Wygląda na to, że klienci decydujący się na auta klasy kompakt premium będą mieli w czym wybierać. Po tym, jak pod koniec 2011 roku BMW zaprezentowało nową serię 1, na tegorocznych targach samochodowych w Genewie swoją premierę mają kolejne generacje dwóch największych rywali bawarskiego pojazdu - Mercedes Klasy A oraz Audi A3.
Model producenta ze Stuttgartu powstał na płycie podłogowej MFA, która wcześniej została wykorzystana przy produkcji nowej Klasy B. Ale nowością jest nie tylko podwozie, lecz również kształt nadwozia. Zarówno pierwsza, jak i druga generacja kompaktowego Mercedesa przypominała minivana. Producent postanowił zerwać z taką polityką i zdecydował się na bardziej sportowy design.
Dzięki pochylonym słupkom C, sylwetka pojazdu nabrała agresywniejszych kształtów, przywodząc na myśl auta coupe. Przednia część nadwozia została zaprojektowana zgodnie ze stylistyką pozostałych modeli Mercedesa. Szeroki grill z dużym i wyeksponowanym logo producenta oraz trzy wloty powietrza w zderzaku zdecydowanie wpływają na dynamiczny wizerunek Klasy A. Z kolei boczna część nadwozia, dzięki kilku wyraźnym przetłoczeniom przypomina wspomnianą wcześniej Klasę B.
- "To nie jest samochód, który kupuje się wyłącznie z racjonalnych powodów. Dzięki nowoczesnej stylistyce, zdecydują się na niego również klienci, którzy przy wyborze pojazdu kierują się także emocjami" - powiedział Dieter Zetsche, szef Mercedesa, w wywiadzie z portalem Autocar.
W porównaniu do drugiej generacji, nowa Klasa A jest dłuższa o 487 mm (teraz mierzy 4292 mm długości), szersza o 15 mm (obecnie 1780 mm szerokości). Co ciekawe, auto zostało również obniżone aż o 163 mm. Dzięki temu, producentowi udało się osiągnąć wysoką wydajność aerodynamiczną.
Opór powietrza wynosi zaledwie Cx=0,26. Jest to jeden z najlepszych wyników w tej klasie.
Pod maską nowej Klasy A odnajdziemy zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. Oferta silników zasilanych benzyną obejmować będzie motory wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Podstawową jednostką będzie silnik 1.6-litra, który generuje 115 KM i został zapożyczony z Renault. Z kolei motor o tej samej pojemności, lecz produkcji Mercedesa, będzie oferowany w dwóch wersjach mocy: 156 KM i 208 KM.
Jeśli zaś chodzi o jednostki zasilane olejem napędowym, Mercedes oferuje 1.8-litrowego diesla w odmianach 109 i 136 KM. Słabsza z nich emituje zaledwie 99 g CO2/km. Jest to pierwszy seryjnie produkowany Mercedes, który zszedł poniżej bariery 100 g. W ofercie pojawi się również wersja A220 CDI, a pod jej maską będzie pracował silnik 2.2-litra generujący 170 KM.
Wszystkie jednostki będą współpracowały z sześciostopniową przekładnią manualną, zaś siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa będzie oferowana za dopłatą.
- "Auto jest całkowicie nowe. Od zera zaprojektowaliśmy każdy, nawet najdrobniejszy element" - podsumował Mercedesa Klasy A Dieter Zetsche.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?