Janusz Sar radzi

Redakcja
Jak eksploatować akumulator, by pracował przez wiele sezonów i jakich uniknąć błędów w obsłudze? Na te pytania odpowiada nasz ekspert Janusz Sar.

Oto wiedza w pigułce.

 

Pod koniec sezonu zimowego warto sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, a więc stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości muszą być identyczne! Wszystkie styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki.
Jeżeli podczas zimy akumulator był demontowany w celu doładowania, proszę zwrócić uwagę, czy został dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek, powstałe na skutek wstrząsów, a także utrata gwarancji.

 

Janusz Sar radzi

Zaufaj fachowcom

Co jakiś czas warto odwiedzić stację obsługi akumulatorów w celu sprawdzenia pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd. Uchroni to kierowcę przed
przykrymi niespodziankami, nie tylko w sezonie zimowym. Przy okazji specjalista sprawdzi zapewne, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu. Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, należy wykonywać w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
Kto zimą jeździ mało, może spodziewać się kłopotów na wiosnę. Aby tego uniknąć akumulator należy doładować, zaś - jeżeli zajdzie potrzeba - poziom elektrolitu uzupełnić tylko wodą destylowaną.

 

A może nowy?

Jeżeli trwająca jeszcze zima okaże się dla naszej baterii ostatnią, proponuję kupić nowy sprzęt w specjalistycznym punkcie obsługi. Należy wybrać baterię tej samej wielkości, co poprzednio, zarówno pod względem wymiarów obudowy jak i parametrów elektrycznych. Odpowiednie dane znajdziemy w instrukcji, albo na naklejce. Niewielkie różnice, np. 47 Ah zamiast 44 Ah nie mają znaczenia. Dobre akumulatory mają i tak pojemność większą do 20% od deklarowanej. Większa rezerwa nie jest konieczna. Jeżeli pojemność jest za duża, to seryjnie montowany alternator może wytwarzać prąd nie pozwalający na naładowanie akumulatora.

Konserwacja wiosną

W okresie wiosenno-letnim akumulator należy kontrolować co trzy miesiące, sprawdzając gęstość i poziom elektrolitu (gęstość powinna wynosić 1,28g/cm3 +/- 1g/cm3).
Poziom elektrolitu można sprawdzić wykręcając korki (wystarczy, żeby elektrolit pokrywał płyty akumulatorowe około 1,5cm ponad płyty). Ubytek należy uzupełnić wodą destylowaną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty