Kia konsekwentnie podąża drogą ewolucji technologicznej. Przykładem tego trendu jest nowy Sportage, diametralnie inny niż poprzednicy. Cena podstawowej wersji nie przekroczy 70 tys. zł, a do sprzedaży kompaktowy SUV trafi w sierpniu.
Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w Europie w 1995 roku. Nadwozie oraz zawieszenie osadzono na ramie, co znacznie poprawiało walory trakcyjne auta w terenie. Po dziewięciu latach produkcji zaprezentowano następcę. Świeża sylwetka i lepsze materiały wykończeniowe wyróżniały auto na plus. W drugiej serii sztywną ramę nośną zastąpiono niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, przez co aut nabrało bardziej rekreacyjnego charakteru.
Debiutująca właśnie trzecia generacja Sportage to kolejny krok ewolucji kompaktowego SUV-a rodem z Korei. Kia stawia na nowoczesną stylistykę, zaawansowane wyposażenie oraz siedmioletnią gwarancję, i wszystko za niespełna 70 tys. zł w wersji podstawowej.
CZYTAJ TAKŻE:
**
Kia Sportage - druga generacjaKia Sportage - pierwsza generacja**
Projektant Peter Schreyer, odpowiedzialny za design m.in. pierwszego Audi TT, Volkswagena New Beetle i Kii Soul, upodobnił sylwetkę nowego Sportage do modeli Magentis i Sorrento. Dominują ostre, a zarazem łagodnie wyprofilowane linie. Za sprawą dużego grilla, podwójnych lamp z przodu i z tyłu oraz wysoko umieszczonych okien auto sprawia atletyczne wrażenie.
Zapożyczona z modelu Hyundai ix35 płyta podłogowa dała projektantom większe pole manewru przy projektowaniu przestrzeni użytkowej. W porównaniu do poprzednika, Sportage A.D. 2010 jest dłuższy, szerszy, a zarazem niższy (odpowiednio o 90, 15 i 60 mm). Efektem tych zmian jest powiększony o 10 mm rozstaw osi i bardziej obszerna kabina. Obniżony poziom siedzisk o 29 mm i krawędź progów o 31 mm pozwala łatwiej zajmować i opuszczać miejsca w samochodzie. Ukośnie nachylony i przesunięty do tyłu słupek C umożliwia teraz pasażerom tylnej kanapy niezakłóconą widoczność na boki.
Dzięki zwiększeniu tylnego zwisu o 70 mm, wzrosła także przestrzeń bagażowa. Kia chwali się, że pojemność ładunkowa wynosząca 564 l i 1353 l po złożeniu oparć tylnych foteli, należy do najwyższych w tej klasie.
Funkcjonalna przestrzeń pasażerska skrywa wiele schowków m.in. sześciolitrowy pojemnik w konsoli środkowej (poprzednio trzylitrowy), obszerne kieszenie w drzwiach oraz w konsoli środkowej (opcjonalnie z funkcją chłodzenia).
Wzór deski rozdzielczej, wymodelowany z przyjemnego w dotyku tworzywa, jest wspólny z modelami Soul, Sorento i Venga. Znakiem rozpoznawczym nowych modeli Kii jest czteroramienne koło kierownicy oraz "trójtubusowy" zestaw wskaźników.
Sportage może być wyposażony w jeden z dwóch, 2-litrowych silników. Pierwszy, benzynowy ma moc 163 KM i maksymalny moment 194 Nm, osiągany przy 4600 obr/min. Drugi, wysokoprężny osiąga moc 136 KM, przy czym maksymalny moment obrotowy wynosi 304 Nm przy 1800-2500 obr/min. Średnie zużycie paliwa dla wersji benzynowej wynosi 7,5 l, a wysokoprężnej 5,5 l. Producent zapewnia, że paleta jednostek napędowych zostanie poszerzona jesienią tego roku o "benzyniaka" 1.6 GDI o mocy 140 KM i 115-konnego "ropniaka" o poj. 1.7 l. Obie jednostki mogą być dodatkowo wyposażone w system ISG, obniżający zużycie paliwa poprzez wyłączanie silnika na krótkim postoju.
Kompaktowy SUV będzie oferowany z napędem na jedną oś (2WD) lub na dwie osie (4WD). W przypadku wersji cztero-napędowej, podczas sprzyjających warunków na drodze, moc przenoszona jest na oś przednią. Uślizg kół powoduje, że odpowiedni procent momentu obrotowego kierowany jest automatycznie na tylne koła. Istnieje także możliwość włączenia trybu "off-roadowego", dzięki czemu dystrybucja mocy pomiędzy osiami wynosi 50/50. Tryb blokady osiowej jest przydatny w warunkach ograniczonej przyczepności i wyłącza się automatycznie po przekroczeniu 40 km/h.
Poza asfaltowymi szlakami użyteczny okaże się standardowy systemem stabilizacji toru jazdy ESC, obejmującym system kontroli zjazdu Downhill Brake Control i układ wspomagający ruszanie pod górę Hillstart Assist Control. W warunkach "turystycznego" off-roadu przydatny jest 172-milimetrowy prześwit podwozia, oraz kąty najazdu i zejścia, wynoszące: 22,7
i 28,2
stopni.
Za przeniesienie napędu na koła odpowiada 5 lub 6-stopniowa skrzynia manualna oraz 6-stopniowy automat, dostępny opcjonalnie z jednostkami dwulitrowymi.
Standardowe wyposażenie Sportage obejmuje manualną klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściem AUX i USB, 6 poduszek gazowych, aktywne zagłówki przednich foteli chroniące przed urazami kręgosłupa, systemy: ABS, ESC (ESP), wskaźnik ekonomicznej jazdy, oraz układ ESS, włączający światła hamowania w sytuacjach awaryjnych.
Rynkowi konkurenci Sportage to m.in. Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai czy Hyundai ix35. Tak jak poprzednik, trzecia generacja Sportage będzie produkowana dla europejskich klientów w słowackich zakładach w Żylinie. W Polsce auto pojawi się w sierpniu.
Wybrane dane techniczne
Marka/model | KIA Sportage |
Cena (zł) | Na razie nieznana |
Silnik | benzynowy |
Pojemność (l) | 2.0 |
Moc (KM) | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 194/4600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 10,7 |
Prędkość maksymalna | 182 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 7,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 181 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 564 |
Zobacz film prezentujący nową Kię Sportage
**więcej zdjęć Kia Sportage w
naszej galerii**
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?