Wielu kierowców zwleka z regularną wymianą oleju, argumentując wysoka jakością nowoczesnych, oferowanych na rynku olejów. Inne zdanie mają na ten temat eksperci z MANN+HUMMEL: zbyt długie okresy między wymianą oleju prowadzą do znacznie zwiększonego zużycia silnika.
Szkodliwa mieszanka
Filtr i olej ściśle ze sobą współpracują. W tej kooperacji wysokowydajne filtry oleju przejmują zadanie odfiltrowania stałych cząstek z oleju, które powstają na skutek zabrudzeń i zużycia w obiegu smarowania. Są to cząsteczki kurzu z powietrza, ścier metalowy i cząsteczki sadzy z nie spalonego paliwa.
Do szczególnie wysokiego zużycia przyczyniają się cząsteczki wielkości między 8 a 60 tysięcznych milimetra. Jeśli filtracja jest niedostateczna, to powstaje niebezpieczna dla silnika mieszanka oleju i ciał obcych. Cząsteczki odkładają się w wąskich kanalikach, co prowadzi do powstawania swego rodzaju blizn, wykazujących progresję zużycia elementów silnika. Filtry oleju marki MANN-FILTER pozwalają na uniknięcie tego typu zagrożeń.
Również olej przyjmuje coraz więcej zadań: smaruje ruchome części silnika, reguluje ciepło tarcia i chroni przed korozją. Ponadto neutralizuje produkty spalania, przyjmuje niszczące cząsteczki zanieczyszczeń, nie pozwalając na ich osadzanie.
Rezygnacja z regularnej wymiany oleju i jazda samochodem z zanieczyszczonym olejem i do tego zapchanym filtrem prowadzi bezpośrednio do zwiększonego zużycia paliwa i oleju, a w konsekwencji do obniżenia wydajności silnika i zwiększonej emisji szkodliwych gazów.
Zabójcze kwasy
Techniczne ciekawostki, które obiecują "nigdy więcej wymiany oleju" prowadzą do tego, że bardzo małe cząsteczki mogą być filtrowane i dlatego wydłuża się okres wymiany oleju. Jest to jednak bardzo jednostronne podejście. Instytut Badawczy nad Maszynami z Silnikami Spalinowymi w Niemczech zbadał czynniki wpływające na starzenie się oleju i zużycie silników benzynowych.
Zwrócono uwagę na pewien rodzaj zanieczyszczeń, o którym rzadko się wspomina: wnikanie tzw. blow-by-gazów w olej ma ogromny wpływ na zużycie silnika. Wdmuchiwane w kompresji w silniku spalinowym tzw. blow-by gazy zawierają olej, paliwo i wodę. To przede wszystkim woda, razem z nie spaloną siarką i tlenkiem azotu, wchodzi w reakcje chemiczne. Dlatego w oleju silnikowym stwierdza się obecność kwasów siarkowego oraz azotowego.
Te wysoce korozyjne kwasy przedostają się do środka smarnego, przyspieszają proces starzenia się oleju, niszczenia dodatków w oleju lub bezpośrednio uszkadzają powierzchnie metalowe. Jeśli olej jest gorący, paliwo z oleju w silnikach benzynowych ulatnia się, a to powoduje szkody tzw. kawitacyjne - szybsze parowanie paliwa w pewnych miejscach i powstawanie przez to mikroskopijnych otworów powierzchniowych. Niszczący wpływ blow-by-gazów jest tym bardziej szkodliwy, im niższa jest temperatura silnika.
Zaufać producentom
Okresy wymiany oleju, jaki zaleca producent samochodu, służą jak najlepszej ochronie przed zużyciem. "Poprzez regularne serwisowanie, wymianę oleju i filtra, nie dochodzi do destrukcyjnego działania blow-by-gazów" - podkreśla Eugen Koch, szef managementu produktów w MANN+HUMMEL i dodaje: "wymiana oleju obniża koncentrację kwasów w oleju, odnawia dodatki i usuwa produkty starzenia. Wymiana filtra oleju pozwala usunąć produkty zużycia z obiegu oleju. Nowy filtr oleju przejmuje stałe cząstki i zapewnia wymagany przepływ oleju w obiegu".
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?