Malejący obrót w handlu paliwami obserwowany jest od drugiej połowy 2012 roku. To właśnie wtedy cena 1 litra benzyny i ON
przekroczyła psychologiczną barierę 5 zł. Największy spadek odnotowano w sprzedaży oleju napędowego, a to właśnie on jest najpopularniejszym paliwem silnikowym w naszym kraju. Szacuje się, że jego sprzedaż stanowi nawet 60% całego rynku.
Niższy popyt na paliwa to również mniejsze wpływy do budżetu państwa z tytułu akcyzy. W połowie 2013 roku, dochody z tego podatku były o 600 mln zł niższe, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Przypomnijmy, że w przypadku benzyny, akcyza stanowi aż 29% jej ceny, zaś w przypadku oleju napędowego odsetek ten wynosi 22%. W 2012 roku wpływy z akcyzy były o niemal 1,5 mld zł niższe, niż pierwotnie zakładano.
Dane te mogą dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę informacje o zwiększającym się zużyciu paliwa. Nieoficjalnie, rośnie ono w tempie 1-2% rocznie. Z czego więc wynikają zmniejszone wpływy do budżetu? Zdaniem resortu finansów, problem stanowi rozrastająca się szara strefa w handlu paliwami.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?