System wprowadzono 19 stycznia 2013 r. wraz ze zmianami w egzaminach na prawo jazdy. Muszą się w nim rejestrować wszystkie osoby, zaczynające kurs nauki jazdy. Ale większość WORD-ów w Polsce nie ma dostępu do systemu, który umożliwia przeprowadzenie egzaminów dla tych osób.
- Moja cierpliwość zdecydowanie się kończy, ale najgorsze jest to, że ucierpią na tym osoby chcące przystąpić do egzaminu - denerwuje się Marek Staszczyk, dyrektor WORD w Toruniu. - To zupełnie kuriozalna sytuacja. Pod koniec lutego, gdy pojawią się kursanci kończący szkolenie, nie będziemy mogli ich egzaminować!
Zobacz też:
NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY |
Problem w tzw. Profilu Kandydata na Kierowcę. To system komputerowy, w którym od stycznia starostwa, ośrodki szkolenia i egzaminowania opisują całą drogę osoby starającej się o prawo jazdy - od chwili zgłoszenia się w starostwie po wydanie dokumentu. Wszystkie instytucje uczestniczące w szkoleniu kandydata powinny mieć dostęp do PKK. Ale tak nie jest. Dostępu nie ma 35 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, w tym toruński i jego filia w Grudziądzu. Te zakupiły od Instytutu Transportu Samochodowego system Signity dwukrotnie tańszy od oferty Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych. Z kolei PWPW podpisała umowy z 14 Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego - wszystkimi WORD-ami na Mazowszu (trzy filie WORD w Warszawie, do tego Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom, Siedlce) oraz ośrodkami w Bydgoszczy, Częstochowie, Krakowie, Legnicy, Opolu, Rzeszowie, Włocławku i Zielonej Górze.
- My nie mamy żadnych problemów z dostępem do Profilu Kierowcy - zapewnia Tadeusz Błażejewski, pełnomocnik ds. egzaminowania i szkoleń w bydgoskim WORD-zie.
- Ale my mamy! - przypomina Marek Staszczyk. Jego zdaniem, ośrodki egzaminacyjne, wykonujące przecież wytyczne Ministerstwa Transportu, powinny mieć zapewniony bezpłatny dostęp do wspomnianego Profilu.
- Konieczność integracji systemów była powszechnie znana od lipca 2012 roku. Te rozwiązania były również sprawdzane w WORD-ach podczas obowiązkowych testów. Nie wiem, dlaczego rozwiązanie ITS/ Signity nie spełnia tych kryteriów - odpowiada tymczasem Marcin Kaleta, zastępca rzecznika PWPW. - Niestety, ITS skontaktował się z nami dopiero 4 stycznia 2013 roku - na dwa tygodnie przed wejściem w życie nowych przepisów o egzaminowaniu kierowców.
Kaleta dodaje, że PWPW nie oczekuje wynagrodzenia za udostępnianie PKK, bowiem profil udostępniany jest przez starostwa nieodpłatnie. PWPW pobiera tylko opłatę za korzystanie z interfejsu. Ile? Tego rzecznik nie chce powiedzieć, bo finanse mogą być przedmiotem negocjacji. W każdym razie PWPW jest otwarta na rozmowy.
Z informacji na stronie internetowej PWPW wynika tymczasem, że dostęp do interfejsu PKK dla jednej „lokalizacji" kosztuje 10 tys. zł netto. Roczna licencja 24 tys. 999 zł.
- PWPW dyktuje swoje warunki. Opłata jest za wysoka. My żądamy bezpłatnego dostępu. Dla mnie to jest szantaż, wymuszenie - grzmi Staszczyk i wraz z innymi dyrektorami WORD-ów składa zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełniania przestępstwa. Ostrą notę skierowano też do ministra transportu Sławomira Nowaka.
Z kolei niektórzy szefowie szkół jazdy nie chcą takiego Profilu Kierowcy.
- Do końca marca mamy do dyspozycji bezpłatny Profil, ale po tym terminie trzeba będzie płacić - skarży się Jerzy Marks, właściciel ośrodka w Toruniu.
Marek Weckwerth, "Gazeta Pomorska"
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?