Hak holowniczy. Czy opłaca się kupić używany hak holowniczy? Wyjaśniamy wątpliwości

Stanisław Rochowicz
Kupowanie akcesoriów do samochodu bardzo często związane jest z pewnym dylematem - wybrać fabrycznie nowy element, czy zdecydować się na używany podzespół? Eksperci marki Steinhof podpowiadają, jaka decyzja jest najlepsza dla haków holowniczych.
Kupowanie akcesoriów do samochodu bardzo często związane jest z pewnym dylematem - wybrać fabrycznie nowy element, czy zdecydować się na używany podzespół? Eksperci marki Steinhof podpowiadają, jaka decyzja jest najlepsza dla haków holowniczych. Archiwum
Kupowanie akcesoriów do samochodu bardzo często związane jest z pewnym dylematem - wybrać fabrycznie nowy element, czy zdecydować się na używany podzespół? Eksperci marki Steinhof podpowiadają, jaka decyzja jest najlepsza dla haków holowniczych.

Współcześnie coraz więcej samochodów ma już fabrycznie montowany hak holowniczy i jest on standardowym wyposażeniem. Jednak przy zakupie auta używanego trzeba się liczyć z tym, że musimy dołożyć kulę haka samodzielnie. Czy w tej sytuacji opłaca się poszukiwać używanej kuli haka holowniczego, żeby zaoszczędzić trochę pieniędzy?

Hak holowniczy. Nieznana historia użytkowania

Największą wadą każdej używanej części jest to, że praktycznie nie wiemy, jak wyglądała historia użytkowania tego konkretnego egzemplarza. W przypadku haków holowniczych są one najczęściej demontowane z pojazdów powypadkowych i sprzedawane oddzielnie. Z reguły brakuje stosownych dokumentów, które mogą zbudować wiarygodną historię tego podzespołu.

Hak holowniczy. Używany może być spawany lub prostowany

Sprawdzenie prawdziwej historii dla konkretnego haka holowniczego jest bardzo trudne, a w rzeczywistości wręcz niemożliwe. Nieuczciwi sprzedawcy pozwalają sobie na szereg nagannych praktyk. Nagminnie można spotkać spawane haki holownicze i prostowane nieumiejętnymi metodami. Co więcej, nie wiemy, pod jakim obciążeniem pracował ten hak, co ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo.

Hak holowniczy. Brak tabliczki znamionowej

Ogłoszenia w Internecie, a także dostępne w niektórych stacjach demontażu pojazdów używane haki holownicze pokazują, że nie mają one tabliczki znamionowej producenta. Często jest ona zerwana lub nieczytelna, co uniemożliwia legalne wykorzystywanie do transportu kuli haka holowniczego na drogach publicznych. Nikt nie zalegalizuje nam tego akcesorium w naszym pojeździe, przez co zapis o haku holowniczym nie pojawi się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Hak holowniczy. Czy opłaca się kupić używany hak holowniczy?

Jedyny przypadek, w którym można wziąć pod uwagę zakup używanego haka holowniczego to taki, gdzie mamy tabliczkę znamionową producenta, dokumentację, wszystkie niezbędne części potrzebne do zamocowania haka w naszym pojeździe oraz pewność, że struktura kuli haka odpowiada fabrycznym parametrom. Znalezienie takiego egzemplarza w bardzo atrakcyjnej cenie jest prawdziwą okazją, która zdarza się niezwykle rzadko, a i tak niesie ze sobą sporo ryzyka.

Nadmierne podążanie za oszczędnością pieniędzy, może mieć fatalne skutki. Różnica w cenie fabrycznie nowego haka holowniczego w porównaniu do używanych egzemplarzy dostępnych w sieci, nie jest warta ewentualnych kłopotów w legalizacji i użytkowaniu tego podzespołu - mówi Mariusz Fronal z działu technicznego marki Steinhof.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty