Liderem niezmiennie pozostaje Skoda, która sprzedała w Polsce ponad 44 tys. nowych aut, natomiast na drugim miejscu uplasował się Volkswagen z liczbą ponad 35 tys. rejestracji. Miejsce na podium wywalczyła także Toyota. Osiągneła gorszy wynik od niemieckiego konkurenta zaledwie o 43 pojazdy. Kolejne lokaty zajmują Opel, Ford, Renault, Kia, Hyundai, Nissan oraz Dacia.
To pokazuje, że czołówka dziesięciu najczęściej wybieranych marek w 2015 roku jest niemal identyczna jak w roku 2014. Marki cieszą się głównie wzrostami, a spadek w pierwszej dziesiątce odnotowała tylko Dacia z wynikiem słabszym o 54 egzemplarze. Zestawienie pokazuje również, że afera związana z fałszowaniem wyników emisji spalin nie zaszkodziła Volkswagenowi, który zajął bardzo wysokie miejsce w zestawieniu.
Najczęściej wybierane marki aut w Polsce w 2015 roku
Lp. | Marka | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1. | Skoda | 44 524 |
2. | Volkswagen | 35 696 |
3. | Toyota | 35 653 |
4. | Opel | 28 609 |
5. | Ford | 24 989 |
6. | Renault | 17 946 |
7. | Kia | 17 619 |
8. | Hyundai | 16 036 |
9. | Nissan | 13 990 |
10. | Dacia | 13 005 |
Źródło: IBM SAMAR
Skoro wiemy już jakie marki najchętniej wybierają Polacy, sprawdźmy jakie modele cieszyły się największą popularnością w Polsce w 2015 roku. Nie bez powodów Skoda została liderem zestawienia najchętniej wybieranych marek. Jej dwa modele Octavia i Fabia zajmuje odpowiednio 1. i 2. miejsce pod względem najczęściej rejestrowanych modeli. Tak samo było również przed rokiem. Zmieniło się natomiast najniższe miejsce na podium. Forda Focusa zastąpił Volkswagen Golf, którego zarejestrowano w liczbie 11 628 egzemplarzy. Ford Focus zajął w 2015 roku siódmą lokatę, a przed nim znalazł się m.in. Opel Astra, którego w 2015 roku weszła na rynek piąta generacja oraz Toyota Auris i Toyota Yaris. Skoda ma jeszcze jedno auto w tym zestawieniu. To model Rapid zajmujący ósme miejsce. Także Volkswagen ma swojego kolejnego przedstawiciela – Passata. Pierwszą dziesiątkę najczęściej wybieranych modeli zamyka natomiast Renault Clio. Model ten zarejestrowało w Polsce 7 467 osób. Jest to wynik o niemal 23% lepszy niż rok wcześniej.
Najczęściej wybierane modele aut w Polsce w 2015 roku
Lp. | Model | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1. | Skoda Octavia | 14 193 |
2. | Skoda Fabia | 12 073 |
3. | Volkswagen Golf | 11 628 |
4. | Opel Astra | 10 641 |
5. | Toyota Auris | 9 710 |
6. | Toyota Yaris | 9 365 |
7. | Ford Focus | 9 186 |
8. | Skoda Rapid | 8 994 |
9. | Volkswagen Passat | 7 870 |
10. | Renault Clio | 7 467 |
Źródło: IBM SAMAR
Nie sposób nie zauważyć, że najczęściej wybierane modele w dużej mierze nalezą do Grupy Volkswagen. To tylko kolejny dowód na to, że Polacy chętnie wybierają te auta pomimo afery spalinowej.
Dobre wyniki importerów i dealerów w ubiegłym roku to efekt dużej aktywności firm, które korzystały z możliwości odliczania 50% VAT-u od zakupu samochodów. W 2015 roku udział przedsiębiorców w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł 65,03% wobec 61,31% rok wcześniej. Odnotowano także wysoki udział rejestracji własnych dokonywanych przez dealerów.
Zdaniem eksperta: Dariusz Balcerzak, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
2015 rok to siódmy rok z rzędu, gdy producent z Mlada Boleslav zajmuje pierwsze miejsce w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Popularność Skody wynika z tego, że oferuje sensowną jakość za rozsądną cene. Gama modelowa jest szeroka, a auta bardzo dobrze sprawdzają się jako pojazdy flotowe. Musimy bowiem pamiętać, że sprzedaż samochodów w Polsce w dużej mierze zależy od zakupów klientów flotowych. Nie bez znaczenia jest także dostępność serwisu.**
Wyniki sprzedaży aut w 2015 roku pokazują, że Polacy nie przejmują się aferą Volkswagena związaną z fałszowaniem wyników pomiarów emisji spalin. Podkreślić należy, że czynnik ekologiczny nie jest decydujący przy wyborze auta w Polsce. Zaznaczyć trzeba również, że afera związana z niemieckim produecntem wybuchła w połowie września, a dane dotyczą sprzedaży za cały 2015 rok. Wszystko jednak wskazuje na to, że nie będziemy mieli do czynienia z gwałtownym spadkiem sprzedaży aut Grupy Volkswagen w najbliższych miesiącach. **
Na rozwój rynku w 2015 roku wpływ miał także reeksport, któremu sprzyja słaby kurs złotego w stosunku do euro. Najpierw auto jest rejestrowane w Polsce, a potem wywożone i sprzedawane za granicą. Skala tego stałego zjawiska w Polsce sięga kilku procent.[b]
[/b]
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?