Ile rocznie przeznaczamy na eksploatację auta? Zdziwisz się!

Paweł Piątek
38 procent polskich kierowców uważa naprawę usterek za najbardziej obciążającą dla portfela – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie”.  Ponad połowa (55 proc.) ankietowanych korzysta ze swojego auta codziennie, a dla prawie 60 proc. badanych najbardziej denerwującym zachowaniem na drodze jest brawura innych kierowców. Zobacz, co jeszcze ciekawego wynika z badania!
38 procent polskich kierowców uważa naprawę usterek za najbardziej obciążającą dla portfela – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie”. Ponad połowa (55 proc.) ankietowanych korzysta ze swojego auta codziennie, a dla prawie 60 proc. badanych najbardziej denerwującym zachowaniem na drodze jest brawura innych kierowców. Zobacz, co jeszcze ciekawego wynika z badania! materiały prasowe
38 procent polskich kierowców uważa naprawę usterek za najbardziej obciążającą dla portfela – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie”. Ponad połowa (55 proc.) ankietowanych korzysta ze swojego auta codziennie, a dla prawie 60 proc. badanych najbardziej denerwującym zachowaniem na drodze jest brawura innych kierowców. Zobacz, co jeszcze ciekawego wynika z badania!

Spis treści

Samochód to przedmiot, który wymaga stałego nakładu finansowego. Eksploatacja pojazdu wiąże się z regularnymi opłatami za tankowanie, naprawy czy ubezpieczenie. Co więcej, raz do roku należy zrobić przegląd i sprawdzić stan techniczny pojazdu. Z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie” wynika, że ponad połowa (59 proc.) polskich kierowców szacuje, że w skali roku wydaje na eksploatację samochodu poniżej 12 tys. złotych. Co piąty (22 proc.) uważa, że to wydatek między 12 a 15 tys. złotych, a 10 proc. od 16 do 20 tysięcy. Tylko 2 proc. twierdzi, że płaci za eksploatację powyżej 20 tysięcy.

Usterki – źródło największych wydatków

Z przeprowadzonego badania wynika, że najbardziej obciążająca dla portfela polskich kierowców jest naprawa usterek – odpowiedziało tak 4 na 10 ankietowanych (38 proc.). Szczególnie najmłodsi badani w wieku 18-29 lat (49 proc.) uważają, że na ten cel wydają najwięcej pieniędzy. Tego typu opłaty są najmniej uciążliwe dla seniorów – tylko jedna czwarta (23 proc.) sześćdziesięciolatków wskazała tę odpowiedź. Na drugim miejscu wśród ogółu badanych znalazły się ubezpieczenia motoryzacyjne (35 proc.). Dla 49 proc. osób 60+ jest to znaczące obciążenie. Mniej osób skarży się na koszt przeglądów technicznych (8 proc.), sezonowy serwis i wymianę opon (6 proc.), a także wymianę płynów i filtrów (4 proc.).

Codzienny środek transportu

Przez wykluczenie komunikacyjne oraz brak regularnie kursujących autobusów i pociągów, w wielu zakątkach Polski samochód stanowi często jedyną możliwość przemieszczenia się. Jego niekwestionowaną zaletą jest wygoda i dostępność, co sprawia, że przydaje się, zwłaszcza w rodzinach z dziećmi.

- Niezbędność samochodu odzwierciedlają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Multirent – komentuje Andrzej Zapotoczny, Kierownik Zespołu Obsługi Serwisowej z Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank. - Wskazują one, że 55 proc. polskich kierowców korzysta ze swojego auta codziennie, a co trzeci ankietowany używa samochodu kilka razy w tygodniu. Tylko 5 proc. jeździ samochodem raz w tygodniu, zaś 3 proc. rzadziej niż raz w tygodniu.

Wyzwania na drodze

Prowadzenie auta niejednokrotnie wiąże się ze stresem i koniecznością reakcji na nieprzewidziane zdarzenia. W ramach badania polscy kierowcy odpowiedzieli na pytanie dotyczące tego, co ich denerwuje podczas poruszania się samochodem. Dla ponad połowy (56 proc.) z nich najbardziej irytującym zachowaniem na drodze jest brawura innych kierowców np. wymuszanie pierwszeństwa czy niebezpieczne wyprzedzanie. Dodatkowo wiele osób (46 proc.) skarży się na nieostrożność pieszych. Z kolei niedobory budżetowe w różnych województwach sprawiają, że drogi są słabej jakości – już 43 proc. ankietowanych skarży się na ich stan. Co więcej, 42 proc. jest poirytowanych na korki na drogach, a 41 proc. złości nieprzestrzeganie przepisów przez innych uczestników ruchu. Najmniejszy odsetek polskich kierowców skarżył się na zły stan techniczny innych samochodów (10 proc.), a także niewłaściwe oznakowanie na drodze (7 proc.).

Warto zauważyć, że kobiety są znacznie bardziej wyczulone na nieostrożność pieszych (deklaruje tak 56 proc. w porównaniu do 38 proc. mężczyzn) oraz słabą jakość dróg (50 proc. kobiet, 38 proc. mężczyzn). Inna znacząca różnica powiązana jest z wiekiem i wynika z temperamentu młodszych osób – okazuje się, że im młodszy ankietowany, tym częściej irytują go kierowcy, którzy jeżdżą ich zdaniem zbyt wolno. W najmłodszej grupie (18-29 r.ż.) ten odsetek wynosi 30 proc. i maleje wraz z wiekiem grupy badanej. Wśród osób powyżej 60 roku życia tylko 11 proc. uznaje takie zachowanie za denerwujące. Dodatkowo, najmłodsi częściej skarżą się na nieostrożność pieszych (61 proc.), dla porównania wynik wśród osób między 50 a 59 rokiem życia – jest sporo niższy i wynosi 37 proc.

- Korzystanie z samochodu wiąże się z różnymi kosztami, a także sytuacjami stresującymi i nieprzewidzianymi wydarzeniami. Dlatego warto zabezpieczyć się na taką ewentualność nawet przy okazji np. korzystając z leasingu w Santander Consumer Multirent. Poza wieloma korzyściami jak opłata wstępna od 0 proc. wartości pojazdu, szeroki pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych czy karta paliwowa, oferuje on pełną opiekę w procesie likwidacji szkody dzięki Centrum Likwidacji Szkód. Jest ono dostępne 7 dni w tygodniu przez całą dobę i zapewnia błyskawiczne procedury oraz minimum wymaganych dokumentów, a także bezpłatny samochód zastępczy do 5 dni w przypadku likwidacji szkód częściowych – komentuje Andrzej Zapotoczny, Kierownik Zespołu Obsługi Serwisowej z Santander Consumer Multirent.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 22-30 stycznia br. na osobach, które posiadają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty