Renault Clio i jego 22-letnia historia

(ip)
22-letnia historia i ponad jedenaście milionów sprzedanych egzemplarzy. Tak w skrócie można opisać historię Renault Clio - jednego z najpopularniejszych modeli segmentu B w Europie. Jeszcze w tym roku do sprzedaży trafi kolejna, czwarta już odsłona tego auta.
Fot. Renault
Fot. Renault

Nowe Clio trafi do sprzedaży w Polsce jesienią tego roku, ale wszystko zaczęło się w roku 1990, kiedy auto zostało następcą modelu − Renault 5 - w segmencie małych samochodów, ale z wyższym poziomem wyposażenia niż jego poprzednik. Aerodynamika, przestronne wnętrze mieszczące się na długości zaledwie 3,71 m, nowoczesne w tamtych latach silniki, to m.in. właśnie te czynniki pomogły mu w zdobyciu wielu zwolenników. Jego linia powszechnie się podobała, a nagrody nie kazały na siebie długo czekać, począwszy od tak upragnionego tytułu "Samochodu Roku 1991".

Clio zdobyło uznanie również za sprawą bogatego wyposażenia. Wersja RT posiadała w wyposażeniu seryjnym zdalnie zamykane drzwi i klapę bagażnika, elektrycznie podnoszone przednie szyby, regulację wysokości pasów bezpieczeństwa na przednich miejscach oraz − oferowany jako opcja − system ABS. Wersje RL, RN i RT zostały uzupełnione wersjami

Fot. Renault
Fot. Renault

bardziej sportowymi, takimi, jak Clio S, Clio 16V (1991) lub Clio Williams z 2-litrowym, 16-zaworowym silnikiem (1993) oraz seriami Be-Bop lub Chipie.

Model Clio Baccara (1991) oferował niespotykane wówczas w tym segmencie wyposażenie standardowe: skórzane fotele w dwóch odcieniach, gałkę dźwigni zmiany biegów z drewna orzecha włoskiego, regulację wysokości fotela kierowcy z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, klimatyzację, sterowanie radiem w kierownicy, wspomaganie układu kierowniczego.
 
Co ciekawe, już wtedy francuski producent eksperymentował z napędem elektrycznym. W 1997 roku w mieście Saint-Quentin-en-Yvelines (Francja) zostało przetestowanych około 50 modeli elektrycznych Clio, dostępnych dla szerokiej publiczności w ramach programu "Praxitèle". Ta śmiała wizja opłaciła się: w 1998 roku wyprodukowano blisko 4 miliony egzemplarzy Clio w siedmiu krajach.

Fot. Renault
Fot. Renault

W 1998 roku swoją premierę miało Clio II. Wyposażenie gwarantujące bezpieczeństwo stało się dostępne dla wszystkich: ABS i nowe poduszki powietrzne SRP kierowcy i pasażera były montowane w standardzie we wszystkich wersjach. Dotyczyło to również bocznych poduszek powietrznych. Od strony komfortu jazdy, wszystkie Clio II posiadały wspomaganie układu kierowniczego w standardzie. W zakresie jednostek napędowych, do trzech silników benzynowych o pojemnościach 1.2, 1.4 i 1.6 l dołączył 1.9-litrowy silnik wysokoprężny. Jednostki te umożliwiły zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 (spełniały wymagania normy EURO 3).

W roku 2000 marzenia sportowców ziściły się. Renault Sport osiągnęło podwójny sukces. Clio 2.0 16V Renault Sport robiło wrażenie osiągami 172-konnego silnika i doskonałym zachowaniem na drodze. Kilka miesięcy później przyszła kolej na Clio V6 24V, które przyciągało wzrok przebojowym silnikiem V6 o mocy 230 KM, umieszczonym centralnie z tyłu i do tego z napędem na tylne koła.

W 2001 roku, po wyprodukowaniu ponad 1,9 miliona egzemplarzy, Clio II przeszło głębokie zmiany stylistyczne: linia

Fot. Renault
Fot. Renault

nadwozia stała się bardziej dynamiczna, a wnętrze zyskało na jakości. Zainaugurowało również nową gamę silników serii K9K (1.5 dCi Common Rail). Spośród innych nowości wymienić należy: wspomaganie nagłego hamowania, przednie reflektory z podwójnym układem optycznym, napinacze pasów bezpieczeństwa, automatyczną klimatyzację, czujniki deszczu i światła.

Clio III weszło na rynek w 2005 roku, podczas gdy Clio II wciąż było produkowane pod nazwą Clio Campus. Dłuższe (3,99 m) i bardziej przestrzenne (5 wygodnych miejsc) od poprzednika, doświetlone dzięki największej w tym segmencie powierzchni szyb, Clio III postawiło na komfort pasażerów. Było także pierwszym modelem w swoim segmencie, który oferował kartę hands free, a w zależności od poziomu wyposażenia posiadał czujniki parkowania tyłem i automatyczną klimatyzację.

Clio III to również przyjemność jazdy: dzięki zawieszeniu zapożyczonemu z modelu Mégane II oferowało stosunek komfortu do trzymania się drogi na najwyższym poziomie. Jego właściwości dynamiczne podkreślało sześć jednostek napędowych: trzy benzynowe i trzy wysokoprężne. W 2007 roku zostało wyposażone w TCe 100 − pierwszy silnik Renault zaprojektowany zgodnie z ideą downsizingu w tym segmencie samochodów. Od strony bezpieczeństwa, Clio III jako

Fot. Renault
Fot. Renault

pierwsze w swojej klasie uzyskało pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Mogło również być wyposażone w system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP). Z takim wyposażeniem otrzymało w 2006 roku drugi tytuł Samochodu Roku – co się dotychczas nie udało żadnemu innemu modelowi segmentu B.

Czy czwarta generacja powtórzy sukcesy poprzedników? Odpowiedź na to pytanie poznamy już za kilka miesięcy.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty