Klasyfikacja lepkości. Co to jest lepkość oleju i jakie ma znaczenie dla silnika?

Paweł Piątek
Olej silnikowy należy do cieczy, których właściwości ciężko jest zmierzyć organoleptycznie. Nie mamy możliwości sprawdzenia, bez pomiarów laboratoryjnych, z jakiej bazy się składa oraz jakie dodatki wchodzą w jego skład. Często natomiast zwracamy uwagę na to, że na oko jeden olej jest rzadszy, a inny gęstszy. Krótko mówiąc – oceniamy jego lepkość. Specjaliści marki ENEOS wyjaśniają co to jest ta lepkość i jakie ma znaczenie dla silnika?  Poznajmy też jej klasyfikację.
Olej silnikowy należy do cieczy, których właściwości ciężko jest zmierzyć organoleptycznie. Nie mamy możliwości sprawdzenia, bez pomiarów laboratoryjnych, z jakiej bazy się składa oraz jakie dodatki wchodzą w jego skład. Często natomiast zwracamy uwagę na to, że na oko jeden olej jest rzadszy, a inny gęstszy. Krótko mówiąc – oceniamy jego lepkość. Specjaliści marki ENEOS wyjaśniają co to jest ta lepkość i jakie ma znaczenie dla silnika? Poznajmy też jej klasyfikację. Shutterstock
Olej silnikowy należy do cieczy, których właściwości ciężko jest zmierzyć organoleptycznie. Nie mamy możliwości sprawdzenia, bez pomiarów laboratoryjnych, z jakiej bazy się składa oraz jakie dodatki wchodzą w jego skład. Często natomiast zwracamy uwagę na to, że na oko jeden olej jest rzadszy, a inny gęstszy. Krótko mówiąc – oceniamy jego lepkość. Specjaliści marki ENEOS wyjaśniają co to jest ta lepkość i jakie ma znaczenie dla silnika? Poznajmy też jej klasyfikację.

Spis treści

Lepkość oleju jako wielkość fizyczna

Parametr ten jest wręcz „namacalny” i ma istotne znaczenie dla każdego silnika spalinowego. Lepkość to wielkość, która określa zdolność przepływu cieczy przy określonej temperaturze. Im niższa temperatura, tym olej wolniej przepływa. I odwrotnie.

Gdy temperatura wzrasta lepkość oleju spada, przez co szybciej dociera w smarowane miejsca. Podążając tym tropem powinno być tak, że stawiamy na oleje, które przy niskich temperaturach będą miały jak najniższą lepkość (będą docierały do smarowanych miejsc szybko i wnikliwie). Niestety nie jest to takie proste. Ta sama lepkość, która zmniejszając się, daje nam szybszy przepływ i większą dostępność do elementów smarowanych, w samym procesie zabezpieczenia powierzchni trących otrzymuje przeciwne, jak dotąd, zadanie. Od filmu olejowego, który tworzy ciecz smarująca, wymaga się jak najwyższej lepkości, a co za tym idzie dobrej przyczepności do elementów smarowanych, czyli ich zabezpieczenia.

Tak więc, produkt idealny to taki, który pracuje na obu tych granicach, utrzymując jednocześnie swoje parametry.

Klasyfikacja lepkości olejów silnikowych

W celu uporządkowania rynku olejów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym, międzynarodowa organizacja, jaką jest Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji(SAE), stworzyła klasyfikację oleju z uwagi na jego lepkość. Bazując na tym parametrze, olej silnikowy podzielono na 14 klas. Sześć pierwszych, oznaczonych cyfrą przed literą W, określa maksymalną lepkość, jaką olej może osiągnąć w temperaturze ujemnej.

Są to następujące klasy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W.

Niższa cyfra oznacza, że olej może pracować w niższych temperaturach. Jest to szczególnie ważny parametr w momencie rozruchu silnika w okresie zimowym. Kolejne klasy to klasy letnie. Według powyższej klasyfikacji występują one po literze W, i przedstawiają informację o lepkości oleju w temperaturze 100 i 150 stopni Celsjusza. Wśród nich wyróżniamy osiem klas: W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60.

Jaki olej będzie najlepszy w naszej szerokości geograficznej?

Zapewne będą to produkty sklasyfikowane pomiędzy 5W30(40) a 10W40. Co ciekawe, powstanie niektórych klas jest wręcz niemożliwe bez wielu kosztownych patentów technologicznych, toteż nie każdego producenta stać na to, by zaprezentować pełną gamę środków smarnych podzielonych według klasyfikacji SAE.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty