Włosi kąśliwie porównywali ją do kości mątwy (wł. osso di seppia), podłużnej, grzbietowej osłony w ciele głowonoga. Hodowcy kanarków wiedzą w czym rzecz. Mątwią kość wkłada się ptakom do klatek jako źródło wapnia, szczególnie w okresie lęgów, pierzenia i dorastania młodych. Z czasem przezwisko to przylgnęło do pierwszego pokolenia Spidera i utraciło negatywną wymowę.
Kształt Alfy Romeo Spider mógł szokować pół wieku temu, szczególnie na tle ówczesnych tradycyjnych, brytyjskich roadsterów. Była opływowa, z obłymi kloszami na reflektorach, a długi tył i krótki przedział pasażerski sprawiały, że miała proporcje motorówki.
Sylwetkę zaprojektowało studio Pininfarina, które odważnie poczynało sobie z kształtami samochodów, czerpiąc z estetyki „wieku atomu”. Ślady późniejszego Spidera można odnaleźć w serii prototypów Super Flow z drugiej połowy lat 50., których spłaszczone nadwozia z przezroczystymi kopułami przykrywającymi kabinę (i nie tylko) udawały, że koła wiążące je z ziemią są zaledwie przejściowym dodatkiem.
Alfa Spider zadebiutowała podczas wystawy w Genewie, wiosną 1966 r. Została przyjęta z rezerwą, choć wydawało się, że liczne samochody wyścigowe oraz Jaguar E przedstawiony w 1961 r. przyzwyczaiły publiczność do „naleśnikowych” kształtów karoserii. Szczęśliwie odsiecz przybyła z rynku kluczowego dla „młodzieżowych aut na kieszeń czterdziestolatka”: ze Stanów Zjednoczonych. W 1967 r. tuż przed Bożym Narodzeniem wszedł na ekrany kin „Absolwent” (ang. The Graduate”) z rewelacyjnym Dustinem Hoffmanem i jego ślicznym samochodem w rolach głównych. Czerwona Alfa Romeo wyglądała tak znakomicie jak Anne Bancroft jako Mrs. Robinson i poruszała się równie kusząco. Samochód zwrócił na siebie uwagę, choć jego roczna produkcja nigdy nie wyszła ponad wielkość czterocyfrową.
W najlepszym, 1991 powstały 907 3 sztuki. Popyt był ściśle uzależniony od koniunktury na rynku amerykańskim i falował wraz z nią. W kryzysowym 1981 zbudowano tylko 165 3 egzemplarze.
Spider utrzymywał się na powierzchni, ponieważ był dobrym źródłem dochodów i doskonałym „narzędziem marketingowym”. Skonstruowano go przy użyciu elementów popularnej Giulii, w tym jej skróconego podwozia, zatem był niedrogi w produkcji. Miał niezależne zawieszenie z przodu, z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Z tyłu była sztywna oś z wahaczami wzdłużnymi i drążkiem. Ponadto przy obu osiach były sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe. Hamulce tarczowe znalazły się przy wszystkich kołach. Czterocylindrowy silnik od samego początku współpracował ze skrzynką pięciobiegową. W połowie lat 60. były to rozwiązania nowoczesne, nie spotykane powszechnie, zwłaszcza w komplecie. Do kierowców przemawiała jednak głównie aura samochodu. Jego wdzięk, sportowy zadzior wybrzmiewający z rury wydechowej oraz wszystko, co auta bez dachu mają najlepszego.
Spider był wizytówką marki. Chciała produkować samochody dające przyjemność z jazdy, a ten akurat model zapewniał rozkoszy pod dostatkiem. Był szybki, choć nie bardzo szybki. W przeciwieństwie do innych Alf Romeo przeważnie nie bił się z zapałem o dobre wyniki w sportach motorowych. Coś sprawiało, że kierowcy woleli używać go do beztroskich przejażdżek, a nie bitew o setne części sekundy.
Pierwotnie oferowany 1600 Duetto o mocy 109 KM został zastąpiony w 1967 r. przez 1750 Veloce osiągający 118 KM (w USA nawet 1 32 KM) oraz 1 300 Junior o mocy 89 KM w 1968. Od tej pory już do końca gamę Spidera tworzyły dwie odmiany: słabsza i mocniejsza. Wygląd nadwozia co pewien czas korygowano, dopasowując wystrój do aktualnych trendów. Wyraźną zmianą było ucięcie na płasko tyłu dokonane przez projektantów w 1969 r. Włosi nazywają tę wersję „coda tronca” – krótki ogon. W 1982 w serii 3a wraz z obłożeniem karoserii plastikiem zrezygnowano z opływowych pokryw reflektorów. Zresztą i tak były stosowane wyłącznie w Europie, w samochodach wysyłanych do Stanów Zjednoczonych nie występowały. Niemcy mówią o trzecim pokoleniu Spidera „Gummilippe”, co znaczy „gumowe wargi”.
Zmiany dokonywane pod naporem przejściowych mód i amerykańskich przepisów o bezpieczeństwie nie zawsze dodawały autu urody. Dlatego najwyżej ceniony jest model sprzed roku 1969, z zaokrąglonym tyłem. Włosi świadomie do niego nawiązali w ostatniej generacji Spidera z lat 1990-9 3, która z zapasem mieści się w kategorii samochodów „nostalgicznych”. O tyle lepszych np. od Volkswagena New Beetle, że wywodzących się wprost z oryginału. W ramach ostatniej serii Alfa zrobiła Amerykanom prezent w postaci 190 sztuk jubileuszowej odmiany Spider Veloce CE (ang. Commemorative Edition). Każda z nich miała na desce rozdzielczej plakietkę z numerem. Oferowano je jako „model 1994”. Specjalnych serii było zresztą więcej, m.in. „Niki Lauda” w 1978 czy „Beauté” w 1991, zainspirowana przez francuskiego projektanta mody Jean-Louis Scherrera.
W czwartej serii po raz pierwszy zaoferowano w ramach opcji 3-biegowy „automat”. Znacznie wcześniej fabryka zaczęła proponować zdejmowany, sztywny hard-top. Była również wersja Targa, ze zdejmowanym fragmentem dachu nad siedzeniami. Przez ofertę przemknęła też odmiana 2+2, która nie zagrzała długo miejsca, gdyż tylna kanapa nie dawała możliwości zamontowania pasów bezpieczeństwa.
Przez prawie 30 lat zbudowano 124 115 sztuk wszystkich Spiderów. Atutem Alfy jest nie „ilość”, a „jakość”. Zapadła ludziom w pamięć, o czym świadczy choćby liczba przezwisk, jakim obdarzają poszczególne jej generacje. Prawie każda Alfa zwraca na siebie uwagę, ale tylko Spider ma w sobie aż tyle włoskiej, bezpretensjonalnej, swobodnej elegancji.
Cztery razy
Spider był produkowany przez 27 lat. Powstały cztery generacje. Pierwsza 1a „osso di seppia” z lat 1966-69 wyróżniała się obłym, płaskim tyłem. 2a z lat 1969-81 miała skrócony, prostopadle ucięty „tył Kamma”. 3a „Aerodinamica” z lat 1982-89, znana też jako „kaczy kuper” była obudowana elementami z czarnego tworzywa, a tył wieńczył duży spojler.
Czwarta 4a „Ultima” z lat 1990-93 wróciła niejako do czystości pierwowzoru. Wprawdzie dostała potężne zderzaki, ale były one lakierowane w kolorze nadwozia. Bagażnik, z pasem wąskich świateł biegnącym przez całą szerokość, łagodnie opadał i zawijał się na boki.
W Spiderze montowano 4-cylindrowe silniki o pojemności (w zaokrągleniu) 1300, 1600, 1750 i 2000 cm3 w kilku wariantach. Najsłabszy osiągał 89, najmocniejszy 132 KM.
Duetto czyli we dwoje
Ten nieoficjalny przydomek miał zostać nazwą modelu. Wyłoniono go w konkursie, niestety, okazało się, że zastrzegła go inna firma. Określa się nim pierwotną wersję z silnikiem 1600. Nazwą Junior oznaczano późniejsze odmiany ze słabszymi silnikami, Veloce – z mocniejszymi. W 1986 pojawiła się Quadrifoglio Verde (wł. czterolistna koniczynka), nawiązująca do aut wyczynowych. W USA od 1985 do 1990 sprzedawano też skromną „The Graduate”.
Giulia, Giulietta…
Silniki Spidera były godne pozazdroszczenia. Miały blok i głowicę ze stopów lekkich oraz dwa wałki rozrządu (DOHC), choć tylko po dwa zawory na cylinder. Firma stosowała je w wielu wersjach w różnych modelach. Wywodziły się z dwuwałkowego silnika o pojemności 1290 cm3, jaki wprowadzono w 1954 w Alfie Romeo Giulietta. Wycofano je dopiero w 1994, a ostatnie wersje montowane w Alfach 75, 155 i 164 miały zmienne fazy rozrządu, elektroniczny wtrysk i po dwie świece na cylinder (Twin Spark).
Wybrane dane techniczne Alfy Romeo Spider
Model | Spider 1600 Duetto serii 1a | Spider Veloce 2000 serii 2a | Spider 2.0 serii 4a |
Rocznik | 1966 | 1975 | 1994 |
Typ nadwozia/ liczba drzwi | spider/2 | spider/2 | spider/2 |
Liczba miejsc | 2 | 2 | 2 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4250/1630/1290 | 4120/1630/1290 | 4258/1630/1290 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1310/1270 | 1324/1274 | 1324/1274 |
Rozstaw osi (mm) | 2250 | 2250 | 2250 |
Masa własna (kg) | 990 | 1040 | 1110 |
Pojemność bagażnika (l) | 230 | 300 | 300 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 46 | 51 | 46 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Pojemność silnika (cm3) | 1570 | 1962 | 1962 |
Napędzana oś | tylna | tylna | tylna |
Skrzynia biegów typ/ liczba przełożeń | ręczna/5 | ręczna/5 | ręczna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 109 przy 6000 | 128 przy 5300 | 126 przy 5800 |
Moment obr. (Nm) przy obr./min | 139 przy 2800 | 186 przy 3500 | 167 przy 4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,3 | 9 | 9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 192 | 192 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 9 | 10,4 | 8,7 |
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?