Alfa Romeo Spider. Wizytówka marki

Michał Kij
Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo
Gdy nowa, była śmiałą propozycją samochodu dla przyjemności. Dla niektórych zbyt śmiałą. Zmieniła to rola filmowa i upływ lat. Alfa Spider okazała się niezwykle długowieczna. Przeżyła większość konkurentów i niejednego dziennikarza, który na niej wieszał psy.
Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo

Włosi kąśliwie porównywali ją do kości mątwy (wł. osso di seppia), podłużnej, grzbietowej osłony w ciele głowonoga. Hodowcy kanarków wiedzą w czym rzecz. Mątwią kość wkłada się ptakom do klatek jako źródło wapnia, szczególnie w okresie lęgów, pierzenia i dorastania młodych. Z czasem przezwisko to przylgnęło do pierwszego pokolenia Spidera i utraciło negatywną wymowę.

Kształt Alfy Romeo Spider mógł szokować pół wieku temu, szczególnie na tle ówczesnych tradycyjnych, brytyjskich roadsterów. Była opływowa, z obłymi kloszami na reflektorach, a długi tył i krótki przedział pasażerski sprawiały, że miała proporcje motorówki.

Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo

Sylwetkę zaprojektowało studio Pininfarina, które odważnie poczynało sobie z kształtami samochodów, czerpiąc z estetyki „wieku atomu”. Ślady późniejszego Spidera można odnaleźć w serii prototypów Super Flow z drugiej połowy lat 50., których spłaszczone nadwozia z przezroczystymi kopułami przykrywającymi kabinę (i nie tylko) udawały, że koła wiążące je z ziemią są zaledwie przejściowym dodatkiem.

Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider / Fot. Alfa Romeo

Alfa Spider zadebiutowała podczas wystawy w Genewie, wiosną 1966 r. Została przyjęta z rezerwą, choć wydawało się, że liczne samochody wyścigowe oraz Jaguar E przedstawiony w 1961 r. przyzwyczaiły publiczność do „naleśnikowych” kształtów karoserii. Szczęśliwie odsiecz przybyła z rynku kluczowego dla „młodzieżowych aut na kieszeń czterdziestolatka”: ze Stanów Zjednoczonych. W 1967 r. tuż przed Bożym Narodzeniem wszedł na ekrany kin „Absolwent” (ang. The Graduate”) z rewelacyjnym Dustinem Hoffmanem i jego ślicznym samochodem w rolach głównych. Czerwona Alfa Romeo wyglądała tak znakomicie jak Anne Bancroft jako Mrs. Robinson i poruszała się równie kusząco. Samochód zwrócił na siebie uwagę, choć jego roczna produkcja nigdy nie wyszła ponad wielkość czterocyfrową.

W najlepszym, 1991 powstały 907 3 sztuki. Popyt był ściśle uzależniony od koniunktury na rynku amerykańskim i falował wraz z nią. W kryzysowym 1981 zbudowano tylko 165 3 egzemplarze.

Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo

Spider utrzymywał się na powierzchni, ponieważ był dobrym źródłem dochodów i doskonałym „narzędziem marketingowym”. Skonstruowano go przy użyciu elementów popularnej Giulii, w tym jej skróconego podwozia, zatem był niedrogi w produkcji. Miał niezależne zawieszenie z przodu, z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Z tyłu była sztywna oś z wahaczami wzdłużnymi i drążkiem. Ponadto przy obu osiach były sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe. Hamulce tarczowe znalazły się przy wszystkich kołach. Czterocylindrowy silnik od samego początku współpracował ze skrzynką pięciobiegową. W połowie lat 60. były to rozwiązania nowoczesne, nie spotykane powszechnie, zwłaszcza w komplecie. Do kierowców przemawiała jednak głównie aura samochodu. Jego wdzięk, sportowy zadzior wybrzmiewający z rury wydechowej oraz wszystko, co auta bez dachu mają najlepszego.

Spider był wizytówką marki. Chciała produkować samochody dające przyjemność z jazdy, a ten akurat model zapewniał rozkoszy pod dostatkiem. Był szybki, choć nie bardzo szybki. W przeciwieństwie do innych Alf Romeo przeważnie nie bił się z zapałem o dobre wyniki w sportach motorowych. Coś sprawiało, że kierowcy woleli używać go do beztroskich przejażdżek, a nie bitew o setne części sekundy.

Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo

Pierwotnie oferowany 1600 Duetto o mocy 109 KM został zastąpiony w 1967 r. przez 1750 Veloce osiągający 118 KM (w USA nawet 1 32 KM) oraz 1 300 Junior o mocy 89 KM w 1968. Od tej pory już do końca gamę Spidera tworzyły dwie odmiany: słabsza i mocniejsza. Wygląd nadwozia co pewien czas korygowano, dopasowując wystrój do aktualnych trendów. Wyraźną zmianą było ucięcie na płasko tyłu dokonane przez projektantów w 1969 r. Włosi nazywają tę wersję „coda tronca” – krótki ogon. W 1982 w serii 3a wraz z obłożeniem karoserii plastikiem zrezygnowano z opływowych pokryw reflektorów. Zresztą i tak były stosowane wyłącznie w Europie, w samochodach wysyłanych do Stanów Zjednoczonych nie występowały. Niemcy mówią o trzecim pokoleniu Spidera „Gummilippe”, co znaczy „gumowe wargi”.

Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo

Zmiany dokonywane pod naporem przejściowych mód i amerykańskich przepisów o bezpieczeństwie nie zawsze dodawały autu urody. Dlatego najwyżej ceniony jest model sprzed roku 1969, z zaokrąglonym tyłem. Włosi świadomie do niego nawiązali w ostatniej generacji Spidera z lat 1990-9 3, która z zapasem mieści się w kategorii samochodów „nostalgicznych”. O tyle lepszych np. od Volkswagena New Beetle, że wywodzących się wprost z oryginału. W ramach ostatniej serii Alfa zrobiła Amerykanom prezent w postaci 190 sztuk jubileuszowej odmiany Spider Veloce CE (ang. Commemorative Edition). Każda z nich miała na desce rozdzielczej plakietkę z numerem. Oferowano je jako „model 1994”. Specjalnych serii było zresztą więcej, m.in. „Niki Lauda” w 1978 czy „Beauté” w 1991, zainspirowana przez francuskiego projektanta mody Jean-Louis Scherrera.

Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo

W czwartej serii po raz pierwszy zaoferowano w ramach opcji 3-biegowy „automat”. Znacznie wcześniej fabryka zaczęła proponować zdejmowany, sztywny hard-top. Była również wersja Targa, ze zdejmowanym fragmentem dachu nad siedzeniami. Przez ofertę przemknęła też odmiana 2+2, która nie zagrzała długo miejsca, gdyż tylna kanapa nie dawała możliwości zamontowania pasów bezpieczeństwa.

Przez prawie 30 lat zbudowano 124 115 sztuk wszystkich Spiderów. Atutem Alfy jest nie „ilość”, a „jakość”. Zapadła ludziom w pamięć, o czym świadczy choćby liczba przezwisk, jakim obdarzają poszczególne jej generacje. Prawie każda Alfa zwraca na siebie uwagę, ale tylko Spider ma w sobie aż tyle włoskiej, bezpretensjonalnej, swobodnej elegancji.


Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider 1600 Duetto / Fot. Alfa Romeo

Cztery razy

Spider był produkowany przez 27 lat. Powstały cztery generacje. Pierwsza 1a „osso di seppia” z lat 1966-69 wyróżniała się obłym, płaskim tyłem. 2a z lat 1969-81 miała skrócony, prostopadle ucięty „tył Kamma”. 3a „Aerodinamica” z lat 1982-89, znana też jako „kaczy kuper” była obudowana elementami z czarnego tworzywa, a tył wieńczył duży spojler.

Czwarta 4a „Ultima” z lat 1990-93 wróciła niejako do czystości pierwowzoru. Wprawdzie dostała potężne zderzaki, ale były one lakierowane w kolorze nadwozia. Bagażnik, z pasem wąskich świateł biegnącym przez całą szerokość, łagodnie opadał i zawijał się na boki.

W Spiderze montowano 4-cylindrowe silniki o pojemności (w zaokrągleniu) 1300, 1600, 1750 i 2000 cm3 w kilku wariantach. Najsłabszy osiągał 89, najmocniejszy 132 KM.


Alfa Romeo Spider Veloce / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider Veloce / Fot. Alfa Romeo

Duetto czyli we dwoje

Ten nieoficjalny przydomek miał zostać nazwą modelu. Wyłoniono go w konkursie, niestety, okazało się, że zastrzegła go inna firma. Określa się nim pierwotną wersję z silnikiem 1600. Nazwą Junior oznaczano późniejsze odmiany ze słabszymi silnikami, Veloce – z mocniejszymi. W 1986 pojawiła się Quadrifoglio Verde (wł. czterolistna koniczynka), nawiązująca do aut wyczynowych. W USA od 1985 do 1990 sprzedawano też skromną „The Graduate”.


Alfa Romeo Spider Veloce / Fot. Alfa Romeo
Alfa Romeo Spider Veloce / Fot. Alfa Romeo

Giulia, Giulietta…

Silniki Spidera były godne pozazdroszczenia. Miały blok i głowicę ze stopów lekkich oraz dwa wałki rozrządu (DOHC), choć tylko po dwa zawory na cylinder. Firma stosowała je w wielu wersjach w różnych modelach. Wywodziły się z dwuwałkowego silnika o pojemności 1290 cm3, jaki wprowadzono w 1954 w Alfie Romeo Giulietta. Wycofano je dopiero w 1994, a ostatnie wersje montowane w Alfach 75, 155 i 164 miały zmienne fazy rozrządu, elektroniczny wtrysk i po dwie świece na cylinder (Twin Spark).

Wybrane dane techniczne Alfy Romeo Spider

ModelSpider 1600
Duetto serii 1a
Spider Veloce
2000 serii 2a
Spider 2.0
serii 4a
Rocznik196619751994
Typ nadwozia/
liczba drzwi
spider/2spider/2spider/2
Liczba miejsc222
Wymiary i masy
Długość/szerokość/
wysokość (mm)
4250/1630/12904120/1630/12904258/1630/1290
Rozstaw kół
przód/tył (mm)
1310/12701324/12741324/1274
Rozstaw osi (mm)225022502250
Masa własna (kg)99010401110
Pojemność
bagażnika (l)
230300300
Pojemność
zbiornika paliwa (l)
465146
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Liczba cylindrów444
Pojemność
silnika (cm3)
157019621962
Napędzana ośtylnatylnatylna
Skrzynia biegów typ/
liczba przełożeń
ręczna/5ręczna/5ręczna/5
Osiągi   
Moc (KM)
przy obr./min
109 przy 6000128 przy 5300126 przy 5800
Moment obr. (Nm)
przy obr./min
139 przy 2800186 przy 3500167 przy 4200
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
10,399
Prędkość
maksymalna (km/h)
185192192
Średnie zużycie paliwa
(l/100 km)
910,48,7

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty