Sprzedaż samochodów. Najgorszy rok dla branży od wielu lat. Mamy na to dowód

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Jeśli przyjrzymy się sprzedaży nowych samochodów do 3,5 t, po jedenastu miesiącach 2022 roku dane skumulowane (439 382 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88%  (-37 571 szt.).
Jeśli przyjrzymy się sprzedaży nowych samochodów do 3,5 t, po jedenastu miesiącach 2022 roku dane skumulowane (439 382 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88% (-37 571 szt.). Arkadiusz Wojtasiewicz
Skumulowana liczba rejestracji nowych samochodów po jedenastu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku. Nie najlepiej wyglądają także dane dotyczące importu pojazdów, a nabywcy obserwują stały wzrost cen aut używanych. To może być najgorszy rok na rynku samochodowym od wielu lat.

Sprzedaż nowych aut. Jaki spadek w 2022 roku?

Jeśli przyjrzymy się sprzedaży nowych samochodów do 3,5 t, po jedenastu miesiącach 2022 roku dane skumulowane (439 382 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88% (-37 571 szt.).

Poziom niepewności na rynku jest duży. Na razie przeważa raczej pesymizm, a to oznacza, że w przewidywaniach naszych i producentów widzimy raczej spadki, a nie wzrosty. Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych o DMC do 3,5 tony - podkreśla Dariusz Balcerzyk z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Sprzedaż nowych aut. Najpopularniejsze marki i modele w 2022 roku

Tytuł lidera rynku po jedenastu miesiącach utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 66 887 aut tej marki, o 1,28% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,47%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 37 442 szt., o 10,68% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,78%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 31 468 samochodów, o 3,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,22%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 28 217 szt., o 10,16% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,37%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 24 998 aut tej marki, o 0,50% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,53%. 

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (19 600 szt.; -1,84% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (11 080 szt.; -17,79% r/r) oraz KIA Sportage (10 515 szt. +39,66% r/r), następnie Dacia Duster (10 037 szt.;-10,40% r/r), a za nią Skoda Octavia (9 912 szt.;-18,17% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 928 szt.;-4,85%), na drugim miejscu - Toyota Yaris Cross (4 805 szt.; +1 748,08%), na trzecim - Kia Sportage (4 785 szt.;+33,03%), na czwartym – Toyota Yaris (4 747 szt.; -15,53%), a na piątym – Hyundai Tucson (3 400 szt.-3,98%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (17 031 szt.; +4,99%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (8 757 szt.; -17,36%), na trzecim Hyundai i30 (7 339 szt.; +27,81%), czwartym – Toyota RAV4 (6 384 szt.; -13,90%), a na piątym – Toyota Yaris (6 333 szt.; -19,40%). 

Import samochodów. Jaki spadek?

Łącznie import w okresie 11 miesięcy wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5% mniejszy niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany wynik importu nie przekroczy 800 tys. sztuk. Mniejszy roczny notowano ostatnio w 2013 roku (759 455 szt.). Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,5%, do 655 481 sztuk, a samochodów dostawczych - o 17,8%, do poziomu 61 944 sztuk - wylicza Dariusz Balcerzyk

W 2021 r. do Polski sprowadzono blisko 940 tys. używanych aut z zagranicy, w 2020 r. 848 tys., w 2019 r. i 2018 r. po 1 mln.

Import samochodów. Sprowadzamy coraz starsze pojazdy

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, śrubowanie niechlubnego rekordu trwa. Średni wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,08 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,16), a w przypadku silników benzynowych osiągnął pułap 14 lat (14,00) - informuje ekspert Samaru.

Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,6% niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, i niemal dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (206 sztuk).

Samochody używane. Huśtawka na rynku

Po październikowym wzroście liczby ofert aut na rynku wtórnym, w listopadzie nastąpił spadek. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w listopadzie 2022 roku w Polsce oferowano 194.511 aut z drugiej ręki, co oznacza spadek w stosunku do października br. o 10.703 samochody. Natomiast mediana ceny nieznacznie wzrosła o 500 złotych, do 29.900 złotych.

„Rynek samochodów używanych obecnie można przyrównać do huśtawki. O ile w październiku kupujący mogli wybierać auta z oferty o prawie 9.000 pojazdów większej niż we wrześniu, to w listopadzie liczba oferowanych aut ponownie spadła o niemal 11.000 aut. W ciągu całego roku ten spadek był jeszcze większy, ponieważ w listopadzie 2021 roku oferowano do sprzedaży 210.904 samochody, czyli niemal o 16.400 aut więcej niż obecnie. Natomiast, pozytywnym sygnałem jest fakt, że sprzedawane samochody są młodsze i mają mniej przejechanych kilometrów. Oznacza to, że obserwowany przez nas trend od kilku miesięcy większego napływu młodych aut używanych, utrzymuje się“ – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Rynek motoryzacyjny. W tym segmencie widać wzrost

Według danych z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Według danych z końca listopada 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

- Listopad 2022 r. był pierwszym miesiącem od ponad 1,5 roku, w którym łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce przewyższyła liczbę hybryd typu plug-in (PHEV). Zakładamy, że pod warunkiem kontynuacji subsydiów z programu „Mój Elektryk” ten trend utrzyma się również w 2023 r., zwłaszcza, że w segmencie BEV zapowiadziano zdecydowanie więcej premier modelowych niż w segmencie PHEV – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Listopad był kolejnym miesiącem wzrostu rejestracji zeroemisyjnych pojazdów w parku samochodowym w Polsce. Z całą pewnością można stwierdzić, że ten wynik byłby znacznie lepszy, gdyby nie utrzymujące się problemy z dostępnością pojazdów. Jak wiadomo jest to konsekwencja kryzysu półprzewodnikowego, z którym wciąż mamy do czynienia oraz trwającej wojny w Ukrainie. Bo choć rośnie liczba oferowanych modeli pojazdów zeroemisyjnych, wyniki wskazują, że zainteresowanie klientów jest znacznie większe niż możliwości branży. Bardzo cieszy kolejny miesiąc wyraźnych wzrostów rejestracji w parku samochodów dostawczych, co oznacza, że zwłaszcza w miastach stopniowo zmniejsza się ilość pojazdów emitujących szkodliwe substancje – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty