Toyota GT86 powstała we współpracy Toyoty i Subaru. Toyota zdecydowała się nadać pierwszemu projektowi sportowemu po latach nazwę, która odwołuje się do wyczynowego dziedzictwa firmy. Pierwszy człon – „GT”- nawiązuje do modelu 2000GT z 1965 roku. To wyprodukowane w liczbie tylko 337 egzemplarzy coupe z dwulitrowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym.
Drugi człon nazwy – „86” – nawiązuje do legendarnego sportowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983-1987. Liczba 86 jest kluczem do projektu nowego samochodu, Toyoty GT86: od początku prac przyjęto wewnętrzne oznaczenie kodowe 086A, zarówno średnica jak i skok tłoka wynoszą 86 mm, a nawet chromowane końcówki wydechu mają średnicę 86 mm.
Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, Toyota GT86 jest bardzo zwarty autem. Niewielkim wymiarom towarzyszy nisko położony środek ciężkości (silnik boxer od Subaru) i bardzo dobre właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27). Dodatkową korzyścią z zastosowania silnika w układzie boxer jest – oprócz nisko położonego środka ciężkości pojazdu – jego zwarta konstrukcja, umożliwiająca wysunięcie skrzyni biegów w przód, co zapewnia kierowcy wygodę operowania pedałami.
Kokpit Toyoty GT86 podporządkowany jest ergonomii. Kierownica o średnicy 365 mm jest najmniejszą z zainstalowanych kiedykolwiek w samochodach Toyoty.
Jednostką napędową GT86 jest opracowany przez Subaru, czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1999 ccm, wyposażony w nową generację systemu wtrysku paliwa Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków pracy silnika paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra oraz do kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra, co zapewnia zawsze optymalny skład mieszanki i przekłada się na szybkość reakcji na dodanie gazu oraz większą moc i większy moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
Rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa i ogranicza emisję niepożądanych substancji. Silnik może osiągać prędkość obrotową do 7400 obr./min.
Czterocylindrowemu boxerowi towarzyszy sześciobiegowa przekładnia manualna lub opcjonalnie sześciobiegowa skrzynia automatyczna. Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu.
Toyota T86 dysponuje mocą 200KM i momentem obrotowym 204 Nm, dzięki czemu przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 sek., a prędkość maksymalna 226 km/h (dane dla wersji z manualną skrzynią biegów). Średnie zużycie paliwa to 7,1l/100 km.
Toyota GT86 będzie dostępna w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia, Sol i Prestige. Wersja Sol zawiera kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i multimediów. Standardowymi elementami wersji Sol jest m.in.: sześć poduszek powietrznych, felgi aluminiowe w rozmiarze 17 cali, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, światła LED do jazdy dziennej, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdy Easy Entry, tempomat, czy system multimedial-ny Toyota Touch.
Cena kompletnie wyposażonej Toyoty GT86 Sol z manualną skrzynią biegów wynosi 129 900 zł. Wersja Prestige kosztuje 136 900 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów wynosi 7 000 zł. Od sierpnia dostępny będzie także pakiet stylistyczny Aero, w cenie 8 000 zł.
Paweł Puzio
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?