Rejestracje aut. Zobacz jakie auta kupują Polacy

Paweł Piątek
Z najnowszego raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że wg danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w grudniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Z najnowszego raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że wg danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w grudniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. 123RF
Z najnowszego raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że wg danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w grudniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Spis treści

W grudniu zaobserwowano kolejny wzrost na rynku samochodowym. To ósmy z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r., a jedenasty w tym roku. Jest on kontynuacją pozytywnego trendu, gdyż w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada) liczba zarejestrowanych samochodów również wzrosła. Skumulowana liczba rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t w całym 2023 roku jest wyższa w porównaniu do poprzedniego roku.

Skąd taki dobry wynik? Z jednej strony to efekt realizacji zamówień złożonych jeszcze w 2022 roku. Z drugiej zaś strony, do końcowego rezultatu przyczyniła się stabilizacja dostaw i zwiększona dostępność poszczególnych modeli. Wcześniejsza, ograniczona dostępność aut ustąpiła miejsca zwiększonej podaży i agresywnej polityce rabatowej, co sprzyja sprzedaży. Poprawa sytuacji w gospodarce znajduje natomiast odzwierciedlenie w zwiększonych zakupach przedsiębiorców, gdyż to właśnie oni najczęściej decydowali się na zakup aut. Firmy nadal są głównym odbiorcą samochodów i stanowią ponad 70% wszystkich rejestracji.

Liczba klientów indywidualnych choć zwiększyła się o niemal 10% nie była w stanie „zrobić” wyniku. Wzrost liczby rejestrowanych aut przez klientów indywidualnych był niemal dwukrotnie niższy niż w przypadku flot.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 48 395 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 13,59% (+5 789 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 2,61% (+1 233 szt.) więcej niż w listopadzie 2023 roku. Dane skumulowane (539 560 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 11,94% (+57 572 szt.).

Siedem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 34,68%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 15,03%.

Rynek aut osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 42 117 samochodów osobowych, o 14,22% (+5 245 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 1,03% (+431 szt.) więcej niż w listopadzie 2023 r. W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 034 samochody osobowe, o 13,17% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+55 269 szt.).

W grudniu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,17%. Udział firm osiągnął poziom 73,83%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 095 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł 72,50%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 85,49%, największy spadek zanotował Ford, o 26,31%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali 91 195 aut tej marki, o 23,46% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,20%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 51 479 szt., o 22,37% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,84%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 36 081 samochodów, o 7,02% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,60%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 33 924 szt., o 10,09% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,14%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 26 931 auta tej marki, o 0,16% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,67%.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (26 858 szt.; +25,70% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (15 800 szt.; +45,06% r/r) oraz Toyota Yaris (13 456 szt. +7,87% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (13 405 szt.;+48,25%), a za nią KIA Sportage (12 453 szt.;+11,43% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (6 920 szt.;+24,08%), na drugim miejscu - KIA Sportage (5 419 szt.; +7,07%), na trzecim – Toyota Yaris (4 777 szt.; -9,56%), na czwartym – Toyota C-HR (4 186 szt.;+47,65%), a na piątym – Dacia Duster (4 180 szt. -21,85%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (23 054 szt.; +23,74%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (13 805 szt.; +43,16%), na trzecim – Toyota Yaris (8 679 szt.; +20,68%), na czwartym – KIA Sportage (7 034 szt.; +15,03%), , a na piątym – Toyota C-HR (6 601 szt.; +17,08%).

Rynek aut dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w grudniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 6 278 samochodów dostawczych, o 9,5% (+544 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 14,65% (+802 szt.) więcej niż w listopadzie 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano w Polsce 64 526 samochodów dostawczych, o 3,7% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 232,98%. Największy spadek zanotował Peugeot – o 21,79%.

Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 13 383 auta tej marki, o 3,48% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,74%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 155 szt., o 6,53% więcej niż w 2022r. Udział marki w rynku wyniósł 14,19%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2023r. klienci tego producenta zarejestrowali 7 413 pojazdów dostawczych, o 6,52% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,49%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 826 szt., o 46,95% więcej niż w 2022r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,58%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2023r. zarejestrowano 5 788 aut dostawczych tej marki, o 33,76% więcej niż w analogicznym okresie 2022r. Udział marki wyniósł 8,97%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2023r. jest Renault Master (10 062 szt.; -0,13% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (5 690 szt.; -20,16%), na trzeciej Fiat Ducato (4 973 szt.; +87,59% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (4 665 szt.; -7,00%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (4 220 szt.;+34,14%).

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty