Konferencja IBRM Samar i BAIC. Czy chińskie auta zaleją nasz rynek?

Kamil Rogala
Wspierany przez swojego partnera, firmę BAIC Polska, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził konferencję, podczas której specjaliści przeanalizowali osiągnięcia polskiego sektora motoryzacyjnego w roku 2023, zaprezentowali oczekiwania na nadchodzący rok oraz zbadali rosnącą obecność chińskich producentów samochodów na rynkach europejskim i polskim.
Wspierany przez swojego partnera, firmę BAIC Polska, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził konferencję, podczas której specjaliści przeanalizowali osiągnięcia polskiego sektora motoryzacyjnego w roku 2023, zaprezentowali oczekiwania na nadchodzący rok oraz zbadali rosnącą obecność chińskich producentów samochodów na rynkach europejskim i polskim. Kamil Rogala
Wspierany przez swojego partnera, firmę BAIC Polska, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził konferencję, podczas której specjaliści przeanalizowali osiągnięcia polskiego sektora motoryzacyjnego w roku 2023, zaprezentowali oczekiwania na nadchodzący rok oraz zbadali rosnącą obecność chińskich producentów samochodów na rynkach europejskim i polskim.

Zeszłotygodniowe spotkanie, które przyciągnęło sporą uwagę mediów z branży, wniosło świeże spojrzenie na wyniki rynkowe, oferując kompleksową analizę branży. Obejmowało to nie tylko dane dotyczące rejestracji nowych samochodów i importu używanych pojazdów, ale również omówienie obserwowanych w 2023 roku trendów. Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, Wojciech Drzewiecki, skupił się na analizie wybranych obszarów kraju oraz zbadaniu pozycji rynkowej różnych segmentów, marek i modeli, podkreślając wersje wyposażeniowe preferowane przez Polaków. W swojej analizie uwzględnił również popularność różnych rodzajów paliw i napędów, w tym dynamicznie rozwijający się rynek pojazdów elektrycznych. Poruszył także tematykę kanałów dystrybucji i strategii cenowych poszczególnych producentów. Prezentacja Indeksu Cenowego Samar oraz średnich ważonych cen zarejestrowanych pojazdów zilustrowała ewolucję polityki cenowej i preferencji zakupowych klientów. Całość danych została przedstawiona przy użyciu aplikacji IBRM Samar Mototrendy 3.2.

Podczas konferencji eksperci skupili się na różnorodnych tematach, w tym na ożywieniu polskiego rynku motoryzacyjnego po okresie pandemii, niedoborach półprzewodników i problemach z dostępnością pojazdów. Zwrócono uwagę na wzrost znaczenia klientów flotowych w segmencie nowych samochodów oraz dominację klientów indywidualnych na rynku pojazdów używanych. Interesującym zagadnieniem była zmiana średniego wieku używanych samochodów, przy czym zauważono, że więcej starszych modeli jest rejestrowanych na zachodzie Polski niż na wschodzie. Wśród używanych pojazdów, Volkswagen okazał się być najpopularniejszym wyborem w minionym roku.

W kontekście samochodów używanych, zwrócono również uwagę na import używanych elektryków. Mimo większego zainteresowania nowymi pojazdami BEV, w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 3745 używanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Najczęściej wybieranymi modelami były Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla. Warto zaznaczyć, że nawet w regionach Polski wschodniej, gdzie infrastruktura ładowania nie jest tak rozwinięta, mieszkańcy rejestrują elektryki, często korzystając z domowych instalacji fotowoltaicznych do ich ładowania.

Podczas konferencji, IBRM Samar przedstawił również prognozy na rok 2024, przewidując kontynuację wzrostu liczby rejestracji samochodów osobowych i dostawczych. Prognozowana liczba rejestracji na bieżący rok to 485 tysięcy samochodów osobowych oraz 68 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony. Eksperci omówili także kwestie związane z reeksportem, który w przeszłości miał istotny wpływ na rejestracje. Zwrócono uwagę, że wraz z rozwojem rynku, po okresie znacznego spadku, zjawisko to może znowu zyskać na znaczeniu.

Eksperci IBRM Samar uważają, że rok 2024 będzie również rokiem intensywnej dyskusji o chińskich markach samochodowych, które coraz śmielej wkraczają na rynek europejski i polski. Zaledwie w kilku ostatnich miesiącach 2023 roku w Polsce pojawiło się kilku producentów z Kraju Środka, a to dopiero początek tej dynamicznej i mimo wszystko ciekawej ekspansji. Wśród nich znajduje się marka BAIC, zarządzana w Polsce przez doświadczony zespół menedżerów pod kierownictwem Jerzego Prządki. Co przyniesie 2024 rok? Z zaciekawieniem i sporą nadzieją patrzymy w przyszłość, bo ten rok może być bardzo dynamiczny i niosący ze sobą wiele korzystnych dla konsumentów zwrotów i zmian.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty