Przewody zapłonowe w teorii i praktyce

(as)
Każdy warsztatowiec wie, że takie firmy jak NGK, Bosch czy Champion w swoich wyrobach jako materiał izolacyjny stosują silikon. Ten izolator stosuje także Janmor. Jest to dość czytelny przekaz – mechanik samochodowy w warsztacie nie musi znać subtelności technicznych różnych izolatorów, wystarczy wiedzieć, co stosują potentaci rynku

.

Fot. Janmor
Fot. Janmor

Mechanicy samochodowi jednak są coraz lepiej przygotowani i dobrze potrafią ocenić każdą technologię, każdą część zamienną, z którymi mają do czynienia. Natomiast tak zwani zwyczajni kierowcy nie mają głębszej wiedzy na temat technik zapłonu. Jak im przekazać wiedzę praktyczną odnośnie przewodów zapłonowych?

Głos mają eksperci

Może warto tu powołać się na opinię ekspertów z firmy Dow Corning, których wiedza i autorytet są nie do podważenia. Otóż tylko silikon jest materiałem wytrzymującym wysokie temperatury, panujące w bezpośrednim sąsiedztwie silnika. Dlatego jest stosowany w samochodach marki Jaguar czy Rolls Royce. Silikon ma unikalną zdolność zachowywania elastyczności i utrzymywania własności podobnych do gumy w ekstremalnie niskich temperaturach bliskich -60- stopni. Jest też wytrzymały w eksploatacji. Ponieważ ma wysoki punkt temperatury roboczej wystarcza na dłużej niż elastomery.

Silikon górą

Fot. Janmor
Fot. Janmor

Normalnie temperatury środowiska pracy powyżej temperatury otoczenia powodują przedwczesne starzenie się gum. W przypadku silikonu zdolność do wytrzymywania wysokich temperatur w efektywny sposób skutecznie przeciwdziała procesowi starzenia. Ponadto silikon w porównaniu z innymi, jest znany jako pierwszej klasy elastomer o dużych zdolnościach do absorbowania emisji fal radiowych. Takie rzeczy trzeba wiedzieć, jeżeli jest się dystrybutorem przewodów zapłonowych lub mechanikiem w warsztacie.

Czy są inne lepsze materiały izolacyjne lub dorównujące właściwościami i jakością silikonowi? Tak, to teflon. Niestety, ze względu na inne właściwości, głównie brak elastyczności, oraz wielokrotnie wyższą cenę teflonu nie stosuje powszechnie w izolacjach przewodów zapłonowych. Wszystkie elastomery - nawet najlepsze - jeżeli nie są silikonowe stanowią tylko - i to w niewielkim stopniu- substytut silikonu.

Termoodporność izolatora

- Najlepsze pod tym względem izolacje przewodów Janmor zaliczane są do klasy F, co oznacza odporność na temperatury rzędu +250°C. To naprawdę spory zapas w stosunku do warunków panujących w komorach silników samochodowych, lecz to jest chyba zaleta, nie wada. Równocześnie jednak ta sama klasa F zapewnia elastyczność izolacji podczas mrozów do -50°C, a to już jest ogromna korzyść, której nie należy lekceważyć.

Koszty, koszty...

Fot. Janmor
Fot. Janmor

Najdroższy i najlepszy materiał, stosowany także do izolowania m.in. przewodów wysokiego napięcia. Nie wszyscy konkurenci go stosują, bo podraża koszty wyrobu. My trzymamy się własnych standardów - oferujemy wyroby najwyższej jakości, a tanich oszczędności nie szukamy.

Ważne dla kierowcy

Kupując przewody zapłonowe warto też pamiętać, że średnica zewnętrzna przewodu nie ma wpływu na lepszą lub gorszą jego izolację, czy przewodnictwo, a różnice grubości kabli wynikają z wymagań producentów pojazdów i są spowodowane potrzebą dostosowania wiązki do konstrukcji silnika. Praktycznie z tego wynikają dwa wnioski:
1. Nie należy stosować przewodów o średnicy innej niż nakazuje producent pojazdu.
2. Producenci przewodów powinni dostarczać wyroby jak najbardziej zbliżone parametrami do oryginałów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty