Europejscy producenci pojazdów użytkowych ponoszą ogromne nakłady, by przygotować się na wejście w życie normy emisji spalin Euro VI w 2014 r. Siedmiu największych rynkowych graczy na sam tylko rozwój silników wyda 8 miliardów euro. Nowe przepisy rozpoczynają ostatni z sześciu etapów procesu, zapoczątkowanego u progu lat '90. W ciągu dwóch dekad poziom zanieczyszczeń w spalinach spadł dzięki niemu do ledwie mierzalnych wartości.
**CZYTAJ TAKŻE
Ekologiczna ciężarówka MercedesaNajlepsze pojazdy użytkowe 2011 - nagroda dla Mercedesa
**
Niestety, technologia stosowana do osiągnięcia tego celu przyczynia się jednocześnie do wzrostu masy pojazdów i ich zapotrzebowania na paliwo, co z kolei utrudnia redukcję poziomu emisji dwutlenku węgla. Daimler poszedł o krok dalej i od podstaw stworzył pojazd, który z nawiązką rekompensuje konsekwencje zaawansowanego układu oczyszczania spalin. Mercedes-Benz Actros, zaprezentowany właśnie w Brukseli, to wizytówka nowego programu ciężarówek.
- Ciężarówki wciąż stają się coraz bardziej ekonomiczne, wydajne, bezpieczne i ciche - mówi Andreas Renschler, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za ciężarówki i autobusy Daimlera. - Norma Euro VI, która niebawem wejdzie w życie w Europie, wymaga od nas zupełnie nowego podejścia do koncepcji samochodu. Nowy Mercedes-Benz Actros pozwala nam spełniać rygorystyczne limity, nałożone przez Euro VI, i odczuwalnie dla kieszeni obniżać zużycie paliwa. Nasi klienci muszą wiedzieć, że już teraz opłaca się inwestowanie w ochronę środowiska i zakup pojazdu spełniającego normę Euro VI. Również rządy są zobligowane do tego, żeby wprowadzić zachęty, które przyspieszą modernizację flot.
Mercedes-Benz zainwestował w rozwój nowego Actrosa ponad miliard euro. Dzięki temu, ciężarówka ta jest pierwszą, która została zaprojektowana zgodnie z normą emisji spalin Euro VI. Kolejny miliard euro to inwestycje w fabryki i urządzenia produkcyjne dla nowego modelu.
Jak wykazały ostatnie badania, wypoczęci kierowcy prowadzą bezpieczniej, a na dodatek zużywają aż o dwa litry paliwa mniej od tych zmęczonych lub zdenerwowanych. Dlatego też w nowym Actrosie znalazły się m. in.: łóżka zapewniające komfort, czytelne instrumenty oraz asymetrycznie rozmieszczone schowki dachowe.
Klienci mogą zamawiać nowego Actrosa od 1 lipca 2011 r.. Produkcja modelu ruszy pod koniec września br. Do sprzedaży trafią ciągniki siodłowe i podwozia ciężarowe dla różnych typów zabudów w czterech wersjach silnikowych - o mocy od 310 kW (421 KM) do 375 kW (510 KM) i maksymalnym momencie obrotowym od 2100 do 2500 Nm. Dostępne będą warianty zgodne z normą Euro VI lub Euro V. Gama modeli, dostosowana do specyficznych wymagań klientów, obejmuje siedem kabin o szerokości 2,3 lub 2,5 metra (pięć z nich posiada płaską podłogę) i nawet 11 rozstawów osi.
Zależnie od normy emisji spalin, nowy Actros może pochwalić się o 3-4% (Euro VI) lub o 6-7% (Euro V) niższym zużyciem paliwa od poprzednika. Aby osiągnąć tak wyśrubowany wynik, Daimler sięgnął po nową generację zespołów napędowych, produkowanych w Mannheim. Najnowsze rozwiązania - w tym unikalny system wtrysku X-PULSE, układ recyrkulacji gazów spalinowych z technologią BlueTec i filtr cząstek stałych - zostały już przetestowane przez 70 tys. klientów Daimler Trucks w Ameryce Północnej i Japonii.
- Mimo że europejski rynek ciężarówek nie stanął jeszcze na nogi po okresie kryzysu, spodziewamy się w tym roku co najmniej 25-procentowego wzrostu sprzedaży ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 6 ton. - mówi Hubertus Troska, szef Mercedes-Benz Trucks. - Nasi klienci nabierają rozpędu, a z nimi i my - zamierzamy w tym roku zwiększyć globalną sprzedaż ciężarówek Mercedes-Benz o 20 procent w porównaniu z wynikiem 135 tys. egzemplarzy w 2010 roku. Z nowym Actrosem mamy szanse ten cel osiągnąć.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?