- Zgodnie z dyrektywą, która zacznie obowiązywać w 2009 r., przygotowane zostaną odpowiednie programy mające na celu nauczenie kandydatów na kierowców zasad Eco-Drivingu - mówi Tomasz Piętka z Ministerstwa Transportu. - Eko-jazda jest nie tylko ekonomiczna, a przez to ekologiczna, ale wpływa też na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Powoduje, że nauczeni jej kierowcy jeżdżą wolniej, dzięki czemu spada ryzyko wypadków.
Przepisy dotyczące nauki Eko-jazdy mają zostać zawarte z rozporządzeniach do przygotowywanej ustawy o kierujących pojazdami. Na początek obejmą one kierowców zawodowych.
- Eco-Driving pozwala na ograniczenie zużycie paliwa nawet do 20 proc. W przypadku prywatnego użytkowania samochodu i pokonywaniu ok. 20 tys. km rocznie, można dzięki temu zaoszczędzić nawet 1500-2000 zł. Tyle tylko, że najpierw trzeba nauczyć się zasad Eko-jazdy, a tym póki co jest problem - wyjaśnia Tomasz Talarczyk ze stowarzyszenia "Droga i Bezpieczeństwo". - Egzaminuję kandydatów na kierowców i z własnego doświadczenia wiem, że zaledwie do piąty z nich jest skłonny do używania czwartego i piątego biegu, jeżeli sytuacja na to pozwala. Nikt ich po prostu nie uczy, jak ekonomicznie jeździć. To w części wina instruktorów, a w części systemu szkoleń.
Eko-jazda jest wynalazkiem szwajcarsko-fińskim. Narodziła się w połowie lat 90. XX wieku, pod nazwą Eco-Driving. To sposób kierowania, który przede wszystkim pozwala obniżyć zużycie paliwa. Przy okazji zmniejsza się emisja szkodliwych produktów spalania, następuje ograniczenie hałasu. Eko-jazdę można stosować we wszystkich pojazdach, niezależnie, czy napędza je silnik benzynowy, diesla czy zasilany gazem. Nawet w przypadku aut na prąd (z akumulatorami lub ogniwami paliwowymi) możliwe jest zaoszczędzenie energii, której wytworzenie wymagało nakładów finansowych i wpływało na środowisko.
Od 2001 r. działa Eco-Driving-Europe - program Komisji Europejskiej (KE) mający popularyzować tę technikę jazdy we wszystkich krajach UE. Co więcej, Rada Unii Europejskiej przygotowała dyrektywę nakładającą na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia zasad Eko-jazdy do systemów szkolenia kierowców.
Póki co zasady Eco-Driving propagują niektóre placówki doszkalające, m.in. Mercedes-Benz Trucker Akademy, Akademia Trucknology czy Szkoła Auto.
- Naszym zadaniem jest zmiana nawyków, które mają kierowcy. Uczymy ich m.in. odpowiedniej zmiany biegów, przewidywania tego, co dzieje się na drodze, płynnej jazdy i hamowania silnikiem. Większość kursantów jest bardzo zdziwiona możliwościami, jakie z tym się wiążą - mówi Michał Kopeć, dyrektor Szkoły Auto.
10 zasad Eko-jazdy
1. Zmieniaj bieg na wyższy tak szybko jak to możliwe. W silnikach benzynowych zmień bieg zanim silnik osiągnie 2500 obrotów na minutę, przy silnikach diesla poniżej 1500 obrotów na minutę, ale tylko jeżeli warunki drogowe, a w szczególności względy bezpieczeństwa na to pozwalają.
2. Utrzymuj stałą prędkość używając możliwie najwyższego biegu. Warto wiedzieć, że do równomiernej jazdy z prędkością 50 km/h przeciętny samochód potrzebuje jedynie 7 KM (przy 120 km/h wartość ta wzrasta do ok. 34 KM). Pozostałe 90 proc. (lub więcej) mocy silnika jest wykorzystywane tylko podczas przyspieszenia lub jazdy z dużą prędkością.
3. Usuń niepotrzebne obciążenie. Bagażnik dachowy, box na narty, uchwyt na rowery zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym zużycie paliwa wzrasta o ok. 5 proc.. Pozbądź się też zbędnego bagażu. Dodatkowy ładunek o masie 100 kg w pojeździe średniej klasy ważącym 1500 kg powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 6.7 proc.
4. Zapalaj bez gazu. W nowoczesnych samochodach wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce, aby układ sterujący silnikiem od razu przygotował samochód do uruchomienia silnika.
5. Zamykaj okna - korzystaj z nawiewu. Jazda z prędkością 100 km/h z otwartymi oknami zwiększa zużycie paliwa o ok. 5 proc.. Z kolei otwarte okno dachowe powoduje zwiększenie spalania paliwa o 15 proc.
6. Dbaj o swój silnik - od razu eliminuj usterki. Dobrze wyregulowany silnik może obniżyć zużycie paliwa nawet o 4 proc., dlatego serwisuj swoje auto zgodnie z zaleceniami producenta.
7. Rozglądaj się i przewiduj sytuację na drodze. W ten sposób uzyskasz czas na adekwatną do sytuacji reakcję i unikniesz niepotrzebnego stresu.
8. Nie zmieniaj biegu na luz dojeżdżając do skrzyżowań. Hamuj silnikiem - redukując bieg jak najpóźniej. Oszczędzisz nie tylko paliwo, ale i układ hamulcowy. Podczas hamowania silnikiem wtryskiwacze paliwa są wyłączone, a przy toczeniu się "na luzie" wciąż pracują.
9. Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza o oponach. Pamiętaj, ze zgodnie z prawami fizyki, ciśnienie zmniejsza się wraz ze spadkiem temperatury otoczenia, nawet jeśli ogumienie jest szczelne. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie opon i paliwa. Jazda z ciśnieniem powietrza 1 bara poniżej zalecanego przez producenta powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 3 proc..
10. Wyłączaj silnik podczas postoju dłuższego niż 30-60 sekund. Przez 3 min pracy na biegu jałowym silnik zużywa tyle paliwa, ile przy pokonaniu ok. 1 km z prędkością 50 km/h.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?