Samochody i elektronika

(opr)
Fot. Hella
Fot. Hella
Gwałtowny rozwój elektroniki i jej powszechność powoduje, że mylimy funkcje i znaczenie urządzeń elektronicznych stosowanych w samochodach.

Gwałtowny rozwój elektroniki i jej powszechność powoduje, że mylimy funkcje i znaczenie urządzeń elektronicznych stosowanych w samochodach.

 

Niemal każdy kierowca jest w stanie wykazać przydatność nawigacji satelitarnej, systemu audio z telewizorem i odtwarzaczem DVD, konsoli do gier, czy urządzenia kontrolującego i określającego aktualne położenie samochodów transportujących ładunki. Te urządzenia jednak to tylko elementy wspomagające kierowcę, powodujące, że jazda staje się bardziej komfortowa i łatwiejsza. W żadnym stopniu nie wpływają jednak one na funkcjonowanie pojazdu, bez nich samochód nie traci swoich właściwości jezdnych, nadal może się poruszać, zużywa tą samą ilość paliwa. Wymienione wcześniej urządzenia mimo zaangażowania najnowszych technologii z punku

Fot. Hella
Fot. Hella

widzenia techniki samochodowej to tylko gadżety, nic nie znaczące dodatki. Samochód nigdy nie będzie ani salą kinową, ani koncertową, a konsola do gier przydaje się tylko na postoju i to też przez krótki czas. Można powiedzieć, że fascynujemy się elektroniką do samochodu.

 

30 lat rozwoju

 

Dla rozwoju samochodów znacznie bardziej ważna jest elektronika nie do, lecz dla samochodu, czyli te elementy, od których zależy jego poprawne i optymalne funkcjonowanie. Ta elektronika nie ma w sobie nic efektownego, nazwy poszczególnych części, zasady działania, czy ich parametry większości kierowców nic nie mówią. Zaczynają doceniać znaczenie tych części, gdy awaria któregoś z tych elementów unieruchamia pojazd.

Początki zastosowania części elektronicznych przeznaczonych dla samochodu to lata 70. Wtedy pojawiły się pierwsze układy tranzystorowe i tyrystorowe zastępujące mechanizm przerywacza w układzie zapłonowym. W efekcie silniki znacznie lepiej zapalały w niskich temperaturach i skończyły się kłopoty z koniecznością częstych regulacji przerwy przerywacza. W ciągu następnych 15 lat silniki "obudowano" zespołem czujników i sterowników, pozwalających na optymalizacje pracy silnika w taki sposób, aby kierowca był zadowolony z osiągów auta przy redukcji kosztów paliwa i spełnianiu przepisów dotyczących ochrony środowiska. Drugi nurt rozwoju elektroniki dla samochodu stanowią systemy bezpieczeństwa: poduszki, napinacze pasów, ABS, ESP.

 

Czujniki na rynek wtórny

 

Wszystkie systemy sterowania silnikiem i systemy bezpieczeństwa w swej pracy wykorzystują odpowiednie czujniki dostarczające informacje opisujące warunki w jakich nasz samochód się aktualnie znajduje np.: prędkość ruchu, prędkość obrotowa kół, położenie wału korbowego, ilość zasysanego powietrza, czy temperatura silnika. Jakość wykonania czujników, w uproszczeniu poprawność zamiany wielkości fizycznych i chemicznych na sygnały elektryczne, decyduje o poprawności pracy całego systemu sterowania samochodem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty