O ile tylna i boczne szyby samochodowe wytrzymują zazwyczaj cały okres żywotności auta, czołowa jest znacznie bardziej narażona na uszkodzenia. Wynika to przede wszystkim z faktu, że to właśnie przednia część samochodu jest najczęściej obijana przez kamyczki i śmiecie, których pełno na naszych drogach.
Na przednią szybę podczas jazdy działają też największe siły. Dlatego na równej gładkiej powłoce pojawiają się odpryski i pęknięcia, które potrafią szybko się powiększać. Zwłaszcza jeśli kierowca często jeździ po wyboistych drogach.
Pęknięcia, odpryski...
Szkło może być uszkodzone na kilka sposobów. Na szybie od naprężeń i uderzeń mogą pokazać się „pajączki”, „gwiazdki”, „rysy”, czy „półksiężyce”. Każde z nich, nawet jeśli nie jest duże, potrafi utrudnić kierowcy prowadzenie auta. W słoneczne dni taki ubytek rozprasza promienie słoneczne, oślepiając kierowcę.
Pamiętajmy, że w przypadku uszkodzenia przedniej szyby samochód nie przejdzie przeglądu technicznego. Nic dziwnego - jazda z takim uszkodzeniem może być niebezpieczna. Znane są przypadki, gdy z powodu pękniętej szyby poduszki powietrzne nie działają jak należy. Poza tym wtedy karoseria jest mniej sztywna, co może być niebezpieczne w czasie wypadku.
Klejenie szyb samochodowych zamiast wymiany
W profesjonalnym warsztacie usuniemy większość ubytków bez konieczności kosztownej wymiany całej szyby. Są jednak pewne warunki. Po pierwsze uszkodzenie nie może znajdować się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy i nie może być zbyt stare. Odprysk nie może mieć więcej niż 5-20 mm średnicy (w zależności od techniki naprawy), a pęknięcie nie powinno być dłuższe niż 5-20 cm.
- Naprawa nie będzie możliwa także wówczas, gdy pęknięcie kończy się na krawędzi szyby lub pod uszczelką. Wówczas pozostaje tylko wymiana szyby na nową – mówi Karolina Leśniak z rzeszowskiej firmy Res-Motors.
Fachowcy nie polecają naprawy zniszczonych i porysowanych szyb, które mają wiele uszkodzeń. Co istotne, usuwa się tylko odpryski po zewnętrznej stronie szyby. Naprawa – tzw. klejenie – wygląda następująco.
Najpierw przy pomocy specjalnego urządzenia z ubytku usuwa się wilgoć, zanieczyszczenia i powietrze. Następnie uszkodzenie wypełnia się żywicą syntetyczną, utwardza i poleruje. Zazwyczaj nie trwa to dłużej niż godzinę.
Taniej i szybciej
Jak informują specjaliści z firmy NordGlass, naprawa przywraca szybie 95-100 proc. wytrzymałości w uszkodzonym miejscu. Co ważne, w odróżnieniu od wymiany - listwy i klipsy pozostają na swoich fabrycznych miejscach.
Nie bez znaczenia jest także różnica w cenie. Podczas gdy za nową, czołową szybę do popularnego modelu samochodu trzeba zapłacić ok. 500-700 zł, regeneracja nie powinna być droższa niż 50-150 zł. Cena zależy od wielkości uszkodzenia i czasu, jaki trzeba poświęcić na jego usunięcie.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody