Rozbudowa autostrady A4. Będzie wniosek do Najwyższej Izby Kontroli

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pod koniec listopada 2023 roku GDDKiA zarekomendowała rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem w istniejącym śladzie trasy.
Pod koniec listopada 2023 roku GDDKiA zarekomendowała rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem w istniejącym śladzie trasy. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Będzie wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę procesu rekomendacji rozbudowy autostrady A4 w tzw. starym śladzie - zapowiedzieli członkowie Komitetu Społecznego A4 Tylko w Nowym Śladzie i wicewojewoda dolnośląski Piotr Kozdrowicki.

Pod koniec listopada 2023 roku GDDKiA zarekomendowała rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem w istniejącym śladzie trasy. Oznacza to, że obecną dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Wcześniej brano pod uwagę także inne warianty m.in. budowy autostrady w nowym śladzie, które wymagałoby także wyburzeń domów. Protesty mieszkańców dotyczyły wszystkich wariantów.

Na konferencji prasowej we Wrocławiu członkowie Komitetu Społecznego A4 Tylko w Nowym Śladzie wspólnie z wicewojewodą dolnośląskim Piotrem Kozdrowickim zapowiedzieli, że złożą wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę procesu rekomendacji rozbudowy autostrady A4 w tzw. starym śladzie.

„Mamy istotne wątpliwości co do danych gromadzonych i przedstawianych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na tyle istotne, że wręcz stawiamy tezę, że dane były celowo manipulowane z tego powodu, żeby usprawiedliwić wariant przebudowy autostrady A4 w starym śladzie, natomiast odrzucić z góry jako nieopłacalny i nieadekwatny wariant budowy nowej trasy, który uważamy za najlepsze rozwiązanie dla Dolnego Śląska” - powiedział wicewojewoda Kozdrowicki.

Przedstawiciel protestujących mieszkańców Bogdan Michajluk zestawił różnice w danych przedstawionych pomiędzy posiedzeniem zespołu opiniowania inwestycji, a posiedzeniem komisji opiniowania inwestycji, choć w tym okresie nie wykonywano żadnych badań, zatem dane nie powinny się różnić.

„To są drastyczne różnice, a nie powinno ich być. Natężenie ruchu w jednej tabeli mamy 50 tys. pojazdów, a w drugiej 92 tys. pojazdów. Jeżeli nie robiono od marca do września żadnych badań to skąd ta zmiana? To nie jest pomyłka, ani czeski błąd” - powiedział Michajluk.

Ocenił, że zarówno wariant rozbudowy w starym śladzie, jak i te w nowym doprowadzałyby do przeniesienia ruchu tranzytowego na okoliczne drogi obok autostrady.

„Jesteśmy przekonani, że trzeba opracować jeszcze jeden wariant w nowym śladzie, który spełni rosnące potrzeby transportowe i oczekiwania społeczne. Przecież starej autostrady my się nie pozbędziemy, ale chcemy, by tranzyt znalazł się na innej, nowej autostradzie” - powiedział Michajluk.

Pochodzący z Dolnego Śląska wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz już wcześniej wypowiedział się za takim rozwiązaniem w rozmowie z Radiem Wrocław.

"Powiem tak; będzie rewizja, jeżeli chodzi o kwestię wyboru przebiegu, korytarza A4, czy po starym śladzie, czy po nowym śladzie. Na dzisiaj, po takich wstępnych analizach, wydaje się, że rozbudowa istniejącej autostrady nie wygląda racjonalnie, ekonomicznie i rozwojowo" - powiedział w radiu Paweł Gancarz.

Obecnie autostrada A4 na Dolnym Śląsku przebiega śladem trasy wybudowanej jeszcze przed II wojną światową. Mimo wymiany nawierzchni, na większej części trasy między Wrocławiem a Zgorzelcem nie ma pasa awaryjnego. W listopadzie 2023 roku GDDKiA zarekomendowała rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Legnicą a Wrocławiem w istniejącym śladzie trasy. Obecną dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpić miałaby nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Inwestycja ma kosztować ok. 8 mld zł. Prezentowane wcześniej warianty przebiegu autostrady nowym śladem spotykały się z protestami mieszkańców, m.in. z gminy Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Środa Śląska, Mietków. (PAP)

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty