Kierowcy skarżą się na zachowania rowerzystów. "Powinien mieć większy respekt przed autami, nie jest opancerzony"

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Tak można, przejazdem rowerowym, ale – w tym przypadku – po włączeniu się zielonego światła i upewnieniu, że żaden kierowca nie zignorował nakazu zatrzymania.
Tak można, przejazdem rowerowym, ale – w tym przypadku – po włączeniu się zielonego światła i upewnieniu, że żaden kierowca nie zignorował nakazu zatrzymania. Marek Weckwerth
Przemykają kierowcom „przed nosami” po zebrach, albo legalnie – przejazdami rowerowymi – ale bez upewnienia się czy nic im nie grozi, zmuszając ich do gwałtownego hamowania…

Mowa oczywiście o rowerzystach i użytkownikach elektrycznych hulajnóg. Nie wszystkich wszakże, ale o tych, którzy ignorują podstawowe zasady i przepisy ruchu drogowego. A jest ich naprawdę wielu.

Od początku roku do końca lipca na kujawsko-pomorskich drogach doszło do 63 wypadków z udziałem rowerzystów, w których zginęło 5 z nich, a 51 odniosło rany. W tym samym okresie roku ubiegłego wydarzyły się 64 wypadki, 5 rowerzystów zginęło, 53 wymagało pomocy lekarskiej. Statystyka dotycząca wypadków w naszym regionie z udziałem użytkowników elektrycznych hulajnóg są w tym roku dokładnie takie same jak w ubiegłym: 4 wypadki, 4 rannych (bez zabitych).

Rowerzysta to nie pieszy

- Największym problemem obserwowanym na drogach jest nagłe wjeżdżanie jednośladami przed nadjeżdżające samochody – czy to na przejściach dla pieszych czy też na przejazdach rowerowych. W tym pierwszym przypadku jest to absolutnie zabronione, jednoślad trzeba przeprowadzić, zaś w drugim przed wjazdem na oznakowany przejazd należy upewnić się, że ten manewr jest bezpieczny. Rowerzysta nie ma bezwzględnego pierwszeństwa - instruuje mł. insp. Monika Chlebicz, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy.

Zdecydowana większość kierowców i tak, profilaktycznie, aby nie doszło do wypadku, traktuje użytkowników jednośladów jak pieszych, którzy od 1 czerwca 2021 roku zyskali ten przywilej, że kierujący pojazdami muszą zwolnić przed przejściami, zachować szczególną ostrożność i udzielić pierwszeństwa (przepuścić) pieszym już w momencie zbliżania się do krawędzi jezdni. Nota bene piesi także muszą zachować szczególną ostrożność.

Rowerzyści i e-hulajnogiści takich uprawnień nie uzyskali na przejazdach rowerowych, choć wielu wydaje się, że tak właśnie jest. A zatem pierwszeństwo mają dopiero po pojawieniu się na przejeździe, nie wcześniej. Mogą natomiast z tej dogodności skorzystać zsiadając ze swoich pojazdów i przeprowadzając je po zebrach, bo wtedy stają się pieszymi.

Jak przekonują policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy – nagły wjazd na oznakowany przejazd rowerowy jest bardzo ryzykowny, bo kierowca nie zdoła zahamować w miejscu (masa samochodu osobowego na to nie pozwala, a co dopiero ciężarówki lub autobusu).

Zwykle dzieje się tak, gdy cyklista lub e-hulajnogista jedzie ścieżką rowerowa równoległą do drogi, po czym nagle, nawet nie sygnalizując ręką tego zamiaru, skręca na przejazd i przecina tor jazdy samochodów.
Tak nie można. Trzeba się zatrzymać, a przynajmniej zdecydowanie zwolnić, upewnić czy nie nadjeżdża auto i dopiero wtedy wjechać.

Gdy samochód skręca...

Użytkownicy napędzanych mięśniami lub silnikiem elektrycznym jednośladów bardzo często i bezwzględnie wykorzystują także fakt, że mają pierwszeństwo na przejazdach rowerowych wyznaczonych na skrzyżowaniach, gdy samochód skręca z drogi i przecina ich tor jazdy.

- Owszem, mają wtedy pierwszeństwo, ale powinni wziąć pod uwagę to, że kierowca skręcającego samochodu może ich nie zauważyć, bo na przykład widok przysłonił mu słupek boczny w szybie. Dlatego, widząc skręcające auto, warto przyhamować, upewnić się jakie zamiary ma kierowca. A wtedy ryzyko wypadku zdecydowanie zmniejsza się – radzi Monika Chlebicz.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kierowcy skarżą się na zachowania rowerzystów. "Powinien mieć większy respekt przed autami, nie jest opancerzony" - Gazeta Pomorska

Wróć na motofakty.pl Motofakty