Rejestracje aut. Wszystko rośnie, ale spada... Już wyjaśniamy!

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku. 123RF
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku.

Spis treści

W marcu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost na rynku samochodowym. To już jedenasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku.

Chociaż trend jaki obserwujemy jest pozytywny, a w skali 12 miesięcy liczba rejestrowanych aut jest niemal o 60 tys. wyższa niż rok wcześniej, to należy zwrócić uwagę na malejącą dynamikę wzrostów. Po dwóch miesiącach bieżącego roku wzrost na rynku aut osobowych wynosił ponad 20%. Po trzech - zmalał do plus 12,7%. Różnica spora. Można przypuszczać, iż kolejne miesiące przyniosą w tej materii dalsze ograniczenia poziomu wzrostu. Aktualna prognoza całoroczna wskazuje na wzrost liczby rejestrowanych aut na poziomie około 5%.

Prym na rynku wiodą firmy finansujące. Udział firm leasingowych zbliżony jest do 40%, natomiast firmy oferujące wynajem długoterminowy uzyskały udział na poziomie zbliżonym do 10%. W zasadzie nie ma już problemów z dostępnością samochodów. Poziom wzrostu cen jest zdecydowanie mniejszy niż rok wcześniej. Na koniec lutego br. zanotowana wartość Indeksu SAMAR wyniosła 2,63%. Zanim uzyskamy wyniki za marzec, warto przypomnieć jeszcze wartość średniej ważonej ceny po dwóch miesiącach tego roku, która wyniosła 176 005 zł. W tym samym okresie mediana ceny zamknęła się kwotą 148 678 zł.
Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na 2024 rok zakłada rejestrację około 530 tys. samochodów osobowych oraz 68 tys. samochodów dostawczych.

Rejestracje aut. Ile zarejestrowano?

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 56 216 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 1,60% (884 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 9,86% (plus 5 047 szt.) więcej niż w lutym 2024 roku. Dane skumulowane (154 816 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 11,49% (15 953 szt.).
W I kwartale br. osiem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował Mercedes – o 39,02%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Kia, o 7,69%.

Rejestracje aut. Rynek aut osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 49 923 samochody osobowe, o 0,94% (463 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 8,59% (plus 3 949 szt.) więcej niż w lutym 2024 r. W I kwartale 2024 roku w Polsce zarejestrowano 138 691 nowych samochodów osobowych, o 12,7% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+15 659 szt.).

W marcu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,47%. Udział firm osiągnął poziom 68,53%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 34 213 aut. Udział klientów firmowych na koniec I kwartału 2024 roku wyniósł 67,66%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Rynek aut. Komu rośnie a komu spada?

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Nissan o 111,10%, największy spadek zanotowała Dacia, o 14,25%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W I kwartale 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 28 301 aut tej marki, o 8,27% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 20,41%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 14 736 szt., o 16,20% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział marki wyniósł 10,63%. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 8 358 samochodów, o 7,66% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,03%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 792 szt., o 0,99% mniej niż w 2023 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,62%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 7 554 auta tej marki, o 24,88% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,45%.

Rynek aut. Najczęściej kupowane modele

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w I kwartale 2024 roku była Toyota Corolla (8 045 szt.; +61,22% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (5 655 szt.; +75,29% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (5 056 szt. -2,99% r/r), następnie była Toyota C-HR (3 686 szt.; +14,61%), a za nią Toyota Yaris (3 433 szt.;-35,99% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (3 049 szt.; +20,94%), na drugim miejscu - KIA Sportage (1 971 szt.; +61,82%), na trzecim – Toyota C-HR (1 771 szt.; +34,17%), na czwartym – Toyota Corolla (1 487 szt.; +176,91%), a na piątym – Hyundai Tucson (1 397 szt. +55,39%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (6 558 szt.; +47,27%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (4 643 szt.; +65,29%), na trzecim – Toyota Yaris (2 148 szt.; -40,23%), na czwartym – Toyota RAV4 (2 087 szt.; +50,47%), a na piątym – Toyota Yaris Cross (2 007 szt.; -25,42%).

Rynek aut. Rynek samochodów dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 6 293 samochody dostawcze, o 7,2% (+421 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 21,14% (+1 098 szt.) więcej niż w lutym 2024 r. W 2024 roku zarejestrowano 16 125 aut dostawczych, o 1,9% (294 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Siedem z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku, w tym najbardziej Suzuki, o 72,88%. Największy spadek zanotował Peugeot – o 39,92%.

Tytuł lidera rynku w 2024 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 3 090 aut tej marki, o 13,49% mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,16%. Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 462 szt., o 11,55% więcej niż w 2023 r. Udział marki w rynku wyniósł 15,27%. Na trzecim miejscu jest Ford. W 2024 r. klienci tego producenta zarejestrowali 2 162 pojazdy dostawcze, o 0,55% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,41%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 931 szt., o 38,03% więcej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,98%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024 r. zarejestrowano 1 443 auta dostawcze tej marki, o 5,10% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 8.95%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024 r. jest Renault Master (2 164 szt.; -24,12% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (1 770 szt.; +37,74 r/r), na trzeciej Iveco Daily (1 229 szt.; +3,45% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 222 szt.; +15,39%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (894 szt.; +3,71%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty