Sprzedaż nowych aut. Jaki spadek w 2022 roku?
Jeśli przyjrzymy się sprzedaży nowych samochodów do 3,5 t, po jedenastu miesiącach 2022 roku dane skumulowane (439 382 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88% (-37 571 szt.).
Poziom niepewności na rynku jest duży. Na razie przeważa raczej pesymizm, a to oznacza, że w przewidywaniach naszych i producentów widzimy raczej spadki, a nie wzrosty. Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych o DMC do 3,5 tony - podkreśla Dariusz Balcerzyk z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Sprzedaż nowych aut. Najpopularniejsze marki i modele w 2022 roku
Tytuł lidera rynku po jedenastu miesiącach utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 66 887 aut tej marki, o 1,28% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,47%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 37 442 szt., o 10,68% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,78%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 31 468 samochodów, o 3,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,22%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 28 217 szt., o 10,16% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,37%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 24 998 aut tej marki, o 0,50% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,53%.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (19 600 szt.; -1,84% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (11 080 szt.; -17,79% r/r) oraz KIA Sportage (10 515 szt. +39,66% r/r), następnie Dacia Duster (10 037 szt.;-10,40% r/r), a za nią Skoda Octavia (9 912 szt.;-18,17% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 928 szt.;-4,85%), na drugim miejscu - Toyota Yaris Cross (4 805 szt.; +1 748,08%), na trzecim - Kia Sportage (4 785 szt.;+33,03%), na czwartym – Toyota Yaris (4 747 szt.; -15,53%), a na piątym – Hyundai Tucson (3 400 szt.-3,98%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (17 031 szt.; +4,99%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (8 757 szt.; -17,36%), na trzecim Hyundai i30 (7 339 szt.; +27,81%), czwartym – Toyota RAV4 (6 384 szt.; -13,90%), a na piątym – Toyota Yaris (6 333 szt.; -19,40%).
Import samochodów. Jaki spadek?
Łącznie import w okresie 11 miesięcy wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5% mniejszy niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany wynik importu nie przekroczy 800 tys. sztuk. Mniejszy roczny notowano ostatnio w 2013 roku (759 455 szt.). Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,5%, do 655 481 sztuk, a samochodów dostawczych - o 17,8%, do poziomu 61 944 sztuk - wylicza Dariusz Balcerzyk
W 2021 r. do Polski sprowadzono blisko 940 tys. używanych aut z zagranicy, w 2020 r. 848 tys., w 2019 r. i 2018 r. po 1 mln.
Import samochodów. Sprowadzamy coraz starsze pojazdy
Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, śrubowanie niechlubnego rekordu trwa. Średni wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,08 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,16), a w przypadku silników benzynowych osiągnął pułap 14 lat (14,00) - informuje ekspert Samaru.
Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,6% niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, i niemal dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (206 sztuk).
Samochody używane. Huśtawka na rynku
Po październikowym wzroście liczby ofert aut na rynku wtórnym, w listopadzie nastąpił spadek. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w listopadzie 2022 roku w Polsce oferowano 194.511 aut z drugiej ręki, co oznacza spadek w stosunku do października br. o 10.703 samochody. Natomiast mediana ceny nieznacznie wzrosła o 500 złotych, do 29.900 złotych.
„Rynek samochodów używanych obecnie można przyrównać do huśtawki. O ile w październiku kupujący mogli wybierać auta z oferty o prawie 9.000 pojazdów większej niż we wrześniu, to w listopadzie liczba oferowanych aut ponownie spadła o niemal 11.000 aut. W ciągu całego roku ten spadek był jeszcze większy, ponieważ w listopadzie 2021 roku oferowano do sprzedaży 210.904 samochody, czyli niemal o 16.400 aut więcej niż obecnie. Natomiast, pozytywnym sygnałem jest fakt, że sprzedawane samochody są młodsze i mają mniej przejechanych kilometrów. Oznacza to, że obserwowany przez nas trend od kilku miesięcy większego napływu młodych aut używanych, utrzymuje się“ – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Rynek motoryzacyjny. W tym segmencie widać wzrost
Według danych z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Według danych z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
- Listopad 2022 r. był pierwszym miesiącem od ponad 1,5 roku, w którym łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce przewyższyła liczbę hybryd typu plug-in (PHEV). Zakładamy, że pod warunkiem kontynuacji subsydiów z programu „Mój Elektryk” ten trend utrzyma się również w 2023 r., zwłaszcza, że w segmencie BEV zapowiadziano zdecydowanie więcej premier modelowych niż w segmencie PHEV – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Listopad był kolejnym miesiącem wzrostu rejestracji zeroemisyjnych pojazdów w parku samochodowym w Polsce. Z całą pewnością można stwierdzić, że ten wynik byłby znacznie lepszy, gdyby nie utrzymujące się problemy z dostępnością pojazdów. Jak wiadomo jest to konsekwencja kryzysu półprzewodnikowego, z którym wciąż mamy do czynienia oraz trwającej wojny w Ukrainie. Bo choć rośnie liczba oferowanych modeli pojazdów zeroemisyjnych, wyniki wskazują, że zainteresowanie klientów jest znacznie większe niż możliwości branży. Bardzo cieszy kolejny miesiąc wyraźnych wzrostów rejestracji w parku samochodów dostawczych, co oznacza, że zwłaszcza w miastach stopniowo zmniejsza się ilość pojazdów emitujących szkodliwe substancje – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody
- Dwóch ukraińskich żołnierzy zadźganych nożem w Niemczech. Sprawcą... Rosjanin
- QUIZ Test MultiSelect 2024 - oto legendarny test do policji. Zmora rekrutacji!
- Sytuacja na froncie wschodnim coraz gorsza. Moskwa świętuje mały sukces