Hybryda plug-in a auto elektryczne. Podobieństwa i różnice
Hybrydy typu plug-in, czasem oznaczane skrótem PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączą klasyczny silnik spalinowy z elektrycznym, który może być ładowany w czasie jazdy lub po podłączeniu do zewnętrznego źródła energii.
Dziś najbardziej zaawansowane z hybryd typu plug-in potrafią bardzo efektywnie zarządzać energią, maksymalizując wykorzystanie silnika elektrycznego. Do tego celu angażują na przykład analizę topografii trasy przejazdu i planują z wyprzedzeniem, w których miejscach wydajniejsze będzie wykorzystanie silnika spalinowego, w których elektrycznego, a w których połączona siła obydwóch. Strategia ta pozwala maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa i możliwie najdłużej korzystać z cichego napędu elektrycznego na przykład w większym ruchu miejskim.
Samochody elektryczne z kolei napędzane są wyłącznie energią elektryczną. Ich akumulatory mają znacznie większą pojemność, dzięki czemu korzystając tylko z tego alternatywnego źródła energii mogą dojechać na jednym ładowaniu nawet dziesięć razy dalej niż hybrydy typu plug-in.
Hybryda plug-in nie taka ekologiczna?
Niemiecka organizacja non profit Deutsche Umwelthilfe (DUH), która zajmuje się m.in. się ochroną środowiska, w 2020 roku uznała, że ładowane z gniazdka auta hybrydowe szkodzą środowisku w zdecydowanie większym stopniu niż zwykłe hybrydy. Są także bardziej szkodliwe niż auta z silnikami wysokoprężnymi.
Z przeprowadzonych testów w ruchu drogowym wynika, że emisja CO2 przez hybrydy plug-in może być nawet 10-krotnie wyższa od deklarowanej przez producenta.
Zwrócono również uwagę, że kierowcy wykorzystują tego typu pojazdy jak zwykłe samochody spalinowe, a sprawność baterii spada zdecydowanie szybciej niż w zwykłych autach elektrycznych.
Unia Europejska chce zmian
Agencja Reuters informuje, że mają nastąpić zmiany w protokole WLTP tak, by w zdecydowanie większym stopniu uwzględniał on rzeczywiste zużycie paliwa. Zmiany te uderzą w hybrydy plug-in. Konkretne rozwiązania miałyby zostać podjęte do końca roku.
Jeśli zmiany wejdą w życie może dojść do wycofania z oferty drogich modeli, które częściowo zastąpią pojazdy z napędem elektrycznym.
Hybryda plug-in - rzeczywiste zużycie paliwa
W 2020 roku Europejska Federacja Transportu i Środowiska (T&E) zmierzyła rzeczywiste emisje spalin trzech popularnych hybryd plug-in: BMW X5, Mitsubishi Outlandera oraz Volvo XC60.
BMW X5 uzyskało wynik 42,3 grama CO/km, czyli o 1/4 większy od deklarowanego. Próba w trybie ładowania baterii (silnik spalinowy oprócz napędzania auta doładowuje wówczas akumulatory), wynik wyniósł 384,6 grama CO2/km. Odpowiada to zużyciu paliwa na poziomie 16,5 l/100 km. Zgodnie z cyklem pomiarowym WLTP BMW X5 45e emitować ma średnio 32 gramów CO2/km, co odpowiada spalaniu na poziomie 1,38 l/100 km.
Hybryda plug-in w Polsce
Pod koniec grudnia 2021 r. po polskich drogach jeździło 38 001 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% (18 795 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 19 206 szt.
Zobacz także: Tak prezentuje się Dacia Jogger
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody