czujniki przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego. Jeżeli znane jest napięcie zasilające, sygnał wyjściowy i przyporządkowanie styków we wtyczce, możliwa jest nawet analiza czujników innych systemów pojazdu. Dzięki testerowi ATE AST czasochłonna i droga diagnostyka czujników i innych elementów poprzez ich próbną wymianę, należy już do
przeszłości.

Optymalny system obsługi
Tester czujników ATE AST jest wyposażony w duży, dobrze czytelny wyświetlacz z możliwością włączenia podświetlenia. Czujnik jest obsługiwany za pomocą czterech foliowanych przycisków, oznaczonych w sposób intuicyjny. To poręczne urządzenie jest
zasilane z sieci pokładowej pojazdu.Obsługa testera ATE AST jest całkowicie intuicyjna. Menu zostało stworzone w taki sposób, aby użytkownik był prowadzony krok po kroku przez całą procedurę diagnostyki. Nie jest więc konieczne długotrwałe studiowanie instrukcji obsługi.

Automatyczne rozpoznawanie czujników
Podczas badania czujników prędkości kół, inteligentny układ elektroniczny, po podłączeniu i włączeniu testera, rozpoznaje automatycznie, czy ma do czynienia z czujnikiem pasywnym, czy aktywnym pierwszej lub drugiej generacji. Dalsza procedura testowania zależy od rozpoznanego typu czujnika. Jeżeli zmierzone wartości odbiegają od prawidłowych, wówczas użytkownik otrzymuje wskazówki, pozwalające na zlokalizowanie błędu.

Inwestycja również na przyszłość
Dzięki pamięci typu flash, oprogramowanie testera czujników ATE AST w każdej chwili można zaktualizować za pomocą złącza PC. Pozwala to na łatwe wprowadzanie zmian w wartościach granicznych. Tym samym ten praktyczny tester jest trwałą inwestycją, dzięki której można szybko i ekonomicznie wykrywać błędy czujników prędkości kół i systemu ESP.

Podstawowe zasady podczas pracy z łożyskami koła z magnetycznym pierścieniem ABS:
• nie kłaść łożyska koła na brudny blat roboczy,
• nie kłaść łożyska koła z pierścieniem magnetycznym w pobliżu stałego magnesu.

Wskazówka odnośnie demontażu aktywnego czujnika koła:
• nie należy wkładać ostrych narzędzi do otworu, gdzie zamontowany jest czujnik ABS, gdyż może to uszkodzić pierścień magnetyczny.

Wskazówka odnośnie montażu łożyska koła:
• należy zwrócić uwagę, aby stronę z pierścieniem magnetycznym ustawić naprzeciwko czujnika koła,
• montować łożyska tylko zgodnie z zaleceniami ich producenta lub producenta pojazdu,
• w żadnym wypadku nie wbijać łożyska młotkiem,
• wciskać łożyska tylko za pomocą odpowiednich narzędzi,
• unikać uszkodzenia pierścienia magnetycznego.

 

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty