Warto od razu zaznaczyć, że nie tylko polscy nabywcy. Tak się bowiem złożyło, że osłabienie złotego w ubiegłym roku zachęciło do zakupów nad Wisłą wielu cudzoziemców. Zwłaszcza z Niemiec.
Ponad 40 tys. z 320 206 samochodów sprzedanych w naszym kraju w ubiegłym roku trafiło za granicę. Nie da się ukryć, że to właśnie reeksport uratował statystykę. Gdyby nie on, odnotowano by spory spadek w stosunku do 2008 r. A tak - notujemy mikroskopijny, ale jednak wzrost.
Jakie auta najlepiej sprzedawały się najlepiej w ubiegłym sezonie? Niespodzianki nie było. Rynek zdominowała Skoda należąca do koncernu Volkswagena. Od pięciu lat z rzędu czeska marka nie daje wydrzeć sobie zwycięstwa. Tyle tylko, że w 2009 r. polskie zestawienie wygrała Octavia II, a w latach 2005-2008 triumfowała Fabia (tym razem druga). Warto wspomnieć, że Fabia była najlepsza również w 2003 r.
Trudno jednoznacznie powiedzieć, co decyduje o sukcesie Skody. W przypadku Octavii z pewnością jest to zestawienie ceny auta kompaktowego z gabarytami samochodu klasy średniej. Za stosunkowo nieduże pieniądze można mieć dużo przestrzeni we wnętrzu, pokaźny bagażnik i wysoką jakość wykonania. Fabia nie wyróżnia się szczególnie rozmiarami, ale w swojej klasie proponuje cieszącą się uznaniem, niemiecką technologię w najkorzystniejszej cenie.
Jesteśmy na przełomie dekad, zatem warto chociaż zerknąć, jak zmienił się polski rynek w ciągu ostatnich 10 lat. Przede wszystkim kupujemy coraz droższe samochody. W 1999 r. średnia wartość nowego auta kupowanego w naszym kraju wynosiła ok. 35 tys zł, teraz jest dwukrotnie wyższa.
Konsekwencją jest spadek udziału w rynku aut małych z ponad 60 proc. przed dekadą do zaledwie 30 proc. obecnie. W Polsce najczęściej wybierane są auta kompaktowe, których udział wynosi dzisiaj ponad 40 proc. W 1999 r. najwyższą dynamiką sprzedaży mogła pochwalić się rosyjska Łada (blisko 240 proc.), w 2009 r. brylowało pod tym względem japońskie Mitsubishi (95 proc.).
Analizując dzisiaj "top 10" polskiego rynku trzeba odnotować dobre wyniki marek koreańskich. Kia należy do koncernu Hyundaia, gdyby więc zsumować wyniki obu producentów, otrzymalibyśmy wynik na poziomie Forda. Ale gdyby w ten sam sposób postąpić z grupą Volkswagena, uzyskalibyśmy liczbę wręcz miażdżącą konkurentów. Na koniec trzeba dodać, że rankingi sprzedaży ulegną w tym roku diametralnej zmianie. Zwłaszcza w zestawieniu modeli odnotujemy spore przetasowania.
Wiele aut cieszących się dużym wzięciem dopiero w ubiegłym sezonie rozpoczęło rynkową batalię i na razie okupuje miejsca poza pierwszą dziesiątką. Ale wykazując dynamikę wzrostu sprzedaży na poziomie grubo powyżej 100 proc., z pewnością wedrze się do czołówki. W takiej sytuacji są np. Ford Fiesta i Mitsubishi Lancer. O Oplu Insignia nawet nie ma co wspominać, bo w jego przypadku wskaźnik ten wynosi 700 proc.
Czas pokaże, jak wypadną faworyci w obliczu problemów, jakie czekają polski rynek w 2010 r. Na reeksport nie ma co liczyć, jedynym ratunkiem będą zatem wzmożone zakupy flotowe, przewidywane w tym roku. Jeśli sprawdzą się optymistyczne szacunki, spadek sprzedaży wyniesie ok. 8 proc. Według pesymistycznych - nawet 15 proc.
Top 10 - marki
Marka | Sprzedaż (szt.) |
1. Skoda | 37 944 |
2. Fiat | 31 740 |
3. Toyota | 27 821 |
4. Ford | 26 879 |
5. Volkswagen | 26 640 |
6. Opel | 22 101 |
7. Renault | 17 292 |
8. Kia | 14 059 |
9. Peugeot | 12 619 |
10. Hyundai | 12 545 |
Top 10 - modele
Model | Sprzedaż (szt) |
1. Skoda Octavia II | 14 497 |
2. Skoda Fabia | 13 980 |
3. VW Golf | 9626 |
4. Ford Focus | 9602 |
5. Toyota Yaris | 9173 |
6. Kia Cee’d | 8350 |
7. Fiat Grande Punto | 8308 |
8. Fiat Panda | 7586 |
9. Hyundai i30 | 6707 |
10. Toyota Avensis | 6626 |
Auta "mini"
1. Fiat Panda
2. Fiat 500
3. Hyundai i10
Wygrana Pandy nie dziwi. To solidnie wykonany samochód w niewygórowanej cenie, gwarantujący dobry komfort jazdy. Zaskakuje druga lokata dość drogiej przecież "pięćsetki". Nabywców przekonuje jak widać urokliwe nadwozie i perfekcja techniczna Fiata.
Auta miejskie
1. Skoda Fabia
2. Toyota Yaris
3. Fiat Grande Punto
Fabia to samochód nowoczesny technologicznie, a przy tym niedrogi. Na dodatek Skoda jako marka cieszy się w Polsce dobrą opinią. Niezawodny Yaris wciąż jest w czołówce, ale zainteresowanie nim spada. Za to Fiat wciąż zyskuje klientów.
Auta kompaktowe
1. Skoda Octavia II
2. VW Golf
3. Ford Focus
Przestronność nadwozia i nowoczesna technika VW przysparzają niedrogiej Octavii wielu zwolenników. Golf w najnowszym wydaniu przekonuje jakością i zaawansowanymi technologiami, dlatego bije opatrzonego już Focusa nie tylko lokatą, ale i dynamiką sprzedaży.
Klasa średnia
1. Toyota Avensis
2. Ford Mondeo
3. Volkswagen Passat
Avensis wydaje się autem lepiej dopracowanym niż Mondeo i chyba dlatego go pokonał. Ma też wysoką dynamikę sprzedaży. Passat, podobnie jak "średniak" Forda, notuje spadek zainteresowania. Oba auta mogą zostać wkrótce wyprzedzone przez Opla Insignię.
Klasa średnia wyższa
1. Skoda Superb
2. BMW 5
3. Audi A6
Superb kosztuje dwa razy mniej niż BMW serii 5, _ale nie tylko cena wpływa na jego powodzenie. _To przestronny, świetnie wykończony samochód z uniwersalnym nadwoziem (sedan i hatchback w jednym). BMW i Audi mają zapewnione podium.
Auta luksusowe
1. Mercedes S
2. BMW 7
3. Mercedes CLS
Trudno znaleźć decydujące różnice między Mercedesem i BMW w zakresie technologii czy wyposażenia. To bardzo podobny poziom. Wydaje się, że o sukcesie aut ze Stuttgartu decyduje przede wszystkim bardziej interesująca stylizacja.
Kompaktowe minivany
1. Toyota Verso
2. Citroen C4 Picasso
3. Renault Scenic
Od kiedy zmieniono koncepcję konstrukcyjną Corolli Verso, kompaktowy minivan Toyoty zyskał na atrakcyjności. Warto jednak zauważyć, że francuskie jednobryłowce przegrywają minimalnie z liderem. W każej chwili kolejność może się zmienić.
Auta typu minivan
1. Ford S-Max
2. Ford Galaxy
3. Kia Carnival
Ford umie w udany sposób połączyć atrakcyjną stylizację z nieprzeciętną funkcjonalnością i dobrym wyposażeniem. Trzecia lokata Kia nie powinna być zaskoczeniem. Carnival jest samochodem bardzo przestronnym, komfortowym i dobrze wykończonym.
Auta typu kombivan
1. Citroen Berlingo
2. Peugeot Partner
3. Renault Kangoo
Koncepcję kombivana na bazie furgonetki stworzył francuski koncern PSA wiele lat temu i do dzisiaj zbiera tego owoce. Zarówno Citroen, jak i Peugeot świetnie wyczuwają potrzeby nabywców w tym segmencie, w ich autach czuje się to na każdym kroku.
Rekreacyjno-terenowe (SUV)
1. Mitsubishi Outlander
2. Honda CR-V
3. Suzuki Grand Vitara
Od kiedy Outlander pojawił się na rynku, auta o ugruntowanej pozycji musiały uznać jego wyższość. Stworzono niemal idealny pojazd rekreacyjny. To zaskakujące, że bliźniacze konstrukcje (Citroen C-Crosser, Peugeot 4007) nie są w czołówce tego zestawienia.
Auta terenowe
1. Suzuki Jimny
2. Toyota Land Cruiser
3. Mitsubishi Pajero
Nieco siermiężny Jimny dzięki skromnemu wykończeniu i niewielkim rozmiarom zachowuje bardzo atrakcyjną cenę. Gdyby nie charakterystyczny układ napędowy, zarówno Land Cruiser, jak i Pajero można by uznać za luksusowe auta rekreacyjne.
Auta sportowe
1. Volkswagen Scirocco
2. Audi A5 Coupe
3. Mercedes E Coupe
Niebanalna stylizacja, nowoczesne technologie i atrakcyjna cena - to składniki sukcesu Scirocco. Legendarna nazwa pewnie też działa na wyobraźnię. Dwa pozostałe auta z czołówki, to pojazdy sportowe i luksusowe, przeznaczone dla bogatszych nabywców.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?