Nowe zasady szkolenia na prawo jazdy

Maciej Pobocha
Kandydaci na kierowców będą za dwa lata szkoleni nie tylko w wykonywaniu manewrów i sprawnym poruszaniu się po mieście. Nauka obejmie także zasady eko-jazdy, czyli sposobu prowadzenia samochodu pozwalającego na zaoszczędzanie paliwa.

 

- Zgodnie z dyrektywą, która zacznie obowiązywać w 2009 r., przygotowane zostaną odpowiednie programy mające na celu nauczenie kandydatów na kierowców zasad Eco-Drivingu - mówi Tomasz Piętka z Ministerstwa Transportu. - Eko-jazda jest nie tylko ekonomiczna, a przez to ekologiczna, ale wpływa też na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Powoduje, że nauczeni jej kierowcy jeżdżą wolniej, dzięki czemu spada ryzyko wypadków.

Nowe zasady szkolenia na prawo jazdy

 

Przepisy dotyczące nauki Eko-jazdy mają zostać zawarte z rozporządzeniach do przygotowywanej ustawy o kierujących pojazdami. Na początek obejmą one kierowców zawodowych.

 

- Eco-Driving pozwala na ograniczenie zużycie paliwa nawet do 20 proc. W przypadku prywatnego użytkowania samochodu i pokonywaniu ok. 20 tys. km rocznie, można dzięki temu zaoszczędzić nawet 1500-2000 zł. Tyle tylko, że najpierw trzeba nauczyć się zasad Eko-jazdy, a tym póki co jest problem - wyjaśnia Tomasz Talarczyk ze stowarzyszenia "Droga i Bezpieczeństwo". - Egzaminuję kandydatów na kierowców i z własnego doświadczenia wiem, że zaledwie do piąty z nich jest skłonny do używania czwartego i piątego biegu, jeżeli sytuacja na to pozwala. Nikt ich po prostu nie uczy, jak ekonomicznie jeździć. To w części wina instruktorów, a w części systemu szkoleń.

 

Eko-jazda jest wynalazkiem szwajcarsko-fińskim. Narodziła się w połowie lat 90. XX wieku, pod nazwą Eco-Driving. To sposób kierowania, który przede wszystkim pozwala obniżyć zużycie paliwa. Przy okazji zmniejsza się emisja szkodliwych produktów spalania, następuje ograniczenie hałasu. Eko-jazdę można stosować we wszystkich pojazdach, niezależnie, czy napędza je silnik benzynowy, diesla czy zasilany gazem. Nawet w przypadku aut na prąd (z akumulatorami lub ogniwami paliwowymi) możliwe jest zaoszczędzenie energii, której wytworzenie wymagało nakładów finansowych i wpływało na środowisko.

 

Od 2001 r. działa Eco-Driving-Europe - program Komisji Europejskiej (KE) mający popularyzować tę technikę jazdy we wszystkich krajach UE. Co więcej, Rada Unii Europejskiej przygotowała dyrektywę nakładającą na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia zasad Eko-jazdy do systemów szkolenia kierowców.

 

Póki co zasady Eco-Driving propagują niektóre placówki doszkalające, m.in. Mercedes-Benz Trucker Akademy, Akademia Trucknology czy Szkoła Auto.

- Naszym zadaniem jest zmiana nawyków, które mają kierowcy. Uczymy ich m.in. odpowiedniej zmiany biegów, przewidywania tego, co dzieje się na drodze, płynnej jazdy i hamowania silnikiem. Większość kursantów jest bardzo zdziwiona możliwościami, jakie z tym się wiążą - mówi Michał Kopeć, dyrektor Szkoły Auto.

 

10 zasad Eko-jazdy

 

1. Zmieniaj bieg na wyższy tak szybko jak to możliwe. W silnikach benzynowych zmień bieg zanim silnik osiągnie 2500 obrotów na minutę, przy silnikach diesla poniżej 1500 obrotów na minutę, ale tylko jeżeli warunki drogowe, a w szczególności względy bezpieczeństwa na to pozwalają.

2. Utrzymuj stałą prędkość używając możliwie najwyższego biegu. Warto wiedzieć, że do równomiernej jazdy z prędkością 50 km/h przeciętny samochód potrzebuje jedynie 7 KM (przy 120 km/h wartość ta wzrasta do ok. 34 KM). Pozostałe 90 proc. (lub więcej) mocy silnika jest wykorzystywane tylko podczas przyspieszenia lub jazdy z dużą prędkością.

3. Usuń niepotrzebne obciążenie. Bagażnik dachowy, box na narty, uchwyt na rowery zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym zużycie paliwa wzrasta o ok. 5 proc.. Pozbądź się też zbędnego bagażu. Dodatkowy ładunek o masie 100 kg w pojeździe średniej klasy ważącym 1500 kg powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 6.7 proc.

4. Zapalaj bez gazu. W nowoczesnych samochodach wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce, aby układ sterujący silnikiem od razu przygotował samochód do uruchomienia silnika.

5. Zamykaj okna - korzystaj z nawiewu. Jazda z prędkością 100 km/h z otwartymi oknami zwiększa zużycie paliwa o ok. 5 proc.. Z kolei otwarte okno dachowe powoduje zwiększenie spalania paliwa o 15 proc.

6. Dbaj o swój silnik - od razu eliminuj usterki. Dobrze wyregulowany silnik może obniżyć zużycie paliwa nawet o 4 proc., dlatego serwisuj swoje auto zgodnie z zaleceniami producenta.

7. Rozglądaj się i przewiduj sytuację na drodze. W ten sposób uzyskasz czas na adekwatną do sytuacji reakcję i unikniesz niepotrzebnego stresu.

8. Nie zmieniaj biegu na luz dojeżdżając do skrzyżowań. Hamuj silnikiem - redukując bieg jak najpóźniej. Oszczędzisz nie tylko paliwo, ale i układ hamulcowy. Podczas hamowania silnikiem wtryskiwacze paliwa są wyłączone, a przy toczeniu się "na luzie" wciąż pracują.

9. Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza o oponach. Pamiętaj, ze zgodnie z prawami fizyki, ciśnienie zmniejsza się wraz ze spadkiem temperatury otoczenia, nawet jeśli ogumienie jest szczelne. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie opon i paliwa. Jazda z ciśnieniem powietrza 1 bara poniżej zalecanego przez producenta powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 3 proc..

10. Wyłączaj silnik podczas postoju dłuższego niż 30-60 sekund. Przez 3 min pracy na biegu jałowym silnik zużywa tyle paliwa, ile przy pokonaniu ok. 1 km z prędkością 50 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty