Fiat Stilo (2001 - 2008) - opinia użytkownika Rafi
2013-04-30, Rafi
Marka: | Fiat |
---|---|
Model: | Stilo |
Generacja: | (2001 - 2008) |
Rok produkcji: | 2003 |
Przebieg: | 140 tys. km |
Nadwozie: | Hatchback |
Silnik: | 1.6 16V |
Podsumowanie:
Można o tym aucie powiedzieć wiele dobrych i złych rzeczy. Zaletą jest niewątpliwie bardzo bogate wyposażenie seryjne - można trafić bez problemu na auto z pełną elektryką, automatyczną klimą, szklanym dachem, ABS, ASR. Na pewno nie polecam aut z silnikiem 1.2 oraz żadnego wariantu 1.6 (103KM od Fiata i 105KM od GM po face liftingu). 1.2 jest za słaby do tego ciężkiego auta, z kolei 1.6 chleje paliwo jak chory konik (w stosunku do oferowanej mocy). Dodatkowo 1.6 po face liftingu nie nadaje się do instalacji LPG, co znacznie podnosi koszty użytkowania. Silniki benzynowe 1.8 są stosunkowo dobre, spalają tyle samo paliwa co 1.6 a dają lepsze wrażenia, ale niestety lubią olej i coraz ciężej z częściami zamiennymi (koniec produkcji w 2004 roku). Silnikiem godnym polecenia w tym aucie to benzynowy 1.4, których jest bardzo mało - choć mocy nie ma za dużo, to w miarę bezproblemowy, lub diesel JTD lub nowsze MultiJet-y - niestety do PL trafiają auta z dużymi przebiegami ze skręconym licznikiem i mocno wyeksploatowane, więc pewnie pojawi się problem z dwumasą, EGR czy wtryskami. Przed zakupem warto sprawdzić sprężyny i czy założone są na nie specjalne osłony - w każdym warsztacie FIAT-a potwierdzą ich obecność - nie warto ryzykować opon, felg czy nawet życia na drodze, bo sprężyny w tym aucie pękają wyjątkowo często niezależnie od przebiegu, wieku czy marki sprężyn. Kolejną rzeczą to przesyt elektroniki w tym aucie, która lubi pokazywać rzeczy, których tak naprawdę nie ma, na przykład "coolant temperature is too high", albo znane chyba wszystkim właścicielom Stilo "lost connection". Uwaga - do wymiany żarówek potrzeba niejednokrotnie wyjęcia zbiornika płynu do spryskiwaczy lub akumulatora! Podsumowując: kilka denerwujących usterek doskwiera temu autu, jednak w miarę regularne serwisowanie i przede wszystkim - pewna historia - może sprawić, że auto odwdzięczy się długą i niezawodną eksploatacją. Do denerwujących błędów na wyświetlaczu, które znikają po następnym odpaleniu auta - trzeba się przyzwyczaić lub poszukać sobie dobrego elektryka, ponieważ wina leży najczęściej w zaśniedziałych stykach. Najlepszy silnik do tego samochodu to diesel JTD lub mJTD, ewentualnie benzynowy 1.4. Znalezienie jednak idealnego egzemplarza graniczy z cudem, tym nie mniej ja bym kupił jeszcze raz to auto, bo mi się zwyczajnie podoba.
Czy poleciłbyś innym zakup tego samochodu?
-
Silnik:
Silnik słabiutki, starej generacji, potliwy, paliwożerny, ale za to dobry dla LPG, lubi olej.
-
Zawieszenie:
Zawieszenie komfortowe, miękkie, za to pękają sprężyny - nagminnie.
-
Wnętrze:
Trzeszczące plastyki to chyba norma w autach tej klasy, za to bardzo bogate wyposażenie seryjne, zwłaszcza wersji przed FL.
-
Komfort jazdy:
Jeździ się dobrze, bywają wygodniejsze auta, ale w tej klasie nie można spodziewać się cudów.
Zużycie Paliwa
Śr. spalanie - cykl miejski | 10l/100km |
---|---|
Śr. spalanie - cykl mieszany | 8l/100km |
Śr. spalanie - trasa | 6.5l/100km |
Zalety i Wady
- bardzo bogate wyposażenie seryjne
- ponadczasowa sylwetka
- wariująca elektronika
- pękające sprężyny
- denerwujące drobiazgi takie jak dostęp do żarówek mijania
- cherlawy i paliwożerny silnik 1.6/103