We współczesnym samochodzie praktycznie wszystko sterowane jest elektrycznie począwszy od układu wentylacji, a skończywszy na wspomaganiu kierownicy. To z kolei powoduje, że uszkodzenie alternatora niemal natychmiast eliminuje nas z jazdy.
Nowy kosztuje krocie, ale na szczęście większość usterek można tanio i skutecznie naprawić.
Alternator jest urządzeniem, które w samochodzie wytwarza prąd i ładuje akumulator. Rodzajów usterek jest dużo i praktycznie każda część może ulec uszkodzeniu. Usterki można podzielić na dwie ogólne grupy: mechaniczne i elektryczne.
**CZYTAJ TAKŻE
Nowa gama rozruszników i alternatorów od ValeoNowy zestaw kluczy nasadowych Kamasa K 7102**
O niesprawności alternatora informuje czerwona lampka z symbolem akumulatora. Jeśli układ jest sprawny, to powinna się świecić po włączeniu zapłonu i zgasnąć po uruchomieniu silnika. Brak świecenia lampki przy włączonym zapłonie lub jej świecenie albo miganie podczas pracy silnika, informuje nas o usterce w układzie ładowania. Jeśli wystąpiły problemy z ładowaniem, to pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie stanu paska klinowego, ponieważ za jego pośrednictwem przenoszony jest napęd z silnika do alternatora. Zerwanie paska spowoduje natychmiastowy brak ładowania, a jego poluzowanie sprawi, że napięcie ładowania będzie niewystarczające.
Jedną z częstszych usterek alternatorów jest zużycie szczotek. Przy takiej usterce, po włączeniu zapłonu, lampka będzie się słabo świeciła. W starych alternatorach wymiana szczotek była bardzo prostą czynnością, natomiast w nowszych konstrukcjach nie jest już łatwo, gdyż szczotki są na trwałe umieszczone w obudowie i taką operację najlepiej zlecić specjalistycznemu serwisowi. Wymiana szczotek kosztuje od 50 do 100 zł w zależności od typu alternatora.
Również często zdarzają się uszkodzenia regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego (14,4 V) napięcia ładowania. Zbyt niskie napięcie powoduje niedoładowanie akumulatora i w efekcie problemy z rozruchem silnika, natomiast zbyt wysokie doprowadzi w bardzo krótkim czasie do zniszczenia baterii.
Kolejnymi elementami ulegającymi uszkodzeniu jest układ prostujący (uszkodzenie jednej lub więcej diod) lub uzwojenie twornika. Koszty takiej naprawy są bardzo różne i wahają się od 100 do 400 zł.
Bardzo łatwą do diagnozy usterką jest uszkodzenie łożysk. Objawy to głośna praca i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Koszt wymiany jest niewielki, a łożyska może wymienić każdy mechanik dysponujący odpowiednim ściągaczem do łożysk. W kilkuletnich autach zdarzają się pęknięcia obudowy i w efekcie całkowite zniszczenie alternatora. Wówczas nie pozostaje nic innego jak zakup nowego. Ceny w ASO są bardzo wysokie i zaczynają się od 1000 zł w górę. Alternatywą jest zakup używanego, ale jest to bardzo ryzykowne, ponieważ bez specjalnego stołu probierczego nie można sprawdzić czy urządzenie jest sprawne. Znacznie korzystniej i niekoniecznie drożej kupimy alternator regenerowany. Koszt waha się od 200 zł do 500 zł do popularnych samochodów osobowych. Niektóre firmy obniżają cenę, jeśli zostawiamy u nich stary. Kupując taki alternator mamy pewność, że jest w pełni sprawny i dodatkowo otrzymujemy zazwyczaj półroczną gwarancję.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?