Oto wiedza w pigułce.
Pod koniec sezonu zimowego warto sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, a więc stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości muszą być identyczne! Wszystkie styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki.
Jeżeli podczas zimy akumulator był demontowany w celu doładowania, proszę zwrócić uwagę, czy został dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek, powstałe na skutek wstrząsów, a także utrata gwarancji.
Zaufaj fachowcom
Co jakiś czas warto odwiedzić stację obsługi akumulatorów w celu sprawdzenia pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd. Uchroni to kierowcę przed
przykrymi niespodziankami, nie tylko w sezonie zimowym. Przy okazji specjalista sprawdzi zapewne, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu. Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, należy wykonywać w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
Kto zimą jeździ mało, może spodziewać się kłopotów na wiosnę. Aby tego uniknąć akumulator należy doładować, zaś - jeżeli zajdzie potrzeba - poziom elektrolitu uzupełnić tylko wodą destylowaną.
A może nowy?
Jeżeli trwająca jeszcze zima okaże się dla naszej baterii ostatnią, proponuję kupić nowy sprzęt w specjalistycznym punkcie obsługi. Należy wybrać baterię tej samej wielkości, co poprzednio, zarówno pod względem wymiarów obudowy jak i parametrów elektrycznych. Odpowiednie dane znajdziemy w instrukcji, albo na naklejce. Niewielkie różnice, np. 47 Ah zamiast 44 Ah nie mają znaczenia. Dobre akumulatory mają i tak pojemność większą do 20% od deklarowanej. Większa rezerwa nie jest konieczna. Jeżeli pojemność jest za duża, to seryjnie montowany alternator może wytwarzać prąd nie pozwalający na naładowanie akumulatora.
Konserwacja wiosną
W okresie wiosenno-letnim akumulator należy kontrolować co trzy miesiące, sprawdzając gęstość i poziom elektrolitu (gęstość powinna wynosić 1,28g/cm3 +/- 1g/cm3).
Poziom elektrolitu można sprawdzić wykręcając korki (wystarczy, żeby elektrolit pokrywał płyty akumulatorowe około 1,5cm ponad płyty). Ubytek należy uzupełnić wodą destylowaną.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?