Ten model Mazdy kończy 20 lat. Sprzedano ponad 6 mln egzemplarzy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W 1999 roku Mazda rozpoczęła projekt zastąpienia dotychczasowych modeli Familia/323/Protegé nowymi hatchbackami i sedanami. Wyzwanie to podjął i prowadził główny projektant Hideki Suzuk
W 1999 roku Mazda rozpoczęła projekt zastąpienia dotychczasowych modeli Familia/323/Protegé nowymi hatchbackami i sedanami. Wyzwanie to podjął i prowadził główny projektant Hideki Suzuk Mazda
Mazda3, znana również jako Axela i w niektórych regionach świata dostępna przez pierwsze trzy generacje właśnie pod tą nazwą, niezmiennie od chwili swojej premiery w 2003 roku jest popularnym wyborem w segmencie samochodów kompaktowych. Teraz, gdy Mazda3 obchodzi 20. rocznicę debiutu, przyjrzyjmy się jej dotychczasowej historii. Globalnie sprzedano ponad 6 milionów egzemplarzy.

Początki Mazdy3

W 1999 roku Mazda rozpoczęła projekt zastąpienia dotychczasowych modeli Familia/323/Protegé nowymi hatchbackami i sedanami. Wyzwanie to podjął i prowadził główny projektant Hideki Suzuki, bazując na współpracy między centrami projektowymi Mazdy w USA, Niemczech i Japonii. W 2001 roku wybrano projekt autorstwa Hasipa Girgina, który następnie spędził sześć miesięcy dopracowując swoją wizję przed zatwierdzeniem do produkcji w Hiroszimie. Ostatecznie samochód został zaprezentowany w 2003 roku na 60. targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, a Mazda3 pierwszej generacji została wprowadzona na rynek japoński miesiąc później. Szybko zyskała popularność jako przystępny cenowo, przyjemny w prowadzeniu i dobrze wykonany samochód.

W roku 2006 Mazda zaprezentowała na targach motoryzacyjnych w Genewie zorientowaną na wysokie osiągi Mazdę3 MPS (Mazda Performance Series). Była ona wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i mocny 2,3-litrowy silnik z turbodoładowaniem, taki sam jak w Mazdzie 6 MPS. Samochód otrzymał pozytywne recenzje zarówno od przedstawicieli mediów, jak i klientów.

Ewolucja i innowacje Mazdy3

Mazda3 drugiej generacji została zaprezentowana w 2008 r., a jej premierowe pokazy odbyły się podczas Los Angeles Auto Show oraz Bologna Motor Show. Choć nadal wykorzystywała architekturę „C1” opracowaną wspólnie przez Forda, Mazdę i Volvo, model ten otrzymał aktualizacje w trakcie swojego cyklu życia, dzięki wprowadzeniu technologii Skyactiv i wersji wyczynowych do gamy modelowej.

Wyczynowy model MPS powrócił w drugiej generacji, oferując szereg usprawnień w zakresie elektronicznego modułu sterującego ECU, zmiany przełożeń skrzyni biegów, ulepszone hamulce i zawieszenie, udoskonalenia w projekcie tłoków, usprawnienia układu kierowniczego i inne zmiany kosmetyczne. Po raz kolejny MPS był ulubieńcem zarówno mediów, jak i klientów.

W połowie 2013 roku pojawiła się trzecia generacja Mazdy 3 wykorzystująca kompletny zestaw technologii Skyactiv. Jednocześnie po rezygnacji z wspólnej platformy „C1”, Mazda3 została osadzona na nowo opracowanym podwoziu Mazda Skyactiv współdzielącym elementy z Mazdą CX-5 pierwszej generacji. Ta Mazda3 była również pierwszą, która przyjęła język projektowania Kodo i wprowadziła innowacyjne technologie, takie jak skrzynie biegów i silniki Skyactiv, czy układ GVC.

Mazda3 trzeciej generacji była bazą dla koncepcyjnej Mazdy 3 „Skyactiv-CNG”, napędzanej sprężonym gazem ziemnym i prezentującej wszechstronność silnika Skyactiv-G, co świadczy o zaangażowaniu Mazdy w zrównoważoną strategię rozwoju Zoom Zoom i stosowane do dziś podejście oparte na różnorodnych rozwiązaniach napędów. Z kolei klienci w Japonii mieli możliwość nabycia Mazdy 3 z układem napędowym „Skyacitv-Hybrid”, który dzielił technologię z systemem Toyota Hybrid Synergy Drive, pokazując zaangażowanie Mazdy w elektryfikację napędów własnej gamy modelowej.

Wykorzystująca model koncepcyjny Kai jako bazę projektową, czwarta i obecna generacja Mazdy 3 została zaprezentowana w listopadzie 2018 roku podczas Los Angeles Auto Show i była pierwszym pojazdem Mazdy, który reprezentował ambicję marki w drodze do premium. Ta generacja Mazdy 3 jest również pierwszą, która charakteryzuje się głębokim zróżnicowaniem wizualnym między wersjami hatchback i sedan. Wyrazista stylistyka zdobyła liczne nagrody branżowe – w tym tytuł World Car Design of the Year 2020 – podobnie jak nowo wprowadzony silnik Skyactiv-X z zapłonem samoczynnym sterowanym świecą (obecnie zaktualizowany do e-Skyactiv X), który w połączeniu z nowym 24-woltowym układem miękkiej hybrydy oferuje unikatowe połączenie osiągów silnika wysokoprężnego i benzynowego.

W konstrukcji Mazdy 3 czwartej generacji zastosowano więcej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, co zaowocowało najlepszymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa uzyskanymi w międzynarodowych regulacyjnych procedurach testowych. Wprowadzono również układ GVC Plus – udoskonalenie systemu GVC z trzeciej generacji.

Edycja Specjalna 100th Anniversary

Aby uczcić stulecie Mazda Motor Corporation w 2020 r., przygotowana została specjalna wersja Mazdy 3. Edycja ta bazowała na najwyższym poziomie wyposażenia i zawierała elementy stylistyczne inspirowane pierwszym samochodem osobowym Mazdy, R360 Coupe. Ta limitowana wersja wyróżniała się z tłumu głównie dzięki perłowemu lakierowi Snowflake White, bogatej wersji wyposażenia wnętrza, fotelom i elementom wykończenia w kolorze burgundowym, nie wspominając o pamiątkowych oznaczeniach na karoserii oraz we wnętrzu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty