Na naszym kontynencie jednym z ważniejszych pól motoryzacyjnej konfrontacji jest segment D (tzw. klasa średnia), oferujący
auta atrakcyjne zarówno dla rynku firmowo-flotowego, jak i dla indywidualnych odbiorców szukających wygodnego samochodu rodzinnego. Obie wspomniane firmy zaprezentowały swe najnowsze samochody segmentu D w roku 2008. U Opla była to Insignia (następca Vectry), natomiast u Toyoty trzecia generacja europejskiego modelu, produkowanej w Anglii Avensis.
Szczególnie w przypadku Insigni przymiotnik „nowy” jest całkiem słuszny. Wraz z tym autem wprowadzono do Europy platformę GM Epsilon II, z większym o 37 mm rozstawem osi (2737 mm) od wysłużonej Vectry, a cały samochód jest dłuższy od poprzednika o ok. 200 mm. Toyota Avensis III natomiast bazuje na platformie oferowanej już od 2003 roku
(rozstaw osi 2700 mm) i urosła wobec poprzedniczki tylko symbolicznie, a zmiany w nadwoziu można uznać za kosmetykę stylizacyjną.
Oba auta miały zaprezentować nowe podejście koncernów do budowania tzw. obrazu firmy i jej produktów. W tej kwestii od dawna trwa spór: czy masowo produkowany samochód ma wyróżniać się dynamicznym, a nawet "sportowym" wyglądem, czy wręcz przeciwnie. Obaj konkurenci zdecydowali się tym razem na krok ku uatrakcyjnieniu stylizacji, ale ów krok w wykonaniu GM/Opla był bardziej zdecydowany. Insignia mogłaby wręcz występować jako sportowe, cztero- albo pięciodrzwiowe coupe, a nazwa wersji kombi, "Sports Tourer", nie jest wcale naciągana. Tymczasem nowa stylizacja Avensis, choć znacznie bardziej dynamiczna od poprzedniej, zatrzymała się (w porównaniu z Insignią) w pół drogi i... niektórzy mówią, że to lepiej, bo nie jest wyzywająca. Toyota zresztą uzupełniła ów wizerunek poprawiając krój reflektorów i przedniego zderzaka oraz wygląd tylnych lamp w modelu na
sezon 2011/2012.
Wnętrze obu samochodów różni się jeszcze bardziej. Toyota postawiła na prostotę, a niektórzy twierdzą, że ściągnęła wręcz ogólny układ tablicy przyrządów od głównego konkurenta, "króla rozsądku", Passata. Opel postanowił być natomiast bajerancki, kolorowy i błyszczący, co jednak nie oznacza użycia materiałów z najwyższej półki. Choć to sprawa gustu, na dłuższą metę w kabinie Insigni poczujemy się mimo wszystko bardziej dopieszczeni. Gdy chodzi o wyposażenie, w obu autach dostaniemy w standardzie lub za dopłatą na pewno więcej niż będzie nam potrzeba, a w Insigni może nawet dużo więcej.
Insignia miała być dla Opla modelem przełomowym i można to poznać po jej kompleksowej ofercie. Dostępne są trzy rodzaje nadwozia (sedan, liftback i kombi), obecnie aż 13 wersji silników od 115 do
325 KM (największą moc ma wersja OPC), wraz z mocnym turbodieslem 2.0 biturbo 195 KM. Najmocniejsze silniki (benzynowe turbo 250 KM, wszystkie V6 oraz turbodiesel biturbo) oferowane są z dołączanym napędem 4x4 Haldex najnowszej generacji, skrzynie biegów to różne manualne lub automatyczne przekładnie sześciobiegowe, dostępna jest opcja start/stop.
Tymczasem Toyota skonfigurowała ofertę znacznie bardziej wstrzemięźliwie. Proponuje tylko dwa nadwozia - sedan i kombi (liftback poprzedniej generacji podobno źle się sprzedawał), raptem siedem wersji czterocylindrowych silników od 132 do 177 KM i nie ma napędu 4x4. Dwie mocniejsze wersje benzynowe mogą mieć przekładnię bezstopniową, a tylko jedna wersja turbodiesla została opcjonalnie skojarzona z sześciobiegowym automatem. Co ciekawe, najmocniejszy silnik Toyoty to właśnie turbodiesel a nie odmiana benzynowa i trzeba przyznać, że silniki wysokoprężne japońskiego producenta, w szczególności te o pojemności 2,2 dm3, charakteryzują się lepszą kulturą pracy i mniejszą
głośnością niż podobne jednostki Opla.
Oba samochody skonstruowano podobnie (zespół napędowy ustawiony poprzecznie z przodu, przednie zawieszenie MacPherson, z tyłu wielowahaczowe) i oba oferują rozsądny komfort. Opel jednak postawił na nieco sportowy charakter auta, oferując opcjonalnie m. in. zmienne tłumienie amortyzatorów Flex Ride, a w mocnych odmianach zaawansowane przednie zawieszenie z wydzieloną osią obrotu zwrotnicy oraz wielkie hamulce Brembo.
Wspomnieliśmy już, że Opel ma o kilka cm. większy rozstaw osi i jest wyraźnie (o ponad 100 mm) dłuższy od Toyoty, ale nie powoduje to, że wewnątrz znajdziemy więcej przestrzeni. Pasażerowie przednich siedzeń poczują się w obu autach podobnie, ci z tyłu zasadniczo również, a z racji profilu "coupe" Opla, więcej miejsca na głowy będzie w
Toyocie. Także ilość miejsca w bagażniku jest zwiększa w Avensis, co zaznacza się szczególnie w wersjach kombi. Dynamiczna stylizacja Opla ma swoje konsekwencje. Ładowność konkurentów jest zbliżona i waha się w zależności od wersji w granicach 600 kg.
Którym z tych aut będzie się nam lepiej jeździć? Opel oferuje przede wszystkim większy wybór konfiguracji auta. Poza tym wielu klientów powie, że Avensis jest ciągle szara, nudna i pozbawiona charakteru. Ale niektórym właśnie to będzie pasować. Poza tym nadal powszechne jest przekonanie o bezawaryjności Toyot, szczególnie z tego segmentu (choć mówi się też, że Avensis to już nie Carina...). W rezultacie Opel, mimo gigantycznego wysiłku i mnóstwa atutów, ciągle tylko stara się by zostać królem segmentu D.
Wybrane dane techniczne:
marka/model | Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol | Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo |
Cena | Od 103 900 zł | Od 113 500 zł |
typ nadwozia/liczba drzwi | sedan 4d | sedan 4d |
liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | |
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4710/1810/1480 | 4830/1856/1498 |
rozstaw kół: przód/tył(mm) | 1540/1550 | 1585/1587 |
rozstaw osi (mm) | 2700 | 2737 |
masa własna (kg) | od 1490 | od 1428 |
pojemność bagażnika (l) | 509 - --- | 500 - 1015 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 70 |
Układ napędowy | | |
rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy |
typ silnika | wysokoprężny, doladowany, bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V | wysokoprężny, doładowany bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V, start/stop |
pojemność (cm3) | 1998 | 1956 |
liczba cylindrów | 4 | 4 |
napędzana oś | przód | przód, |
Skrzynia biegów | | |
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | |
Moc maks. (KM/obr/min) | 124/3600 | 130/4000 |
Moment obr. (Nm/obr/min) | 310/1600 - 2400 | 300/1750 - 2500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 9,8 | 11,1 |
Prędkość maks. (km/h) | 200 | 205 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,5 | 4,4 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 119 | 116 |
Nasza ocena:
Toyota Avensis 2.0 D-4D sedan | Opel Insignia 2.0 CDTI sedan | |
Przestronność wnętrza | +++++ | ++++ |
Silnik | +++++ | ++++ |
Poziom hałasu (odczuwalny) | +++++ | ++++ |
Zużycie paliwa | +++++ | +++++ |
Wyposażenie | ++++ | +++++ |
Cena | ++++ | +++ |
Wynik końcowy | ++++1/2 | ++++ |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?