Nowa Klasa A Limuzyna będzie produkowana w Aguascalientes w Meksyku i Rastatt w Niemczech. Zaprojektowano ją w niemieckim Sindelfingen. Model publicznie zadebiutuje po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu (4-14 października). Mercedes-Benz zaprezentował już Klasę A L Sedan – w kwietniu br., podczas salonu Auto China w Pekinie. Została ona jednak opracowana jako wersja z przedłużanym rozstawem osi wyłącznie na rynek chiński i tylko tam jest produkowana.
Kluczowe wymiary nowej Klasy A Limuzyna:
- Długość/szerokość/wysokość: 4549/1796/1446 mm
- Rozstaw osi: 2729 mm
- Pojemność bagażnika: 420 l
- Przestrzeń nad głową z przodu/z tyłu: 1024/944 mm
- Szerokość na wysokości łokci z przodu/z tyłu: 1457/1446 mm
- Szerokość na wysokości ramion z przodu/z tyłu: 1400/1372 mm
- Rzeczywiste miejsce na nogi z przodu/z tyłu: 1062/861 mm
Aerodynamika
Mercedes przekonuje, że najnowszy pojazd jest najbardziej aerodynamicznym samochodem świata. Klasa A wyróżnia się współczynnikiem oporu aerodynamicznego, wynoszącym zaledwie 0,22. Nadwozie otrzymało m.in. specjalnie rzeźbione kształty nadkoli optymalizujące przepływ powietrza we wnękach kół.
Współczynnik oporu powietrza Cx zależy głównie od kształtu samochodu, a nie bez znaczenia jest także powierzchnia czołowa pojazdu, która w przypadku nowego Mercedesa wynosi 2,19 m2. Na opór aerodynamiczny wpływa m.in. pochylenie pokrywy przedziału silnika, pochylenie przedniego pasa oraz zwężenie przodu i tyłu.
Silniki: początkowo jeden wysokoprężny i jeden benzynowy
W chwili debiutu nowa Klasa A Limuzyna dostępna jest z następującymi silnikami:
- A 200 (120 kW/163 KM, 250 Nm); z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 5,2-5,4 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym 119-124 g/km);
- A 180 d (85 kW/116 KM, 260 Nm); z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym 4,0-4,3 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym 107-113 g/km).
Wyposażenie
Standardowa specyfikacja obejmuje MBUX – system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz User Experience z dotykowym ekranem, a także najnowszej generacji systemy wspomagające, takie jak Active Brake Assist czy Active Lane Keeping Assist. Ponadto Klasę A Limuzyna można spersonalizować, decydując się na jedną z linii designu i wyposażenia (Style, Progressive oraz AMG Line), pakiet Night bądź dodatkowe elementy wyposażenia.
Jedną z opcji będzie pakiet KEYLESS-GO z funkcją bezdotykowego dostępu HANDS-FREE ACCESS, która pozwala całkowicie otworzyć pokrywę bagażnika ruchem stopy pod zderzakiem.
W ciągu roku od debiutu Klasa A Limuzyna będzie dostępna w specjalnej wersji Edition 1, wyróżniającej się m.in. akcentami karoserii i wnętrza w kolorze miedzi
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
Wspomaganie kierowcy
Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu bacznie śledzi sytuację na drodze: udoskonalone kamera i radary pozwalają mu „widzieć” drogę do 500 m w przód. Funkcje asystujące do swego działania wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC – element pakietu bezpieczeństwa jazdy – może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach na drodze, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
Standardowo nowa Klasa A jest oferowana z rozbudowanym układem Active Brake Assist. Zależnie od sytuacji, może on skutecznie zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji polegającej na najechaniu na poruszający się wolniej, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa także przechodniów i rowerzystów.
Active Lane Keeping Assist (również seryjny) za pomocą wibracji kierownicy może ostrzegać kierowcę, gdy pojazd nieumyślnie opuszcza pas ruchu podczas jazdy z prędkością od 60 do 200 km/h. Jeśli samochód przekroczy linię ciągłą, system może „ściągnąć” go z powrotem na pas ruchu, uruchamiając hamulce po jednej stronie auta. W przypadku linii przerywanych interwencja taka ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy zaistnieje ryzyko kolizji z pojazdem na sąsiednim pasie (w tym niebezpieczeństwo kolizji z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka).
PRE-SAFE PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.
Produkcja nowej Klasy A Limuzyna jeszcze w tym roku rozpocznie się w meksykańskiej miejscowości Aguascalientes. Produkcja w fabryce Mercedes-Benz w niemieckim Rastatt wystartuje w 2019 roku.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?