Nowe auta. Zobacz jakie modele kupują Polacy w styczniu 2024 roku

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2023 roku).
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2023 roku). Newspress
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w styczniu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2023 roku).

Spis treści

Rynek samochodów o dmc do 3,5t

W styczniu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost na rynku samochodowym. To dziewiąty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku. Skąd taki dobry wynik? To między innymi efekt powrotu akcji wyprzedażowych wspomaganych agresywną polityką promocyjną, a także dużej dostępności samochodów czekających na klientów.

Ostatnie miesiące ograniczyły presję inflacyjną, co przyczyniło się między innymi do znacznego ograniczenia wzrostu cen. W sumie na koniec grudnia Wskaźnik Cenowy SAMAR, prezentujący zmianę cen rok do roku, osiągnął wartość 3,4% i był o 1 punkt procentowy niższy od wskaźnika zanotowanego w listopadzie.

Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na 2024 rok zakłada rejestrację około 500 tys. samochodów osobowych oraz 68 tys. samochodów dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 47 431 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 17,94% (+8 178 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,99% (-964 szt.) mniej niż w grudniu 2023 roku.

Dziewięć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało BMW – o 55,66%. Spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 6,82%.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 42 794 samochody osobowe, o 22,10% (+7 747 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 1,61% (+677 szt.) więcej niż w grudniu 2023 roku.
W styczniu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,4%. Udział firm osiągnął poziom 67,6%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 28 930 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Komu rośnie, a komu spada?

Trzynaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Cupra o 176,88%, największy spadek zanotowała Dacia, o 18,57%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili dotychczas i zarejestrowali 9 807 aut tej marki, o 22,73% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 22,92%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 006 szt., o 11,43% więcej niż w styczniu 2023 roku. Udział marki wyniósł 9,36%.

Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 3 066 samochodów, o 16,09% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,16%.

Na czwartej pozycji był Hyundai, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 500 szt., o 44,18% więcej niż w 2023 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,84%.

Na piątej pozycji jest BMW. W 2024 r. zarejestrowano 2 405 aut tej marki, o 55,66% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,62%.

Najchętniej kupowane modele

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku była Toyota Corolla (3 072 szt.; +77,88% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris Cross (1 604 szt.; -8,92% r/r) oraz Toyota Yaris (1 466 szt. +3,97% r/r), następnie Skoda Octavia (1 427 szt.;+120,90%), a za nią KIA Sportage (1 205 szt.;+66,44% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (833 szt.;-2,23%), na drugim miejscu - KIA Sportage (711 szt.; +82,78%), na trzecim – Toyota Corolla (578 szt.; +219,34%), na czwartym – Toyota Yaris (566 szt.;+14,57%), a na piątym – Toyota C-HR (525 szt. +124,36%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (2 494 szt.; +61,32%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (1 228 szt.; +113,19%), na trzecim – Toyota Yaris (900 szt.; -1,75%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (771 szt.; -15,18%), , a na piątym – Toyota RAV4 (732 szt.; +41,31%).

Rynek samochodów dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w styczniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 637 samochodów dostawczych, o 10,3% (-533 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 26,14% (-1 641 szt.) mniej niż w grudniu 2023 r.
Osiem z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku, w tym najbardziej Toyota, o 49,16%. Największy spadek zanotował Peugeot – o 44,55%.
Tytuł lidera rynku w 2024 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 819 aut tej marki, o 30,48% mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 17,66%. Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 646 szt., o 29,78% mniej niż w 2023r. Udział marki w rynku wyniósł 13,93%. Na trzecim miejscu jest Ford. W 2024 r. klienci tego producenta zarejestrowali 639 pojazdów dostawczych, o 10,75% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,78%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 534 szt., o 49,16% więcej niż w 2023r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,52%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024r. zarejestrowano 481 aut dostawczych tej marki, o 10,76% mniej niż w analogicznym okresie 2023r. Udział marki wyniósł 10,37%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024r. jest Renault Master (585 szt.; -32,60% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (466 szt.; -1,48% r/r), na trzeciej Mercedes Sprinter (429 szt.; -0,46% r/r), a na czwartej Iveco Daily (297 szt.; -31,57%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (251 szt.;+12,05%).

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty